General bioethics
General data
Course ID: | 5.2.2.0.1.048.c |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General bioethics |
Name in Polish: | Bioetyka ogólna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu bioetyki ogólnej – a więc podstawowych norm, zadań i fundamentalnych zobowiązań wiążących się z troską o szeroko rozumiane życie i zdrowie; wyrobienie umiejętności wartościowania działań ludzkich w analizowanych obszarach wraz umiejętnością uzasadniania swoich ocen; kształtowanie adekwatnych postaw wobec życia ludzkiego. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wspólna analiza problemów moralnych dotyczących życia w młodości i dojrzałości jako praktyczna aplikacja norm ogólnych do konkretnych problemów bioetycznych: 2. Uprawniona obrona i Kara śmierci 3. Samobójstwo 4. Transplantacje 5. Eksperymenty medyczne 6. HIV/AIDS 7. Zagrożenia życia i zdrowia w ruchu drogowym i sporcie 8. Używki. |
Bibliography: |
(in Polish) JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae (1995) WRÓBEL J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999 MACHINEK M., Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2004 MACHINEK M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Olsztyn 2004 SCHOCKENHOFF E., Etyka życia. Podstawy i nowe wzywania, Tłum. K. Glombik, Opole 2014. ARMINI M., Bioetyka dla wszystkich, Kraków 2011. Literatura podana w ramach wykładu z bioetyki ogólnej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza NRM_W01 – Student zna terminologię używaną w bioetyce jako dyscyplinie pomocniczej dla nauk o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym NRM_W06 – Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego zagrożeń zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, bioetycznym oraz społecznym. NRM_W15 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych dotyczących życia i zdrowia ludzkiego. Umiejętności NRM_U01 – Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia bioetyki. NRM_U04 – potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień (prezentacji) na tematy dotyczące różnych aspektów bioetycznych z obszaru zagadnień małżeńskich i rodzinnych NRM_U05 – Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. NRM_U07 – Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji dotyczących życia i zdrowia człowieka oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Kompetencje społeczne (postawy) NRM_K04 – Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działalności na rzecz małżeństwa i rodziny w obszarze życia i zdrowia (bioetyka). NRM_K06 – Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem człowieka, oraz z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań . NRM_K07 – Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać . |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych – w dużej mierze przygotowanych przez studentów; wdrażanie umiejętności formułowania sądów wartościujących wraz z argumentacją uzasadniająca; przygotowanie wizualizacji problemów bioetycznych (plakaty). • przygotowanie prezentacji tematycznej (wg wskazanych tematów) • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru. |
Copyright by University of Opole.