Katolicka nauka o małżeństwie i rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.2.1.1.002 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katolicka nauka o małżeństwie i rodzinie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo. Związek małżeński ochrzczonych przybiera postać sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność. |
Pełny opis: |
I. KSZTAŁTOWANIE SIĘ MAŁŻEŃSTWA I RODZINY NA PRZESTRZENI WIEKÓW 1. CZASY WSPÓŁCZESNE A MAŁŻEŃSTWO I RODZINA 1.1. WZROST ZAINTERESOWANIA MAŁŻEŃSTWEM I RODZINĄ W DOBIE OBECNEJ 1.2. OBECNA SYTUACJA POLSKIEGO MAŁŻEŃSTWA I RODZINY 1.3. RODZINA W OKRESIE ODZYSKIWANIA SUWERENNOŚCI I DEMOKRATYZACJI 1.4. ZAGROŻENIA W SFERZE ISTOTNYCH CELÓW MAŁŻEŃSTWA 1.5. ZNAKI NADZIEI 2. MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W STAROŻYTNOŚCI 2.1. MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W STAROŻYTNEJ GRECJI 2.2. MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W STAROŻYTNYM RZYMIE 3. STARY TESTAMENT NA TEMAT MAŁŻEŃSTWA I RODZINY 3.1. NAUKA O POCZĄTKU 3.1. ROZWÓJ NAUKI O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE W ST 4. NOWOŚĆ NAUKI JEZUSA O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE 5. KOŚCIÓŁ PIERWOTNY O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE 5.1. NIEZDROWE OBJAWY I ICH SPROSTOWANIE 5.2. CECHY MAŁŻEŃSTWA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO 5.3. MAŁŻEŃSTWO A MACIERZYŃSTWO 5.4. CZYNNY UDZIAŁ MAŁŻONKÓW W ŻYCIU KOŚCIOŁA 6. ŚW. PAWEŁ O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE 6.1. WEWNĘTRZNA STRUKTURA MAŁŻEŃSTWA 6.2. WYŻSZOŚĆ DZIEWICTWA NAD MAŁŻEŃSTWEM 6.3. MAŁŻEŃSTWA MIESZANE I ROZEJŚCIE SIĘ MAŁŻONKÓW 6.4. GODNOŚĆ MAŁŻEŃSTWA /EF 5, 32/ 6. OJCOWIE KOŚCIOŁA O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE 6.1. JAN CHRYZOSTOM (ZŁOTOUSTY) /+407/ 6.2. ŚW. AUGUSTYN (354–430) 7. NAUKA KOŚCIOŁA O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE DO CZASÓW WSPÓŁCZESNYCH II. KATOLICKA TEOLOGIA MAŁŻEŃSTWA I RODZINY 1. TEORETYCZNE KONCEPCJE MAŁŻEŃSTWA KATOLICKIEGO 1.1. ANTROPOLOGICZNE PODSTAWY KATOLICKIEJ KONCEPCJI MAŁŻEŃSTWA 1.2. TRYNITARNE PODSTAWY KATOLICKIEJ KONCEPCJI MAŁŻEŃSTWA 1.3. SAKRAMENTALNO-EKLEZJALNE PODSTAWY KATOLICKIEJ KONCEPCJI MAŁŻEŃSTWA 2. MAŁŻEŃSTWO W MISTERIUM CHRYSTUSA 2.1. USTANOWIENIE SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA 2.2. SAKRAMENTALNOŚĆ MAŁŻEŃSTWA 3. RODZINA JAKO „DOMOWY KOŚCIÓŁ” W MISTERIUM CHRYSTUSA III. DUSZPASTERSTWO RODZIN JAKO FORMA ODDZIAŁYWANIA ZBAWCZEGO KOŚCIOŁA NA MAŁŻEŃSTWO I RODZINĘ |
Literatura: |
Paweł VI Enc. Humanae vitae, 25 VII 1968. Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio, 22.11. 1981. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001. Benedykt XVI, Enc. Deus caritas est, Poznań 2006. DYCZEWSKI L., Rodzina polska w okresie transformacji systemowej i kierunki rozwoju polity-ki rodzinnej, Ateneum Kapłańskie 124 (1995) nr 516, z. 2, s. 195-216. EBOROWICZ W., Małżeństwo i rodzina w nauce i praktyce duszpasterskiej św. Augustyna, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 141-149. ECMANN A., Starożytna rodzina grecka i rzymska, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 29-49. FILIPIAK M., Pojęcie i struktura rodziny w Starym Testamencie, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 25-31. FILIPIAK M., Biblia o człowieku. Zarys antropologii biblijnej Starego Testamentu, Lublin 1979. FLANDRIN J.L., Historia rodziny, Warszawa 1998. GRZEŚKOWIAK J., Misterium małżeństwa, Poznań 1996, s. 110-122. HEMMERLE K., Małżeństwo i rodzina w antropologii trynitarnej, w: Teologia małżeństwa i rodziny, (red.) K. Majdański, J. Bajda, B. Mierzwiński, t. 2, Warszawa 1990, s. 5-25. HOŁA K., Przymierze małżeńskie w świetle nauki Pisma św. i Tradycji, Ruch Biblijny i Litur-giczny (1987) nr 6, s. 488-497. JAN PAWEŁ II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986. JUNDZIŁ J., Ideał żony i matki w „Wyznaniach” św. Augustyna a klasyczne wzorce rzymskie, Vox Patrum 8(1988) z. 15, s. 817-829. KUKOŁOWICZ T., Jan Paweł II wobec „patologii” małżeństwa i rodziny, Ethos (1989) nr 5, s. 95-104. LANGKAMMER H., Małżeństwo w Nowym Testamencie, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 33-44. MURAWSKI CZ., Teologia małżeństwa i rodziny w nauczaniu biskupów polskich 1945-1980, Sandomierz 1988, s. 51-58. NAUMOWICZ J., Stosunek św. Ambrożego do małżeństwa i życia rodzinnego, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 135-140. PIWOWARSKI W., Rodzina jako społeczność naturalna według