University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of voice emission

General data

Course ID: 5.3.2.0.1.107.c
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of voice emission
Name in Polish: Dydaktyka emisji głosu
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses
pedagogical qualification

Supplementary literature:

(in Polish) CHĘCIEK M., Jąkanie. Diagnoza – terapia – program, Kraków 2007.

GAWĘDA K., ŁAZEWSKI J., O błędach wymowy. Książeczka dla dzieci tudzież wyższych urzędników państwowych, Białystok 2000.

PAWŁOWSKI Z., Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków 2005

DOLACKA M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy, Warszawa 1999.

GAWROŃSKA M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 1997.

HESZEN–NIEJODEK I., Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie, w: J. STRELAU (red.), Psychologia. Podręcznik akade-micki, t. III, Gdańsk 2000, s. 465–492.

MIERZEJEWSKA H., PRZYBYSZ–PIWKOWA M., Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie, metody usprawniania, Warszawa 1998.

ROKITIAŃSKA M., LASKOWSKA H., Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003.

THOMSON P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, tł. T. Geller, Poznań 1998.

TKACZYK L., Komunikacja niewerbalna. Postawa – mimika – gest, Wrocław 1997.


Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu

Nauka prawidłowego posługiwania się głosem. Przygotowanie głosu do obciążeń wynikających z wykonywanego zawodu. Wyrobienie umiejętności postępowania w sytuacjach degenerujących głos. Nauka ochrony i profilaktyki głosu.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

1. Budowa narządów biorących udział w fonacji.

2. Właściwe działanie narządów głosotwórczych.

3. Prawidłowy tor oddechowy.

4. Techniki doskonalące prawidłowe prowadzenie oddechu. Psychostymulacyjne ćwiczenia oddechowo-głosowe.

5. Artykulacja i dykcja.

6. Ćwiczenia doskonalące prawidłową artykulację i dykcję.

7. Wzmacnianie głosu - rezonans. Głos "na masce".

8. Ćwiczenia doskonalące rezonans.

9. Zaburzenia głosu i mowy.

10. Glos jako narzędzie autoprezentacji.

11. Komunikacja niewerbalna jako element wspomagający przekaz werbalny.

12. Zjawisko tremy i jej objawy.

13. Sposoby radzenia sobie ze stresem.

14. Higiena głosu.

Bibliography: (in Polish)

G. POŹNIAK, Mówię świadomie i poprawnie. Pytania – odpowiedzi – ćwiczenia, (Podręczniki i Skrypty 14), Opole 2012, ss. 137.

BEDNAREK J.D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2000.

COLLINS A., Język ciała, gestów i zachowań, Warszawa 1995.

PRZYBYSZ–PIWKO M. (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2006.

TARASIEWICZ B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006.

TOCZYSKA B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.

TOCZYSKA B., Łamańce z dykcją, Gdańsk 1998.

TOCZYSKA B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997.

WALCZAK–DELEŻYŃSKA M., Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.

ZIELIŃSKA H., Kształcenie głosu, Lublin 1996.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

1. Student zna podstawową terminologię z zakresu emisji głosu - MEA_W02; P6S_WG.

2. Student posiada podstawową wiedzę o higienie i profilaktyce narządów głosu - MEA_W05; P6S_WG.

4. Student ma podstawową wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie i prowadzenie procesu nauczania poprawnej mowy i śpiewu, zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje edukacji muzycznej w dziedzinie poprawnej emisji głosu - MEA_W18; P6S_WG.

Umiejętności

1. Student posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie mowy i śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy mówieniu i śpiewaniu - MEA_U11; P6S_UW.

2. Student posiada umiejętność przeprowadzenia wystąpień ustnych, np. wygłoszenia prelekcji bądź komentarza w ramach koncertów muzycznych - MEA_U15; P6S_UK.

3. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki muzycznej, posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, uczenia się i doskonalenia warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych w dziedzinie emisji głosu - MEA_U20; P6S_UU.

Kompetencje społeczne

1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne, zespoły badawcze, zespoły muzyczne i inne grupy) - MEA_K02; P6S_KO.

2. Student uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne) - MEA_K06; P6S_KO.

3. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności w zakresie technik komunikacji - MEA_K01; P6S_KK.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w oparciu

o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.

Formy zaliczenia

• dwa kolokwia pisemne w przeciągu semestru;

• dwa zaliczenia ze zdobytych sprawności aparatu głosowego (1.

prawidłowy tor oddechowy; 2. artykulacja i rezonans);

• indywidualne poprowadzenie ćwiczeń emisyjnych podczas pracy z grupą.

Podstawowe kryteria

Kolokwium pisemne - 10% x 2 = 20 %

Zaliczenie sprawności aparatu głosowego - 20% x 2 = 40%

Indywidualne prowadzenie ćwiczeń - 40%.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)