University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Trends in contemporary theology

General data

Course ID: 5.1.1.3.01
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Trends in contemporary theology
Name in Polish: Kierunki rozwoju współczesnej teologii
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Field of study:

(in Polish) Teologia kanoniczna

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków: Znak 1990.

Tożsamość teologii, red. Andrzej Anderwald, Tadeusz Dola, marian Rusecki, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2010.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie z najważniejszymi trendami rozwojowymi w obszarze współczesnej teologii, zarówno katolickiej, jak i innych denominacji chrześcijańskich.

Full description: (in Polish)

Na wykładach zostaną podjęte następujące szczegółowe kwestie:

- teologia negatywna we współczesnej interpretacji

- źródła ponowoczesności jako zjawiska

- teologia w ponowoczesności

- teologia nauki

- interdyscyplinarność teologii nauki

- propozycje ujęcia relacji teologii i nauk przyrodniczych

- modele z nauk ścisłych we współczesnej teologii trynitarnej

- racjonalność i naukowość teologii

- teologia jako nauka o działaniu

- podmiotowość i wolność jako zasada teologii

- teologia jako uzasadnienie nadziei, która wypełnia chrześcijan

- teologia a myślenie post-metafizyczne

- teologia postliberalna

Bibliography: (in Polish)

Andrzej A. Napiórkowski, Teologie XX i XXI wieku, Kraków: WAM 2016.

Teologia nauki, red. Janusz Mączka, Piotr Urbańczyk, Kraków: Copernicus Center Press 2015.

Saskia Wendel/Martin Breul, Vernünftig glauben – begründet hoffen Praktische Metaphysik als Denkform rationaler Theologie, Freiburg - Basel - Wien: Herder 2020.

Unabhängige Theologie. Gefahr für Glaube und Kirche?, red. Benjamin Leven, Freiburg - Basel - Wien: Herder 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu chrześcijańskiej teologii

2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych

3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych

Umiejętności

1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników

2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji

3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań

Kompetencje społeczne

1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne w obrębie chrześcijańskiej teologii

3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na wskazany temat) – 20%.

2. Zaliczenie pisemne z treści wykładów – 80%.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Rajmund Porada
Group instructors: Rajmund Porada
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)