(in Polish) Katechetyka fundamentalna
General data
Course ID: | 5.1.STK.1.02 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Katechetyka fundamentalna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Podyplomowe Studia Teologiczno-Katechetyczne - sem. 01 |
Course homepage: | http://www.katechetyka.diecezja.opole.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) podyplomowe |
Field of study: | (in Polish) Studia Teologiczno-Katechetyczne |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) pierwszy |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | general courses |
Mode: | (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Requirements: | (in Polish) Wykład 15/ZO |
Supplementary literature: | (in Polish) Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994 (numery 1-25). Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Watykan 1979. Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002. www.katechetyka.diecezja.opole.pl |
Student workload: | (in Polish) - praca zaliczeniowa (przygotowanie konspektu lekcji religii) – 30%; - zaliczenie ustne z prezentowanej podczas zajęć teorii – 70%. |
Prerequisites: | (in Polish) Podstawowe i rzetelne wprowadzenie osób odpowiedzialnych za katechizację. Ten dział katechetyki jest refleksją nad warunkami i fundamentami działalności katechetycznej (nauki religii), jak również nad jej tożsamością i podstawowymi wymiarami. Jest to również wprowadzenie w praktykę zajęć dydaktycznych (przygotowanie konspektu zajęć). |
Short description: |
(in Polish) Zaznajomienie studenta w podstawową problematykę związaną z katechizacją, czyli nauczaniem, wychowaniem i wtajemniczeniem wiary (CT 18) - od kwestii historycznych po współczesne, od zagadnień metodologicznych przez aktualnie obowiązujące dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego, od zasadniczych i ogólnych zagadnień po kwestie szczegółowe i praktyczne przydatne w praktyce katechetycznej. |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia (oddzielnie dla każdej formy zajęć): 1. Podstawowe pojęcia katechetyki 2. Katechetyka jako dyscyplina naukowa 3. Dzieje katechezy 4. Uwarunkowania współczesnej katechezy 5. Katecheza integralna 6. Zasada wierności Bogu i człowiekowi 7. Cele, zadania i treści katechezy 8. Wymiary katechezy 9. Struktura katechezy 10. Konspekt 11. Hospitacja 12. Osoba katechety 13. Zagadnienia prawne związane ze szkolnym nauczaniem religii |
Bibliography: |
(in Polish) Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994 (numery 1-25). Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Watykan 1979. Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001. Marek Z., Podstawowe założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007. Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003. Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002. Kochel J., Kostorz J. (red.), Leksykon katechetyczny, Kielce 2022. Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020. |
Learning outcomes: |
(in Polish) SPTK_W02 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej katechetyki, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej P7S_WG SPTK_U02 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową P7S_UW SPTK_K02 - potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca zaliczeniowa (przygotowanie konspektu lekcji religii) – 30%; Zaliczenie ustne z prezentowanej podczas zajęć teorii – 70%. |
Practical placement: |
(in Polish) Praktyki zajęć nauki religii na poziomie przedszkola i szkoły podstawowej |
Copyright by University of Opole.