University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

General bioethics

General data

Course ID: 5.2.2.0.1.048.c
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General bioethics
Name in Polish: Bioetyka ogólna
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu bioetyki ogólnej – a więc podstawowych norm, zadań i fundamentalnych zobowiązań wiążących się z troską o szeroko rozumiane życie i zdrowie; wyrobienie umiejętności wartościowania działań ludzkich w analizowanych obszarach wraz umiejętnością uzasadniania swoich ocen; kształtowanie adekwatnych postaw wobec życia ludzkiego.

Full description: (in Polish)

1. Wspólna analiza problemów moralnych dotyczących życia w młodości i dojrzałości jako praktyczna aplikacja norm ogólnych do konkretnych problemów bioetycznych:

2. Uprawniona obrona i Kara śmierci

3. Samobójstwo

4. Transplantacje

5. Eksperymenty medyczne

6. HIV/AIDS

7. Zagrożenia życia i zdrowia w ruchu drogowym i sporcie

8. Używki.

Bibliography: (in Polish)

JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae (1995)

WRÓBEL J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999

MACHINEK M., Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2004

MACHINEK M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Olsztyn 2004

SCHOCKENHOFF E., Etyka życia. Podstawy i nowe wzywania, Tłum. K. Glombik, Opole 2014.

ARMINI M., Bioetyka dla wszystkich, Kraków 2011.

Literatura podana w ramach wykładu z bioetyki ogólnej.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

NRM_W01 – Student zna terminologię używaną w bioetyce jako dyscyplinie pomocniczej dla nauk o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym

NRM_W06 – Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego zagrożeń zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, bioetycznym oraz społecznym.

NRM_W15 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych dotyczących życia i zdrowia ludzkiego.

Umiejętności

NRM_U01 – Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia bioetyki.

NRM_U04 – potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień (prezentacji) na tematy dotyczące różnych aspektów bioetycznych z obszaru zagadnień małżeńskich i rodzinnych

NRM_U05 – Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.

NRM_U07 – Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji dotyczących życia i zdrowia człowieka oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Kompetencje społeczne (postawy)

NRM_K04 – Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działalności na rzecz małżeństwa i rodziny w obszarze życia i zdrowia (bioetyka).

NRM_K06 – Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem człowieka, oraz z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań .

NRM_K07 – Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać .

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych – w dużej mierze przygotowanych przez studentów; wdrażanie umiejętności formułowania sądów wartościujących wraz z argumentacją uzasadniająca; przygotowanie wizualizacji problemów bioetycznych (plakaty).

• przygotowanie prezentacji tematycznej (wg wskazanych tematów)

• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)