University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Katechetyka fundamentalna

General data

Course ID: 5.1.STK.1.02
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Katechetyka fundamentalna
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Podyplomowe Studia Teologiczno-Katechetyczne - sem. 01
Course homepage: http://www.katechetyka.diecezja.opole.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) podyplomowe

Field of study:

(in Polish) Studia Teologiczno-Katechetyczne

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) pierwszy

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

general courses
obligatory courses
pedagogical qualification

Mode:

(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Requirements:

(in Polish) Wykład

15/ZO

Supplementary literature:

(in Polish) Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994 (numery 1-25).

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Watykan 1979.

Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002.

www.katechetyka.diecezja.opole.pl


Student workload:

(in Polish) - praca zaliczeniowa (przygotowanie konspektu lekcji religii) – 30%;

- zaliczenie ustne z prezentowanej podczas zajęć teorii – 70%.


Prerequisites:

(in Polish) Podstawowe i rzetelne wprowadzenie osób odpowiedzialnych za katechizację. Ten dział katechetyki jest refleksją nad warunkami i fundamentami działalności katechetycznej (nauki religii), jak również nad jej tożsamością i podstawowymi wymiarami. Jest to również wprowadzenie w praktykę zajęć dydaktycznych (przygotowanie konspektu zajęć).

Short description: (in Polish)

Zaznajomienie studenta w podstawową problematykę związaną z katechizacją, czyli nauczaniem, wychowaniem i wtajemniczeniem wiary (CT 18) - od kwestii historycznych po współczesne, od zagadnień metodologicznych przez aktualnie obowiązujące dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego, od zasadniczych i ogólnych zagadnień po kwestie szczegółowe i praktyczne przydatne w praktyce katechetycznej.

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia (oddzielnie dla każdej formy zajęć):

1. Podstawowe pojęcia katechetyki

2. Katechetyka jako dyscyplina naukowa

3. Dzieje katechezy

4. Uwarunkowania współczesnej katechezy

5. Katecheza integralna

6. Zasada wierności Bogu i człowiekowi

7. Cele, zadania i treści katechezy

8. Wymiary katechezy

9. Struktura katechezy

10. Konspekt

11. Hospitacja

12. Osoba katechety

13. Zagadnienia prawne związane ze szkolnym nauczaniem religii

Bibliography: (in Polish)

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994 (numery 1-25).

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Watykan 1979.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Marek Z., Podstawowe założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007.

Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003.

Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002.

Kochel J., Kostorz J. (red.), Leksykon katechetyczny, Kielce 2022.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.

Learning outcomes: (in Polish)

SPTK_W02 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej katechetyki, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej P7S_WG

SPTK_U02 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową P7S_UW

SPTK_K02 - potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca zaliczeniowa (przygotowanie konspektu lekcji religii) – 30%;

Zaliczenie ustne z prezentowanej podczas zajęć teorii – 70%.

Practical placement: (in Polish)

Praktyki zajęć nauki religii na poziomie przedszkola i szkoły podstawowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)