University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Biomedyczne aspekty rozwoju człowieka

General data

Course ID: 5.2.2.0.2.217
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Biomedyczne aspekty rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses
obligatory courses
optional courses

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przybliżenie biomedycznych i psychospołecznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia – od chwili poczęcia do okresu późnej starości.

Full description: (in Polish)

Poruszane treści:

1. Prenatalny i perinatalny okres w życiu rodziny

2. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy

3. Wiek przedszkolny

4. Wiek szkolny i okres dojrzewania

5. Dorosłość

6. Instytucjonalne formy opieki i wychowania

7. Potrzeby i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży

8. Zaburzenia i nieprawidłowości rozwojowe

9. Palące problemy współczesności (aktualne zagrożenia dla funkcjonowania człowieka w różnych fazach życia)

Bibliography: (in Polish)

1. B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa 2018

2. M. Świderska, I. Budzyńska-Jewtuch, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSH-E, Łódź 2008

3. J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2011

4. A. Malinowski, Auksologia, Uni. Zielonogórski, Zielona Góra 2007

5. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2. PWN, Warszawa 2007

6. B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2010

7. E. Lichtenberg-Kokoszka, Zanim się urodziłem, Impuls, Kraków 20014

8. A. Maciarz, Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo, Warszawa 2009

9. Z. Łoś, Pięćdziesiąt lat badań nad przywiązaniem u ludzi i zwierząt, [w:] B. Bartosz, J. Klebaniuk (red.) Wokół jakości życia. Studia psychologiczne, Warszawa 2006, s. 9-25.

10. L. Eliot, Co tam się dzieje? Media Rodzina, Poznań 2010

11. H. Olechnowicz, Dziecko własnym terapeutą, PWN, Warszawa 2007

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

W 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw

W 2 – ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

Umiejętności:

U 1 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

U 2 – potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

Kompetencje społeczne:

K 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

K 2 – wykazuje postawę warunkowej akceptacji zachowania podopiecznego przy bezwarunkowej akceptacji jego osoby

K 3 - odpowiedzialnie wspiera rozwój podopiecznego zgodnie z jego potrzebami i sytuacją życiową

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ćwiczenia (ocena): przygotowanie projektu indywidualnego lub grupowego

Wykład (zaliczenie)

Egzamin pisemny lub ustny w zależności od wyboru studenta

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)