(in Polish) Filozofia żydowska i arabska
General data
Course ID: | 5.5.1.1.02 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0220) Humanities (except languages), not further defined
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Filozofia żydowska i arabska |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 01 |
Course homepage: | http://wt.uni.opole.pl/plany-studiow-ks/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) Studia drugiego stopnia (magisterskie) |
Field of study: | (in Polish) Turystyka i kultura śródziemnomorska |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) Semestr I (zimowy) |
Education profile: | (in Polish) Profil ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Wymagania: - znajomość wykładanego materiału, - znajomość zadanych lektur. |
Supplementary literature: | (in Polish) PACHNIAK Katarzyna, Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa 2010. SIMON Heinrich, SIMON Marie, Filozofia żydowska, tł. T.G. Pszczółkowski, Warszawa 1990. RASHED Roshdi, MORELON Regis (red.), Historia nauki arabskiej, t. I-III, tł. J. Danecki, J. Kozłowska, E. Orłowska, K. Pachniak, Warszawa 2000-2005. WIELGUS Stanisław, Z obszarów średniowiecznej myśli islamskiej, żydowskiej i chrześcijańskiej, Płock 2002. |
Student workload: | (in Polish) Nakład pracy studenta (w godzinach) - przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i materiałów on-line = 30 godzin; - analiza tekstów i przygotowywanie prac = 30 godzin; - przygotowanie do egzaminu = 40 godzin. |
Prerequisites: | (in Polish) Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Filozofia żydowska oraz filozofia arabska mają odmienny charakter, związany z zakorzenieniem w innych tradycjach religijnych. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy obu odmian filozofii oraz omówieni klasyczni dla nich autorzy. |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest: (1) Przedstawienie genezy i głównych linii rozwojowych filozofii żydowskiej i arabskiej. (2) Wskazanie wpływu tradycji religijnych na kształt filozofii. (3) Ukazanie przenikania się filozofii żydowskiej i arabskiej, szczególnie w średniowieczu. (4) Omówienie wpływu filozofii żydowskiej i arabskiej na filozofię, kulturę i naukę euro |
Full description: |
(in Polish) Wykaz omówionych tematów: (1) Wprowadzenie terminologiczne (filozofia żydowska, filozofia judaistyczna, filozofia arabska, filozofia islamu) (2) Starożytna filozofia żydowska: (a) Biblia jako źródło refleksji filozoficznej; (b) hellenistyczna filozofia żydowska; (c) Talmud jako źródło refleksji filozoficznej. (3) Średniowieczna filozofia żydowska i arabska: (a) muzułmański kontekst społeczny i kulturowy; (b) filozofia żydowska w średniowieczu (początki; od Izaaka Izraelego do Abrahama ibh Dauda; Mojżesz Majmonides; od Majmonidesa do końca średniowiecza); (c) filozofia arabska w średniowieczu (początki systematycznej filozofii islamu; wielcy neoplatonicy: Al-Farabi, Awicenna; Al-Ghazali i następcy; filozofia w arabskiej Hiszpanii: Awerroes, Ibn-Arabi; wpływ myśli arabskiej na europejskiej średniowiecze). (4) Czasy nowożytne i współczesne: (a) istota nowożytnej filozofii żydowskiej (od filozofii judaizmu do filozofii uprawianej przez Żydów); (b) nowe konteksty współczesnej filozofii żydowskiej (nacjonalizm, syjonizm, Auschwitz); (c) myśl arabska od Awerroesa do czasów współczesnych (myśl sunnicka, metafizyka sufizmu, myśl szyicka); (d) główne idee współczesnej myśli islamskiej (modernizm, tradycjonalizm, islamizm). |
Bibliography: |
(in Polish) ADAMSON Peter, TAYLOR Richard C., Historia filozofii arabskiej, tł. K. Pachniak, A. Wąs, Kraków 2015. COPLESTON Frederic, Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, Warszawa 2000, s. 219-248. CORBIN Henry, Historia filozofii muzułmańskiej, tł. K. Pachniak, Warszawa 2005. CRUZ HERNÁNDEZ Miguel, KUKSEWICZ Zdzisław, Islamu filozofia, w: Andrzej MARYNIAR-CZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. V, Lublin 2004, s. 20-41. FRANK Daniel H., Historia filozofii żydowskiej, tł. P. Sajdek, Kraków 2009. KUKSEWICZ Zdzisław, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982. KUKSEWICZ Zdzisław, Żydowska filozofia średniowieczna, w: Andrzej MARYNIARCZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. IX, Lublin 2009, s. 987-993. OCHMAN Jerzy, Historia filozofii żydowskiej, t. I-III, Kraków 1992-2000. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza (1) Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury w kręgu śródziemnomorskim, jej filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstawach. (2) Zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania. (3) Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania. Umiejętności (1) Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk kulturalnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności kulturotwórczej. (2) Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej kultury śródziemnomorskiej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku kulturoznawstwa i turystyki, jak i innych dyscyplin. (3) Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji kulturalnych. Kompetencje społeczne (postawy) (1) Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. (2) Docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji śródziemnomorskiej i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. (3) Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą udzielenia zaliczenia jest test z całości materiału wyłożonego oraz zadanego przez prowadzącego. Skala ocen: 16 p. = 5 15 p. = 4,5 13-14 p. = 4,0 10-12 p. = 3,5 9 p. = 3,0 Poniżej 9. = 2. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by University of Opole.