(in Polish) Biomedyczne aspekty rozwoju człowieka
General data
Course ID: | 5.2.2.0.2.217 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Biomedyczne aspekty rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przybliżenie biomedycznych i psychospołecznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia – od chwili poczęcia do okresu późnej starości. |
Full description: |
(in Polish) Poruszane treści: 1. Prenatalny i perinatalny okres w życiu rodziny 2. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy 3. Wiek przedszkolny 4. Wiek szkolny i okres dojrzewania 5. Dorosłość 6. Instytucjonalne formy opieki i wychowania 7. Potrzeby i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży 8. Zaburzenia i nieprawidłowości rozwojowe 9. Palące problemy współczesności (aktualne zagrożenia dla funkcjonowania człowieka w różnych fazach życia) |
Bibliography: |
(in Polish) 1. B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa 2018 2. M. Świderska, I. Budzyńska-Jewtuch, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSH-E, Łódź 2008 3. J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2011 4. A. Malinowski, Auksologia, Uni. Zielonogórski, Zielona Góra 2007 5. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2. PWN, Warszawa 2007 6. B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2010 7. E. Lichtenberg-Kokoszka, Zanim się urodziłem, Impuls, Kraków 20014 8. A. Maciarz, Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo, Warszawa 2009 9. Z. Łoś, Pięćdziesiąt lat badań nad przywiązaniem u ludzi i zwierząt, [w:] B. Bartosz, J. Klebaniuk (red.) Wokół jakości życia. Studia psychologiczne, Warszawa 2006, s. 9-25. 10. L. Eliot, Co tam się dzieje? Media Rodzina, Poznań 2010 11. H. Olechnowicz, Dziecko własnym terapeutą, PWN, Warszawa 2007 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: W 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw W 2 – ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym Umiejętności: U 1 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej U 2 – potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań Kompetencje społeczne: K 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K 2 – wykazuje postawę warunkowej akceptacji zachowania podopiecznego przy bezwarunkowej akceptacji jego osoby K 3 - odpowiedzialnie wspiera rozwój podopiecznego zgodnie z jego potrzebami i sytuacją życiową |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ćwiczenia (ocena): przygotowanie projektu indywidualnego lub grupowego Wykład (zaliczenie) Egzamin pisemny lub ustny w zależności od wyboru studenta |
Copyright by University of Opole.