św. Tomasza z Akwinu, Rocz-niki Filozoficzne 8(1960) nr 2, s. 89-111. RUBINKIEWICZ R., Małżeństwo i dziewictwo w nauce św. Pawła (1 Kor 7, 1-40), Zeszyty Nau-kowe KUL 23(1980) nr 3, s. 45-50. SARMIENTO A., Małżeństwo chrześcijańskie - podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kra-ków 2002. STACHOWIAK L., Biblijny obraz małżeństwa - od Starego do Nowego Testamentu, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 17-24. WITASZEK G., Kryzys solidarności rodzinnej w kontekście zmian społecznych zachodzących w starożytnym Izraelu, w: G. Witaszek (red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997, s. 111-133. WITASZEK G., O ideale życia rodzinnego - Księga Tobiasza, w: G. Witaszk (red.), Biblia o ro-dzinie, Lublin 1997, s. 99-110. WOJACZEK K., Kształtowanie katolickiej koncepcji małżeństwa w Diecezjalnym Studium Ro-dziny - studium pastoralne, Opole 1997, s. 17-74. WÓJTOWICZ A., Zadania rodziny chrześcijańskiej w nauczaniu św. Jana Chryzostoma, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 201-214. ZIERKIEWICZ E., Szkic panoramiczny sytuacji społecznej kobiet w różnych okresach histo-rycznych, Kwartalnik Pedagogiczny (1995) nr 1–2, s. 148-150. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1: TMA_W07 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (P7S_WG); W2: TMA_W11 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną (P7S_WG). UMIEJĘTNOŚCI: U1: TMA_U08 - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P7S_UW); U2: TMA_U09 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (P7S_UW). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1: TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (P7S_KO); K2: TMA_K06 - identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym (P7S_KK; P7S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin ustny Kryteria oceniania: - OCENA NIEDOSTATECZNA WIEDZA: W1 - Student nie posiada uporządkowanej i pogłębionej wiedzy, prowadzącej do specjalizacji, nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych; W2 - Student nie posiada znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego. UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; U2 - Student nie posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. KOMPETENCJE: K1 - Student nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K2 - Student nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym. - OCENA DOSTATECZNA WIEDZA: W1 - Student posiada w stopniu podstawowym uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, podstawową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych; W2 - Student posiada podstawową znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego. UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student potrafi w podstawowym wymiarze przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; U2 - Student posiada słabą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. KOMPETENCJE: K1 - Student ma małą świadomość złożoności rzeczywistości i pobieżnie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K2 - Student słabo identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym. OCENA DOBRA: WIEDZA: W1 - Student posiada dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji; W2 - Student posiada dobrą znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego. UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student potrafi dobrze przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; U2 - Student posiada właściwą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. KOMPETENCJE: K1 - Student ma dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i dobrym stopniu rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K2 - Student właściwie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym. OCENA BARDZO DOBRA: WIEDZA: W1 - Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącej do specjalizacji, oraz ma szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych; W2 - Student posiada doskonałą znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego. UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student potrafi biegle i samodzielnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; U2 - Student posiada bardzo dobrze umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. KOMPETENCJE: K1 - Student ma głęboką świadomość złożoności rzeczywistości i doskonale rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K2 - Student samodzielnie i wieloaspektowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.