University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

General bioethics

General data

Course ID: 5.2.2.0.1.048
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General bioethics
Name in Polish: Bioetyka ogólna
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu bioetyki ogólnej – a więc podstawowych norm, zadań i fundamentalnych zobowiązań wiążących się z troską o szeroko rozumiane życie i zdrowie; wyrobienie umiejętności wartościowania działań ludzkich w analizowanych obszarach wraz umiejętnością uzasadniania swoich ocen; kształtowanie adekwatnych postaw wobec życia ludzkiego.

Full description: (in Polish)

1. Pojęcie bioetyki, jej powstanie, modele oraz aktualne problemy

2. Wartość życia w hierarchii dóbr i w świetle Objawienia oraz odpowiedzialność za nie

3. Normy stojące na straży życia ludzkiego i ich zakres

4. Pojęcia zdrowia i choroba wraz z konsekwencjami etycznymi

5. Norma fundamentalna: godność osoby ludzkiej – treść, zakres, znaczenie

6. Odpowiedzialność za życie i zdrowie (grupy odpowiedzialności)

7. Środki proporcjonalne i nieproporcjonalne w medycynie – aspekt etyczny

8. Omówienie problemów moralnych dotyczących życia w młodości i dojrzałości.

Bibliography: (in Polish)

KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae (2008)

KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae (1987)

KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Iura et bona (1980)

Encyklopedia bioetyki, red. A. MUSZALA, Radom 2005

ŚLIPKO T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 19942

Artykuły tematyczne z czasopism naukowych.

B. Literatura uzupełniająca

BOŁOZ W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997

CHYROWICZ B., Bioetyka i ryzyko. Argument „równi pochyłej” w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2000

CHYROWICZ B., Bioetyka. Anatomia sporu, Krakow 2015

Encyklopedia Bioetyki, red. A. Muszala, Radom 2005

KOWALSKI E., Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

MELINA L., Kurs bioetyki, Kraków 2016

MORCINIEC P., Etyczne aspekty transplantacyjnej terapii chorób neurozwyrodnieniowych, Opole 2000

SCHOCKENHOFF E., Etyka życia. Podstawy i wyzwania, Opole 2014.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

NRM_W01 – Student zna terminologię używaną w bioetyce jako dyscyplinie pomocniczej dla nauk o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym

NRM_W06 – Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego zagrożeń zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, bioetycznym oraz społecznym.

NRM_W15 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych dotyczących życia i zdrowia ludzkiego.

Umiejętności

NRM_U01 – Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia bioetyki.

NRM_U04 – potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień (prezentacji) na tematy dotyczące różnych aspektów bioetycznych z obszaru zagadnień małżeńskich i rodzinnych

NRM_U05 – Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.

NRM_U07 – Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji dotyczących życia i zdrowia człowieka oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Kompetencje społeczne (postawy)

NRM_K04 – Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działalności na rzecz małżeństwa i rodziny w obszarze życia i zdrowia (bioetyka).

NRM_K06 – Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem człowieka, oraz z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań .

NRM_K07 – Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać .

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wykład problemowy z prezentacją multimedialną; dyskusja problemowa wybranych problemów z zakresu bioetyki ogólnej (studium przypadku; analiza danych statystycznych z wnioskami normatywnymi; argumentacja bioetyczna sformułowanych norm postępowania);

1. Kolokwium pisemne z wybranych (wyłożonych i zadanych) kwestii dotyczących problematyki bioetycznej – 50%

2. Znajomość treści wykładu i zadanych lektur z zakresu bioetyki – egz. ustny – 50%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)