Trends in contemporary theology
General data
Course ID: | 5.1.1.3.01 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Trends in contemporary theology |
Name in Polish: | Kierunki rozwoju współczesnej teologii |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | (unknown) |
Field of study: | (in Polish) Teologia kanoniczna |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków: Znak 1990. Tożsamość teologii, red. Andrzej Anderwald, Tadeusz Dola, marian Rusecki, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2010. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie z najważniejszymi trendami rozwojowymi w obszarze współczesnej teologii, zarówno katolickiej, jak i innych denominacji chrześcijańskich. |
Full description: |
(in Polish) Na wykładach zostaną podjęte następujące szczegółowe kwestie: - teologia negatywna we współczesnej interpretacji - źródła ponowoczesności jako zjawiska - teologia w ponowoczesności - teologia nauki - interdyscyplinarność teologii nauki - propozycje ujęcia relacji teologii i nauk przyrodniczych - modele z nauk ścisłych we współczesnej teologii trynitarnej - racjonalność i naukowość teologii - teologia jako nauka o działaniu - podmiotowość i wolność jako zasada teologii - teologia jako uzasadnienie nadziei, która wypełnia chrześcijan - teologia a myślenie post-metafizyczne - teologia postliberalna |
Bibliography: |
(in Polish) Andrzej A. Napiórkowski, Teologie XX i XXI wieku, Kraków: WAM 2016. Teologia nauki, red. Janusz Mączka, Piotr Urbańczyk, Kraków: Copernicus Center Press 2015. Saskia Wendel/Martin Breul, Vernünftig glauben – begründet hoffen Praktische Metaphysik als Denkform rationaler Theologie, Freiburg - Basel - Wien: Herder 2020. Unabhängige Theologie. Gefahr für Glaube und Kirche?, red. Benjamin Leven, Freiburg - Basel - Wien: Herder 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu chrześcijańskiej teologii 2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych 3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych Umiejętności 1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników 2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań Kompetencje społeczne 1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów 2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne w obrębie chrześcijańskiej teologii 3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na wskazany temat) – 20%. 2. Zaliczenie pisemne z treści wykładów – 80%. |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Rajmund Porada | |
Group instructors: | Rajmund Porada | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.