Anthropology of marriage and family
General data
Course ID: | 5.2.2.0.1.165 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Anthropology of marriage and family |
Name in Polish: | Antropologia małżeństwa i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie się ze współczesnymi modelami oraz koncepcjami małżeństwa i rodziny kształtowanymi przez różne kierunki antropologii kultury. Poznanie różnic i podobieństw poszczególnych ujęć antropologii małżeństwa i rodziny. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot antropologii małżeństwa i rodziny: Fazy rozwoju refleksji antropologicznej. Małżeństwo i rodzina w poglądach B. Malinowskiego. Katolicka koncepcja małżeństwa i rodziny w dobie ponowoczesności. Pojęcie osoby i wspólnoty osób jako podstawowe kryterium dla antropologii małżeństwa i rodziny. Błąd antropologiczny jako zagrożenie dla integralności osoby, małżeństwa i rodziny. Antropologiczna sytuacja małżeństwa i rodziny we współczesnym świecie. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć ADAMSKI F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002; DYCZEWSKI L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; GRYGIEL S, Podstawy antropologiczne małżeństwa i nie tylko…, „Życie i Płodność” (2009), nr. 1, s. 5-13; JABŁOŃSKI D., Modele rodzinno-małżeńskie i sytuacja w nich dziecka według antropologii kulturowej, „Kultura i Edukacja” (2000), nr 3-4, s. 63-68; KOCHEL J., Wprowadzenie do antropologii pedagogicznej, Opole 2018; KWAK A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005. SLANY K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2006. TYSZKA Z., Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2002. A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta ADAMSKI F., Przyszłość rodziny, „Wychowawca” (2001), nr 10, s. 9-10; BUTTIGLIONE R., Rodzina – centralną kwestią naszych czasów, „Ethos” (2001), nr 55, s. 48-58; CHROST S., Homo capax Dei jako ideał wychowania, Kraków 2013; DĄBROWSKA-CABAN Z., Z badań nad małżeństwem w Polsce. Uwarunkowania i właściwości, „Problemy Rodziny” (2001), nr 2, s. 3-12; KIEREŚ B., Prawda o małżeństwie, Lublin 2005. KIEREŚ B., Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017. KOCIK L., Wzory małżeństwa i rodziny, Kraków 2002. MORCINIEC P., Antropologiczne podstawy afirmacji życia ludzkiego, w: J. DZIERŻANOWSKI (red.), Wychowanie do szacunku dla ludzkiego życia, Opole 2004, s. 63-71; B. Literatura uzupełniająca FLADRIN J.L., Historia rodziny, Warszawa 2015. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student posiada usystematyzowaną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach - współczesne modele i koncepcje małżeństwa i rodziny - NRL_W012; P6S_WG; – ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń - NRL_W013; P6S_WG/K; – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę nt. teorii dotyczących wychowania, etapów życia rodzinnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - NRL_W10 - P6S_WG/K. Umiejętności: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk o rodzinie - NRL_U01; P6S_UW; – potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - NRL_U06; P6S_UW; – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) - NRL_U05; P6S_UW; – potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin - NRL_U11; P6S_UW/K. Kompetencje społeczne: Student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych - NRL_K01; P6S_KK; – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie - NRL_K04; P6S_KK; P6S_KO; – uczestniczy w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie - NRL_K10; P6S_KO; – odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie - NRL_K07; P6S_KO. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Sposób zaliczenia: • egzamin ustny B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna Wiedza: Student nie posiada wiedzy w zakresie antropologii małżeństwa i rodziny - ich natury oraz formalnych kompetencji, jej istocie, naturze i genezie; – nie zna różnych modeli małżeństwa i rodziny i pojęcia osoby i wspólnoty osób jako podstawowego kryterium antropologicznego; – nie zna stanowisk nauk humanistycznych, określających stosunek chrześcijaństwa do koncepcji małżeństwa i rodziny. Umiejętności: Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury familologicznej (nauk o rodzinie); – nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów familiologicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji; – nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji dotyczącej nauk o rodzinie i jej miejsca w społeczeństwie i kulturze. Kompetencje społeczne: Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; – nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów współczesnych związanych z funkcjonowanie rodziny i małżeństwa we współczesnym świecie; – nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie nauk o rodzinie. • Ocena dostateczna Student posiada podstawową wiedzę w zakresie antropologii małżeństwa i rodziny - różnych kompetencji, jej istocie, naturze i genezie; – zna niektóre błędne ujęcia antropologiczne i familiologiczne; – zna stanowisko chrześcijańskie nt. wspólnoty osób w małżeństwie i rodzinie. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury familiologicznej; – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów dotyczących antropologii kulturowej i pedagogicznej; – posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji nt. roli i miejsca małżeństwa i rodziny. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i poglądów antropologicznych; – identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z formowaniem właściwego modelu rodziny; – interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie nauk o rodzinie. • Ocena dobra Student posiada wiedzę w zakresie nauk o rodzinie, ma kompetencji w orzekaniu o jej istocie, naturze i genezie; – zna różne ujęcia antropologiczne oraz niektóre koncepcje nauk o rodzinie w kontekście doktryny chrześcijańskiej; – zna stanowiska familiologiczne, określające stosunek chrześcijaństwa do innych koncepcji nt. małżeństwa i rodziny. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury familiologicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk społeczno-kulturowych; – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów celem określenia ich znaczeń i implikacji; – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej znaczenia małżeństwa i rodziny oraz ich miejsca w społeczeństwie oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów; – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy związane z życiem w małżeństwie i rodzinie; – interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie nauk o rodzinie. • Ocena bardzo dobra Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie antropologii małżeństwa i rodziny - kompetencje w orzekaniu o ich modelu, istocie, naturze i genezie; – ma pogłębioną wiedzę na temat różnych ujęć małżeństwa i rodziny; – ma pogłębioną wiedzę na temat różnych stanowisk określających stosunek chrześcijaństwa do małżeństwa i rodziny. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury antropologicznej i familiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk oraz opracowanie i prezentację wyników; – potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów celem określenia ich znaczeń i implikacji; – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej współczesnych modeli małżeństwa i rodziny i ich miejsca w społeczeństwie, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; – trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy społeczno-kulturowe związane z życiem osób w małżeństwie i rodzinie; – interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie antropologii, nauk o rodzinie, socjologii i teologii religii. |
Copyright by University of Opole.