University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Teologia dogmatyczna: protologia

General data

Course ID: 5.1.STK.2.01
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Teologia dogmatyczna: protologia
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Podyplomowe Studia Teologiczno-Katechetyczne - sem. 02
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) studia podyplomowe

Field of study:

(in Polish) teologia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) II

Education profile:

(in Polish) studia podyplomowe

Type of course:

obligatory courses

Mode:

Online

Supplementary literature:

(in Polish) Jaskóła P., Stwórcze dzieło Boga, Opole 2002.

Kowalczyk M., Traktat o stworzeniu. Warszawa 2007.

Kehl M., I widział Bóg, ze to jest dobre. Teologia stworzenia. Poznań 2008.


Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 10h

Udział w zajęciach: 10h

B. Praca własna studenta: 15h

Przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 15h

Short description: (in Polish)

Zapoznanie z nauką Pisma św., i historyczno-teologicznyym rozwojem problematyki związanej ze stworzeniem świata, człowieka, bytów duchowych, a także źródłem zła w świecie. Ocena problematycznych kwestii z perspektywy orzeczeń Magisterium Kościoła.

Full description: (in Polish)

1. Kreacjonizm w Starym Testamencie

2. Kreacjonizm w Nowym Testamencie

3. Kierunki rozwoju starochrześcijańskiej protologii

4. Kierunki rozwoju średniowiecznej protologii

5. Kryzys kreacjonizmu w epoce nowożytnej

6. Protologiczna antropologia

7. Angelologia

8. Demonologia i nauka o szatanie

Bibliography: (in Polish)

BARTNIK Cz., Dogmatyka katolicka, Lublin 1999.

BUXAKOWSKI J., Stwórca i stworzenie, Pelplin 1998.

GANOCZY A., Nauka o stworzeniu, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1999.

SYNOWIEC J., Na początku, Warszawa 1996

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza dogmatycznej – protologii

2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych

3. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych

Umiejętności

1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej

2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji teologicznej, ekumenicznej i światopoglądowej, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań

3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań

Kompetencje społeczne (postawy)

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów

K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską

K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie protologii

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

1. Obecność na zajęciach – 50%

2. Praca zaliczeniowa: przygotowanie prezentacji – 30%

3. Aktywność na zajęciach – 20%

Kryteria oceniania:

‒ bardzo dobry (5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry plus (4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry (4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny plus (3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny (3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się

‒ niedostateczny (2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Rajmund Porada
Group instructors: Rajmund Porada
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)