Diagnosis of the social environment
General data
Course ID: | 5.2.2.0.1.171 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis of the social environment |
Name in Polish: | Diagnostyka środowiska społecznego |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: – wprowadzenie do zagadnień diagnostyki środowiska społecznego; – zaznajomienie z podstawowymi pojęciami związanymi z procesem diagnostycznym; – osiągnięcie wiedzy z zakresu cech, typów i modeli diagnoz środowiska społecznego; – rozbudzenie wrażliwości na problemy kompetentnie przeprowadzanej diagnozy; – kształtowanie umiejętności dokonywania krytycznej analizy i oceny narzędzia diagnostycznego na poszczególnych etapach jego tworzenia. |
Full description: |
(in Polish) Forma zajęć: wykład. Liczba godzin: 15. Sposób realizacji zajęć: zajęcia w sali dydaktycznej. Liczba punktów ECTS: 1 – uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych (15 godz.), – samodzielne przygotowywanie się do egzaminu (ok. 5 godz.), – opracowanie lektur (ok. 5 godz.), w sumie: ok. 25 godz. Metody dydaktyczne: wykład problemowy / wykład z prezentacją multimedialną. Treści programowe: I. Podstawowe pojęcia związane z procesem diagnostycznym. 1. Pojęcia związane z zakresem przedmiotowym procesu poznania (diagnostyka, diagnozowanie, diagnoza). 2. Pojęcia związane z aspektem wartościującym diagnozy (norma, wzorzec, miernik, skala, miary tendencji centralnej: średnia, modalna, mediana, miary zmienności: odchylenie od średniej, odchylenie standardowe). II. Diagnoza: sposoby definiowania, zakres i ogólne etapy. III. Ogólne cechy i typy diagnoz. IV. Modele diagnozy. 1. Model diagnozy w ujęciu S. Ziemskiego. 2. Model diagnozy społecznej – środowiskowej. V. Podstawowe zasady diagnozowania. 1. Zasady wyznaczające kompetencje osobowo-formalne. 2. Zasady wyznaczające kompetencje interpersonalne, relacyjne. VI. Budowa narzędzia diagnostycznego. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć: WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007; JAROSZ E., WYSOCKA E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007; BABBIE E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: FERGUSON G. A., TAKANE Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2002, s. 29-33; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007, s.152-158; WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007, s.130-149. B. Literatura uzupełniająca: RUBACHA K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008; JAROSZ E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) P6S_WG: – zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych – NRL_W01; – ma elementarną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi – NRL_W02; – ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych – NRL_W12; – ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie – NRL_W16; P6S_UW: – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U01; – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U03; P6S_UK: – posiada elementarne umiejętności badawcze po-zwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań – NRL_U05; – posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów – NRL_U08; P6S_UO: – potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U09; – potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych – NRL_U13; P6S_UU: – potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – NRL_U14; P6S_KO: – odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie – NRL_K08; P6S_KR: – ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej – NRL_K04; – jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w ba-daniach naukowych – NRL_K06. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposób zaliczenia: egzamin. Formy zaliczenia: – kolokwium z pytaniami otwartymi. Podstawowe kryteria: – wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treści wykładów – 80%, – wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treść lektur – 20%. |
Copyright by University of Opole.