University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis of the social environment

General data

Course ID: 5.2.2.0.1.171
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis of the social environment
Name in Polish: Diagnostyka środowiska społecznego
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

– wprowadzenie do zagadnień diagnostyki środowiska społecznego;

– zaznajomienie z podstawowymi pojęciami związanymi z procesem diagnostycznym;

– osiągnięcie wiedzy z zakresu cech, typów i modeli diagnoz środowiska społecznego;

– rozbudzenie wrażliwości na problemy kompetentnie przeprowadzanej diagnozy;

– kształtowanie umiejętności dokonywania krytycznej analizy i oceny narzędzia diagnostycznego na poszczególnych etapach jego tworzenia.

Full description: (in Polish)

Forma zajęć: wykład.

Liczba godzin: 15.

Sposób realizacji zajęć: zajęcia w sali dydaktycznej.

Liczba punktów ECTS: 1

– uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych (15 godz.),

– samodzielne przygotowywanie się do egzaminu (ok. 5 godz.),

– opracowanie lektur (ok. 5 godz.),

w sumie: ok. 25 godz.

Metody dydaktyczne: wykład problemowy / wykład z prezentacją multimedialną.

Treści programowe:

I. Podstawowe pojęcia związane z procesem diagnostycznym. 1. Pojęcia związane z zakresem przedmiotowym procesu poznania (diagnostyka, diagnozowanie, diagnoza). 2. Pojęcia związane z aspektem wartościującym diagnozy (norma, wzorzec, miernik, skala, miary tendencji centralnej: średnia, modalna, mediana, miary zmienności: odchylenie od średniej, odchylenie standardowe). II. Diagnoza: sposoby definiowania, zakres i ogólne etapy. III. Ogólne cechy i typy diagnoz. IV. Modele diagnozy. 1. Model diagnozy w ujęciu S. Ziemskiego. 2. Model diagnozy społecznej – środowiskowej. V. Podstawowe zasady diagnozowania. 1. Zasady wyznaczające kompetencje osobowo-formalne. 2. Zasady wyznaczające kompetencje interpersonalne, relacyjne. VI. Budowa narzędzia diagnostycznego.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć:

WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007; JAROSZ E., WYSOCKA E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007; BABBIE E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

FERGUSON G. A., TAKANE Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2002, s. 29-33; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007, s.152-158; WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007, s.130-149.

B. Literatura uzupełniająca:

RUBACHA K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008; JAROSZ E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007.

Learning outcomes: (in Polish)

P6S_WG:

– zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych – NRL_W01;

– ma elementarną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi – NRL_W02;

– ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych – NRL_W12;

– ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie – NRL_W16;

P6S_UW:

– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U01;

– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U03;

P6S_UK:

– posiada elementarne umiejętności badawcze po-zwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań – NRL_U05;

– posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów – NRL_U08;

P6S_UO:

– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U09;

– potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych – NRL_U13;

P6S_UU:

– potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – NRL_U14;

P6S_KO:

– odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie – NRL_K08;

P6S_KR:

– ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej – NRL_K04;

– jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w ba-daniach naukowych – NRL_K06.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposób zaliczenia: egzamin.

Formy zaliczenia:

– kolokwium z pytaniami otwartymi.

Podstawowe kryteria:

– wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treści wykładów – 80%,

– wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treść lektur – 20%.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)