University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Christianity in the Mediterranean Culture

General data

Course ID: 5.5.0.0.1.021
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Christianity in the Mediterranean Culture
Name in Polish: Chrześcijaństwo w kulturze śródziemnomorskiej
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu

Zasadniczym celem wykładu jest pokazanie wpływu idei chrześcijańskich na przemiany w kulturze śródziemnomorskiej. Realizacji celu zasadniczego towarzyszyć będzie osiąganie celów szczegółowych: wskazanie źródeł, które inspirują chrześcijaństwo w aktywności kulturowej, określenie stopnia obecności chrześcijaństwa w kulturze i podstawowych kierunków działalności kulturowej chrześcijaństwa.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

A. Problematyka wykładu

1. Pojęcie kultury

2. Religia a kultura: wzajemne relacje

3. Żydowskie korzenie chrześcijaństwa.

4. Jezus z Nazaretu u podstaw chrześcijańskiej kultury: nowość nauki Jezusa.

5. Chrześcijaństwo: rozwój ad extra et ad intra

6. Chrześcijaństwo a kultura grecka

7. Chrześcijańska wizja Boga i świata

8. Chrześcijaństwo a kultura duchowo-materialna (literatura, malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, nauka).

9. Chrześcijańska wizja kultury

10. Chrześcijański humanizm.

11. Mistyka chrześcijańska

12. Chrześcijaństwo a kultura – perspektywy.

Bibliography: (in Polish)

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

M. RUSECKI, Dziejowe znaczenie chrześcijaństwa, Poznań 2011; TENŻE, Fenomen chrześcijaństwa. Wkład w kulturę, Lublin 2001; J. PELIKAN, Jezus przez wieki, tł. A. Pawelec, Kraków 1993.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

J. KULISZ , Wiara i kultura miejsce ważnych pytań, Warszawa 2014; TENŻE, Wiara i kultura miejscem współczesnej apologii chrześcijaństwa, Warszawa 2013; J. KŁOCZOWSKI, Europa. Chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004; I.S. LEDWOŃ, M. SZRAM (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Lublin 2012.

B. Literatura uzupełniająca

N. DAVIES, Europa. Rozprawa historyka z historią, tł. E. Tabakowska, Kraków 1999; J. HILL, Co zawdzięczamy chrześcijań-stwu?, tł. P. Borkowski, Warszawa 2006; T. E. WOODS JR., Jak Kościół katolicki zbudował zachodnią cywilizację, tł. G. Ku-charczyk, Kraków 2006; A. DZIUBA, Chrześcijaństwo a kultura, warszawa 2008; E. WIPSZYCKA, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2009; J. KULISZ, D. KIELAK (red.), Wiara i kultura na tropach prawdy, Warszawa 2011,

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

1. Ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury w kręgu śródziemno-morskim, jej filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstawach.

2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi basenu Morza Śródziemnego.

Umiejętności

1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk kulturalnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności kulturotwórczej.

2. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i turystycznej.

Kompetencje społeczne (postawy)

1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

2. Docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji śródziemnomorskiej i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wykład, prezentacja multimedialna.

Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

zaliczenie ustne i wykonanie pracy zaliczeniowej

C. Podstawowe kryteria

1. Praca zaliczeniowa – 30%

2. Znajomość wykładanego materiału - 70%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)