Didactics of voice emission
General data
Course ID: | 5.3.2.0.1.107.c |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Didactics of voice emission |
Name in Polish: | Dydaktyka emisji głosu |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Supplementary literature: | (in Polish) CHĘCIEK M., Jąkanie. Diagnoza – terapia – program, Kraków 2007. GAWĘDA K., ŁAZEWSKI J., O błędach wymowy. Książeczka dla dzieci tudzież wyższych urzędników państwowych, Białystok 2000. PAWŁOWSKI Z., Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków 2005 DOLACKA M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy, Warszawa 1999. GAWROŃSKA M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 1997. HESZEN–NIEJODEK I., Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie, w: J. STRELAU (red.), Psychologia. Podręcznik akade-micki, t. III, Gdańsk 2000, s. 465–492. MIERZEJEWSKA H., PRZYBYSZ–PIWKOWA M., Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie, metody usprawniania, Warszawa 1998. ROKITIAŃSKA M., LASKOWSKA H., Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003. THOMSON P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, tł. T. Geller, Poznań 1998. TKACZYK L., Komunikacja niewerbalna. Postawa – mimika – gest, Wrocław 1997. |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu Nauka prawidłowego posługiwania się głosem. Przygotowanie głosu do obciążeń wynikających z wykonywanego zawodu. Wyrobienie umiejętności postępowania w sytuacjach degenerujących głos. Nauka ochrony i profilaktyki głosu. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe 1. Budowa narządów biorących udział w fonacji. 2. Właściwe działanie narządów głosotwórczych. 3. Prawidłowy tor oddechowy. 4. Techniki doskonalące prawidłowe prowadzenie oddechu. Psychostymulacyjne ćwiczenia oddechowo-głosowe. 5. Artykulacja i dykcja. 6. Ćwiczenia doskonalące prawidłową artykulację i dykcję. 7. Wzmacnianie głosu - rezonans. Głos "na masce". 8. Ćwiczenia doskonalące rezonans. 9. Zaburzenia głosu i mowy. 10. Glos jako narzędzie autoprezentacji. 11. Komunikacja niewerbalna jako element wspomagający przekaz werbalny. 12. Zjawisko tremy i jej objawy. 13. Sposoby radzenia sobie ze stresem. 14. Higiena głosu. |
Bibliography: |
(in Polish) G. POŹNIAK, Mówię świadomie i poprawnie. Pytania – odpowiedzi – ćwiczenia, (Podręczniki i Skrypty 14), Opole 2012, ss. 137. BEDNAREK J.D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2000. COLLINS A., Język ciała, gestów i zachowań, Warszawa 1995. PRZYBYSZ–PIWKO M. (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. TARASIEWICZ B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006. TOCZYSKA B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998. TOCZYSKA B., Łamańce z dykcją, Gdańsk 1998. TOCZYSKA B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997. WALCZAK–DELEŻYŃSKA M., Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. ZIELIŃSKA H., Kształcenie głosu, Lublin 1996. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. Student zna podstawową terminologię z zakresu emisji głosu - MEA_W02; P6S_WG. 2. Student posiada podstawową wiedzę o higienie i profilaktyce narządów głosu - MEA_W05; P6S_WG. 4. Student ma podstawową wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie i prowadzenie procesu nauczania poprawnej mowy i śpiewu, zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje edukacji muzycznej w dziedzinie poprawnej emisji głosu - MEA_W18; P6S_WG. Umiejętności 1. Student posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie mowy i śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy mówieniu i śpiewaniu - MEA_U11; P6S_UW. 2. Student posiada umiejętność przeprowadzenia wystąpień ustnych, np. wygłoszenia prelekcji bądź komentarza w ramach koncertów muzycznych - MEA_U15; P6S_UK. 3. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki muzycznej, posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, uczenia się i doskonalenia warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych w dziedzinie emisji głosu - MEA_U20; P6S_UU. Kompetencje społeczne 1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne, zespoły badawcze, zespoły muzyczne i inne grupy) - MEA_K02; P6S_KO. 2. Student uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne) - MEA_K06; P6S_KO. 3. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności w zakresie technik komunikacji - MEA_K01; P6S_KK. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w oparciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną. Formy zaliczenia • dwa kolokwia pisemne w przeciągu semestru; • dwa zaliczenia ze zdobytych sprawności aparatu głosowego (1. prawidłowy tor oddechowy; 2. artykulacja i rezonans); • indywidualne poprowadzenie ćwiczeń emisyjnych podczas pracy z grupą. Podstawowe kryteria Kolokwium pisemne - 10% x 2 = 20 % Zaliczenie sprawności aparatu głosowego - 20% x 2 = 40% Indywidualne prowadzenie ćwiczeń - 40%. |
Copyright by University of Opole.