General bioethics
General data
Course ID: | 5.2.2.0.1.048 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General bioethics |
Name in Polish: | Bioetyka ogólna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu bioetyki ogólnej – a więc podstawowych norm, zadań i fundamentalnych zobowiązań wiążących się z troską o szeroko rozumiane życie i zdrowie; wyrobienie umiejętności wartościowania działań ludzkich w analizowanych obszarach wraz umiejętnością uzasadniania swoich ocen; kształtowanie adekwatnych postaw wobec życia ludzkiego. |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie bioetyki, jej powstanie, modele oraz aktualne problemy 2. Wartość życia w hierarchii dóbr i w świetle Objawienia oraz odpowiedzialność za nie 3. Normy stojące na straży życia ludzkiego i ich zakres 4. Pojęcia zdrowia i choroba wraz z konsekwencjami etycznymi 5. Norma fundamentalna: godność osoby ludzkiej – treść, zakres, znaczenie 6. Odpowiedzialność za życie i zdrowie (grupy odpowiedzialności) 7. Środki proporcjonalne i nieproporcjonalne w medycynie – aspekt etyczny 8. Omówienie problemów moralnych dotyczących życia w młodości i dojrzałości. |
Bibliography: |
(in Polish) KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae (2008) KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae (1987) KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Iura et bona (1980) Encyklopedia bioetyki, red. A. MUSZALA, Radom 2005 ŚLIPKO T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 19942 Artykuły tematyczne z czasopism naukowych. B. Literatura uzupełniająca BOŁOZ W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997 CHYROWICZ B., Bioetyka i ryzyko. Argument „równi pochyłej” w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2000 CHYROWICZ B., Bioetyka. Anatomia sporu, Krakow 2015 Encyklopedia Bioetyki, red. A. Muszala, Radom 2005 KOWALSKI E., Osoba i bioetyka, Kraków 2009. MELINA L., Kurs bioetyki, Kraków 2016 MORCINIEC P., Etyczne aspekty transplantacyjnej terapii chorób neurozwyrodnieniowych, Opole 2000 SCHOCKENHOFF E., Etyka życia. Podstawy i wyzwania, Opole 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza NRM_W01 – Student zna terminologię używaną w bioetyce jako dyscyplinie pomocniczej dla nauk o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym NRM_W06 – Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego zagrożeń zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, bioetycznym oraz społecznym. NRM_W15 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych dotyczących życia i zdrowia ludzkiego. Umiejętności NRM_U01 – Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia bioetyki. NRM_U04 – potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień (prezentacji) na tematy dotyczące różnych aspektów bioetycznych z obszaru zagadnień małżeńskich i rodzinnych NRM_U05 – Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. NRM_U07 – Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji dotyczących życia i zdrowia człowieka oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Kompetencje społeczne (postawy) NRM_K04 – Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działalności na rzecz małżeństwa i rodziny w obszarze życia i zdrowia (bioetyka). NRM_K06 – Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem człowieka, oraz z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań . NRM_K07 – Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać . |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) wykład problemowy z prezentacją multimedialną; dyskusja problemowa wybranych problemów z zakresu bioetyki ogólnej (studium przypadku; analiza danych statystycznych z wnioskami normatywnymi; argumentacja bioetyczna sformułowanych norm postępowania); 1. Kolokwium pisemne z wybranych (wyłożonych i zadanych) kwestii dotyczących problematyki bioetycznej – 50% 2. Znajomość treści wykładu i zadanych lektur z zakresu bioetyki – egz. ustny – 50% |
Copyright by University of Opole.