University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Liturgical accompaniment

General data

Course ID: 5.3.2.0.1.070.c
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Liturgical accompaniment
Name in Polish: Akompaniament liturgiczny
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Supplementary literature:

(in Polish) - Filaber A.(red.), Prawodawstwo muzyki kościelnej, Warszawa 2008

- Kierska-Witczak M., Psalate synetos 1. Wybrane zagadnienia akompaniamentu liturgicznego, Wrocław 2012

- Szczepankiewicz M., Organista liturgiczny, Poznań 1999

- Szymanowicz M., Propozycje pieśni na niedziele, uroczystości i święta roku liturgicznego, Lublin 2013


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do poprawnego pod względem liturgicznym i muzycznym akompaniowania do śpiewów podczas liturgii rzymskokatolickiej.

Przedmiot stanowi dopełnienie zajęć z nauki gry na organach.

Full description: (in Polish)

1) Dialogi i aklamacje mszalne:

- znak krzyża

- pozdrowienie

- akt pokuty

- kolekta

- dialog przed i po Ewangelii

- modlitwa powszechna

- dialog przed prefacją

- I i IV aklamacja po przeistoczeniu

- zakończenie Modlitwy eucharystycznej

- Modlitwa Pańska

- embolizm

- rozesłanie (w tym wielkanocne)

2) Części stałe mszy

3) Psalmy responsoryjne

4. Aklamacje przez Ewangelią

5) Pieśni mszalne

6) Śpiewy procesyjne na wejście

7) Śpiewy na przygotowanie darów

8) Śpiewy procesyjne na Komunię św.

9) Śpiewy uwielbienia

10) Śpiewy na zakończenie Mszy św.

11) Pieśni adwentowe

12) Kolędy

13) Śpiewy pokutne

14) Śpiewy pasyjne

15) Gorzkie Żale

16) Pieśni wielkanocne

17) Pieśni eucharystyczne

18) Pieśni o Najświętszej Maryi Pannie

19) Litania Loretańska do NMP

20) Litania do Najświętszego Serca Pana Jezusa

21) Obrzędy pogrzebu

Bibliography: (in Polish)

- Popiałkiewicz Ł. (opr.), Akompaniament liturgiczny, z. 1-4, Szczecin 2017-2018

- Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006

- Rączkowski F. (opr), Śpiewajmy Bogu, Płock 2012

- Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2015

- Waloszek J. (red.), Chorał "Droga do Nieba", Opole 2008-2010

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

- student zna podstawowy repertuar liturgiczny w zakresie muzyki organowej różnych epok oraz muzyki wokalnej (ze szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego) – MEA_W09; P6S_WG

- student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie harmonii (przede wszystkim w systemie modalnym), w aspekcie teoretycznym i praktycznym – MEA_W10; P6S_WG

- student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu liturgii i muzyki liturgicznej oraz obrzędowości i pobożności ludowej – MEA_W13; P6S_W6

Umiejętności

- student posiada umiejętność praktycznej realizacji akompaniamentu liturgicznego zgodnie z zasadami harmonii – MEA_U07; P6S_UW

- student zna i wykonuje podstawowy repertuar liturgiczny w zakresie muzyki organowej i wokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu gregoriańskiego – MEA_U18; P6S_UO

- student posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury muzycznej w środowiskach kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru muzycznego liturgii) – MEA_U09; P6S_UO

- student jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnego typu zespołach, opanował efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę oraz zna formy zachowań związane z występami publicznymi – MEA_U10; P6S_UO

- student posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy śpiewie i grze na instrumencie – MEA_U11; P6S_UW

Kompetencje społeczne

- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego, rozumie potrzebę ciągłego ćwiczenia, zdobywania wiedzy i dokształcania się – MEA_K01; P6S_KK

- student potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne (m.in. akompaniatora), jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (np. jako organista w parafii) – MEA_K02; P6S_KO

- student uczestniczy w organizacji oraz animacji życiu muzycznego w parafiach, a także w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej regionu, kraju i Europy – MEA_K07; P6S_KR

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zgodne z Wewnątrzkatedralnym Systemem Oceniania.

Kryteria:

- obecność na zajęciach: 20%

- praca własna studenta (przygotowanie do zajęć): 20%

- wykonanie akompaniamentu: 60%

Practical placement: (in Polish)

Studenci mogą odbywać praktyki w swoich rodzinnych parafiach oraz w ramach mszy celebrowanych w kościele seminaryjnym i akademickim w Opolu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)