Christianity in the Mediterranean Culture
General data
Course ID: | 5.5.0.0.1.021 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Christianity in the Mediterranean Culture |
Name in Polish: | Chrześcijaństwo w kulturze śródziemnomorskiej |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu Zasadniczym celem wykładu jest pokazanie wpływu idei chrześcijańskich na przemiany w kulturze śródziemnomorskiej. Realizacji celu zasadniczego towarzyszyć będzie osiąganie celów szczegółowych: wskazanie źródeł, które inspirują chrześcijaństwo w aktywności kulturowej, określenie stopnia obecności chrześcijaństwa w kulturze i podstawowych kierunków działalności kulturowej chrześcijaństwa. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe A. Problematyka wykładu 1. Pojęcie kultury 2. Religia a kultura: wzajemne relacje 3. Żydowskie korzenie chrześcijaństwa. 4. Jezus z Nazaretu u podstaw chrześcijańskiej kultury: nowość nauki Jezusa. 5. Chrześcijaństwo: rozwój ad extra et ad intra 6. Chrześcijaństwo a kultura grecka 7. Chrześcijańska wizja Boga i świata 8. Chrześcijaństwo a kultura duchowo-materialna (literatura, malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, nauka). 9. Chrześcijańska wizja kultury 10. Chrześcijański humanizm. 11. Mistyka chrześcijańska 12. Chrześcijaństwo a kultura – perspektywy. |
Bibliography: |
(in Polish) A.1. wykorzystywana podczas zajęć M. RUSECKI, Dziejowe znaczenie chrześcijaństwa, Poznań 2011; TENŻE, Fenomen chrześcijaństwa. Wkład w kulturę, Lublin 2001; J. PELIKAN, Jezus przez wieki, tł. A. Pawelec, Kraków 1993. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta J. KULISZ , Wiara i kultura miejsce ważnych pytań, Warszawa 2014; TENŻE, Wiara i kultura miejscem współczesnej apologii chrześcijaństwa, Warszawa 2013; J. KŁOCZOWSKI, Europa. Chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004; I.S. LEDWOŃ, M. SZRAM (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Lublin 2012. B. Literatura uzupełniająca N. DAVIES, Europa. Rozprawa historyka z historią, tł. E. Tabakowska, Kraków 1999; J. HILL, Co zawdzięczamy chrześcijań-stwu?, tł. P. Borkowski, Warszawa 2006; T. E. WOODS JR., Jak Kościół katolicki zbudował zachodnią cywilizację, tł. G. Ku-charczyk, Kraków 2006; A. DZIUBA, Chrześcijaństwo a kultura, warszawa 2008; E. WIPSZYCKA, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2009; J. KULISZ, D. KIELAK (red.), Wiara i kultura na tropach prawdy, Warszawa 2011, |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. Ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury w kręgu śródziemno-morskim, jej filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstawach. 2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi basenu Morza Śródziemnego. Umiejętności 1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk kulturalnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności kulturotwórczej. 2. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i turystycznej. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. 2. Docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji śródziemnomorskiej i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) wykład, prezentacja multimedialna. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia zaliczenie ustne i wykonanie pracy zaliczeniowej C. Podstawowe kryteria 1. Praca zaliczeniowa – 30% 2. Znajomość wykładanego materiału - 70% |
Copyright by University of Opole.