Catholic Social Teaching
General data
Course ID: | 5.1.STK.3.07 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Catholic Social Teaching |
Name in Polish: | Katolicka nauka społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Podyplomowe Studia Teologiczno-Katechetyczne - sem. 03 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) Studia podyplomowe |
Field of study: | (in Polish) Studia Teologiczno-Katechetyczne |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) 1. F.J. Mazurek, Personalistyczno-integralne ujęcie katolickiej nauki społecznej w eksplikacji Stefana Kardynała Wyszyńskiego, Polihymia, Lublin 1999. 2. F.J. Mazurek, Alfreda Verdrossa i Jacquesa Maritaina koncepcja dynamiczna prawa naturalnego i praw człowieka, Polihymia, Lublin 1999. 3. S. Fel, J. Kupny (red.), Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2007; 4. J. Kupny, S Fel (red.),Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia gospodarczego, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2003. 5. F.J. Mazurek, Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001. 6. O. von Nell-Breuning, Gerechtigkeit und Freiheit. Grundzuege katholischer Soziallehre, Olzog, Muenchen 1985. 7. The New Dictionary of Catholic Social Thought, J.A. Dwyer (ed.), Minnesota: The Liturgical Press, 1994. |
Short description: |
(in Polish) Celem studium katolickiej nauki społecznej jest pokazanie społecznej troski Kościoła o autentyczny rozwój "całego człowieka i każdego człowieka". Kościół stara się tak prowadzić ludzi, aby z pomocą refleksji rozumowej oraz nauk o człowieku mogli realizować swoje powołanie, jako odpowiedzialni za rzeczywistość ziemską (polityka, ekonomia, kultura, rodzina, ekologia). |
Full description: |
(in Polish) 1. Terminologia, autonomia, relacja do innych nauk, źródła KNS, moc wiążąca. 2. Metoda naukowa, zadania KNS. 3. Podstawy etyczno-społeczne KNS (zasada godności osoby ludzkiej, dobra wspólnego, pomocniczości, solidarności) 4. Globalizacja. 5. Prawa człowieka. 6. Pojęcie i cele polityki, ustrój polityczny, państwo i jego zadania. 7. Demokracja, pluralizm polityczny. 8. Wierzący a polityka. 9. Granice i zakres władzy państwowej, kontrola władzy państwowej. 10. Praca i jej wartość, bezrobocie. 11. Pojęcie kapitału ludzkiego. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Papieska Komisja Iustitia est Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005. 2. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, (red.), Dokumenty nauki społecznej Kościoła, cz. I-II, Rzym-Lublin 1996. 3. K. Bełch, Katolicka Nauka Społeczna, Kielce 2007. 4. T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła, Kraków 2004. 5. F.J. Mazurek, Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Kościoła (od papieża Leona XIII do papieża Jana Pawła II), Lublin 1991. 6. Cz. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Lublin 1994. |
Learning outcomes: |
(in Polish) I. Wiedza ("Student wie i rozumie"): - ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii SPTK_W06; P7S_WG - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną SPTK_W09; P7S_WG - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych SPTK_W10; P7S_WG - ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy SPTK_W13; P7S_WG/K; P7S_WK II. Umiejętności ("Student potrafi"): - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym SPTK_U04; P7S_UW - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań SPTK_U05; P7S_UK - posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach SPTK_U06; P7S_UW III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."): - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów SPTK_K04; P7S_KO - identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne – związane z życiem indywidualnym i społecznym SPTK_K05; P7S_KK; P7S_KO - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego SPTK_K06; P7S_KO |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny z prezentowanej podczas zajęć problematyki. |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Andrzej Ochman | |
Group instructors: | Andrzej Ochman | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.