University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Filozofia żydowska i arabska

General data

Course ID: 5.5.1.1.02.c
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Filozofia żydowska i arabska
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 01
Course homepage: http://wt.uni.opole.pl/plany-studiow-ks/
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) Studia drugiego stopnia (magisterskie)

Field of study:

(in Polish) Turystyka i kultura śróziemnomorska

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) Semestr I (zimowy)

Education profile:

(in Polish) Profil ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Wymagania:

- obecność na zajęciach,

- realizacja bieżących zada,

- znajomość wykładanego materiału i zadanych lektur,

- zaliczenie kolokwiów.

Supplementary literature:

(in Polish) PACHNIAK Katarzyna, Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa 2010.

SIMON Heinrich, SIMON Marie, Filozofia żydowska, tł. T.G. Pszczółkowski, Warszawa 1990.

RASHED Roshdi, MORELON Regis (red.), Historia nauki arabskiej, t. I-III, tł. J. Danecki, J. Kozłowska, E. Orłowska, K. Pachniak, Warszawa 2000-2005.

WIELGUS Stanisław, Z obszarów średniowiecznej myśli islamskiej, żydowskiej i chrześcijańskiej, Płock 2002.

Student workload:

(in Polish) Nakład pracy studenta (w godzinach)


- przygotowanie do zajęć i udział w nich (ćwiczenia), w tym studiowanie literatury i materiałów on-line = 40 godzin;

- analiza tekstów i przygotowywanie prac = 30 godzin;

- przygotowanie do zaliczenia = 30 godzin.


Prerequisites:

(in Polish) Ćwiczenia są skorelowane z wykładem i realizują te same cele:


(1) Przedstawienie genezy i głównych linii rozwojowych filozofii żydowskiej i arabskiej.


(2) Wskazanie wpływu tradycji religijnych na kształt filozofii.


(3) Ukazanie przenikania się filozofii żydowskiej i arabskiej, szczególnie w średniowieczu.


(4) Omówienie wpływu filozofii żydowskiej i arabskiej na filozofię, kulturę i naukę euro

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia są skorelowane z wykładem i realizują te same cele:

(1) Przedstawienie genezy i głównych linii rozwojowych filozofii żydowskiej i arabskiej.

(2) Wskazanie wpływu tradycji religijnych na kształt filozofii.

(3) Ukazanie przenikania się filozofii żydowskiej i arabskiej, szczególnie w średniowieczu.

(4) Omówienie wpływu filozofii żydowskiej i arabskiej na filozofię, kulturę i naukę euro

Full description: (in Polish)

Wykaz omówionych tematów:

(1) Wprowadzenie terminologiczne (filozofia żydowska, filozofia judaistyczna, filozofia arabska, filozofia islamu)

(2) Starożytna filozofia żydowska:

(a) Biblia jako źródło refleksji filozoficznej;

(b) hellenistyczna filozofia żydowska;

(c) Talmud jako źródło refleksji filozoficznej.

(3) Średniowieczna filozofia żydowska i arabska:

(a) muzułmański kontekst społeczny i kulturowy;

(b) filozofia żydowska w średniowieczu (początki; od Izaaka Izraelego do Abrahama ibh Dauda; Mojżesz Majmonides; od Majmonidesa do końca średniowiecza);

(c) filozofia arabska w średniowieczu (początki systematycznej filozofii islamu; wielcy neoplatonicy: Al-Farabi, Awicenna; Al-Ghazali i następcy; filozofia w arabskiej Hiszpanii: Awerroes, Ibn-Arabi; wpływ myśli arabskiej na europejskiej średniowiecze).

(4) Czasy nowożytne i współczesne:

(a) istota nowożytnej filozofii żydowskiej (od filozofii judaizmu do filozofii uprawianej przez Żydów);

(b) nowe konteksty współczesnej filozofii żydowskiej (nacjonalizm, syjonizm, Auschwitz);

(c) myśl arabska od Awerroesa do czasów współczesnych (myśl sunnicka, metafizyka sufizmu, myśl szyicka);

(d) główne idee współczesnej myśli islamskiej (modernizm, tradycjonalizm, islamizm).

Bibliography: (in Polish)

COPLESTON Frederic, Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, Warszawa 2000, s. 219-248.

CORBIN Henry, Historia filozofii muzułmańskiej, tł. K. Pachniak, Warszawa 2005.

CRUZ HERNÁNDEZ Miguel, KUKSEWICZ Zdzisław, Islamu filozofia, w: Andrzej MARYNIARCZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. V, Lublin 2004, s. 20-41.

FRANK Daniel H., Historia filozofii żydowskiej, tł. P. Sajdek, Kraków 2009.

KUKSEWICZ Zdzisław, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982.

KUKSEWICZ Zdzisław, Żydowska filozofia średniowieczna, w: Andrzej MARYNIARCZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. IX, Lublin 2009, s. 987-993.

OCHMAN Jerzy, Historia filozofii żydowskiej, t. I-III, Kraków 1992-2000.

PACHNIAK Katarzyna, Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa 2010.

SIMON Heinrich, SIMON Marie, Filozofia żydowska, tł. T.G. Pszczółkowski, Warszawa 1990.

RASHED Roshdi, MORELON Regis (red.), Historia nauki arabskiej, t. I-III, tł. J. Danecki, J. Kozłowska, E. Orłowska, K. Pachniak, Warszawa 2000-2005.

WIELGUS Stanisław, Z obszarów średniowiecznej myśli islamskiej, żydowskiej i chrześcijańskiej, Płock 2002.

Learning outcomes: (in Polish)

Wykaz omówionych tematów:

(1) Wprowadzenie terminologiczne (filozofia żydowska, filozofia judaistyczna, filozofia arabska, filozofia islamu)

(2) Starożytna filozofia żydowska:

(a) Biblia jako źródło refleksji filozoficznej;

(b) hellenistyczna filozofia żydowska;

(c) Talmud jako źródło refleksji filozoficznej.

(3) Średniowieczna filozofia żydowska i arabska:

(a) muzułmański kontekst społeczny i kulturowy;

(b) filozofia żydowska w średniowieczu (początki; od Izaaka Izraelego do Abrahama ibh Dauda; Mojżesz Majmonides; od Majmonidesa do końca średniowiecza);

(c) filozofia arabska w średniowieczu (początki systematycznej filozofii islamu; wielcy neoplatonicy: Al-Farabi, Awicenna; Al-Ghazali i następcy; filozofia w arabskiej Hiszpanii: Awerroes, Ibn-Arabi; wpływ myśli arabskiej na europejskiej średniowiecze).

(4) Czasy nowożytne i współczesne:

(a) istota nowożytnej filozofii żydowskiej (od filozofii judaizmu do filozofii uprawianej przez Żydów);

(b) nowe konteksty współczesnej filozofii żydowskiej (nacjonalizm, syjonizm, Auschwitz);

(c) myśl arabska od Awerroesa do czasów współczesnych (myśl sunnicka, metafizyka sufizmu, myśl szyicka);

(d) główne idee współczesnej myśli islamskiej (modernizm, tradycjonalizm, islamizm).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą udzielenia zaliczenia jest test ze znajomości treści analizowanych lektur. Skala ocen:

16 p. = 5

15 p. = 4,5

13-14 p. = 4,0

10-12 p. = 3,5

9 p. = 3,0

Poniżej 9. = 2.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)