Biblical archaeology
General data
Course ID: | 5.5.1.1.05 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Biblical archaeology |
Name in Polish: | Archeologia biblijna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 01 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) studia II stopnia magisterskie |
Field of study: | (in Polish) Kultura śródziemnomorska |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) Semestr zimowy 2022/2023 |
Education profile: | (in Polish) Profil ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych |
Supplementary literature: | (in Polish) A. CHOURAQUI, Życie codzienne ludzi Biblii (Warszawa 1995); E. GALBIATI – F. SERAFINI, Historyczny atlas Biblii (Kielce 2006); JÓZEF FLAWIUSZ, Dawne dzieje Izraela (przekł. J. Radożycki; Warszawa 31993); M. GRANT, Dzieje dawnego Izraela (Warszawa 1991); J. MÉLÈZE MODRZEJEWSKI, Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana (BZ.TNT 3; Kraków 2000); M. ROSIK (red.), Świątynia jerozolimska (Archeolog czyta Biblię; Wrocław 2007). |
Student workload: | (in Polish) Udział w zajęciach – 30 godz., przygotowanie do zajęć – 5 godz., przygotowanie do zaliczenia – 5 godz., przygotowanie prezentacji i referatów – 10 godz., przygotowanie referatów – 10 godz. (w sumie: 60 godz.) |
Prerequisites: | (in Polish) Przedmiot prezentuje najważniejsze założenia metodologiczne badań archeologicznych w XIX i XX w. Następnie, na bazie przeprowadzonych badań archeologicznych zostają omówione najważniejsze miejsca prac wykopaliskowych Ziemi Świętej, takich jak Jerozolima, Betlejem i Nazaret. Na trzecim etapie realizacji przedmiotu zostaje podjęty szeroki temat odkryć w Qumran, ich znaczenie dla archeologii ogólnej, jak i dotyczącej Izraela, szczególnie w dziedzinie odkrytych tam rękopisów z przełomu tysiącleci. |
Short description: |
(in Polish) Pierwsza część wykładu jest poświęcona kwestiom metodologicznym w archeologii biblijnej, zwłaszcza w specyfice regionu Starożytnego Wschodu. Druga część wykładu obejmuje prezentacje dokonań w badaniach archeologicznych Jerozolimy, Betlejem i Nazaretu, skoncentrowanych na wykopaliskach terenu świątynnego, bazyliki narodzenia i zwiastowania Pańskiego. Trzecia część koncentruje się na odkryciach w Qumran, z uwzględnieniem odkrytych w grotach rękopisów esseńczyków. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w stosowane metody badań archeologicznych XIX i XX w. 2. Wykopaliska archeologiczne w Jerozolimie, ze szczególnym uwzględnieniem terenu świątyni. 3. Wykopaliska archeologiczne w Betlejem, ze szczególnym uwzględnieniem Bazyliki Narodzenia Pańskiego. 4. Wykopaliska archeologiczne Nazaretu ze szczególnym uwzględnieniem Bazyliki Zwiastowania. 5. Wykopaliska archeologiczne w Qumran z uwzględnieniem prac R. de Vaux. 6. Wykopaliska archeologiczne w osadzie esseńczyków, umiejscowienie 11 grot, w których odnaleziono zwoje. 7. Rola Józefa Milika w odczytaniu i udostępnieniu rękopisów znalezionych w grotach w pobliżu osady Qumran. |
Bibliography: |
(in Polish) ST. GĄDECKI. Archeologia biblijna I-II (Gniezno 1994); S. H. HORN, Z archeologią przez kraje biblijne (Warszawa 1989); S. A. JASIŃSKI, Jerozolima. Płomień miłości Jahwe (Kraków 1999); H. MUSZYŃSKI – ST. MĘDALA (red.), Archeologia Palestyny w zarysie (Pelplin 1984); A. NEGEV (red.), Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej (Warszawa 2002); G. PEREGO, Nowy przewodnik po świecie Biblii. Pismo Święte, geografia, archeologia i teologia w konfrontacji ze sobą (Częstochowa 2013); R. PIETKIEWICZ (red.), Geografia i archeologia biblijna w zarysie (Archeolog czyta Biblię; Wrocław 2011); |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: („student zna i rozumie”) - w stopniu pogłębionym terminologię i metodologię badań oraz współczesne kierunki badawcze związane ze studiami śródziemnomorskimi K_W02, P7S_WG - w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia polityczne, filozoficzne i religioznawcze z kręgu kultury śródziemnomorskiej K_W06, P7S_WG, P7S_WK; - w stopniu pogłębionym zagadnienia związane z językami i pismem w świecie śródziemnomorskim K_W09, P7S_WG; Umiejętności: („student potrafi”) - wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować wiedzę na temat świata śródziemnomorskiego przy użyciu różnych źródeł i narzędzi badawczych w celu krytycznego analizowania i interpretowania tekstów kultury śródziemnomorskiej K_U01, P7S_UW; - argumentować merytorycznie i prezentować własne poglądy na tle poglądów innych badaczy, a także prowadzić debatę K_U06, P7S_UK; - popularyzować wiedzę o antyku i kulturze śródziemnomorskiej, wykorzystując różne formy przekazu K_U08, P7S_UW; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: („student jest gotów do”) - doceniania znaczenia kultury antycznej i śródziemnomorskiej w kształtowaniu cywilizacji europejskiej K_K02, P7S_KK; - odpowiedzialnego wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych, w tym międzynarodowych K_K04, P7S_KO; - podjęcia partnerskiego dialogu z przedstawicielami odmiennych światopoglądów i postaw, różnych środowisk i kręgów kulturowych oraz funkcjonowania w zróżnicowanym (także międzynarodowym) otoczeniu społeczno-kulturowym i zawodowym K_K06, P7S_KO. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przewidziane jest zaliczenie pisemne, w którym przyjmuje się następujące kryteria oceniania: - bardzo dobry (5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury; potrafi dynamicznie operować wiedzą w rozwiązywaniu zadanych problemów; - dobry plus (4,5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury; - dobry (4,0): student zna wykładane treści; - dostateczny plus (3,5): student większość wykładanych treści; - dostateczny (3,0): student zna najistotniejsze wykładane treści; - niedostateczny (2): student nie zna najistotniejszych wykładanych treści. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Copyright by University of Opole.