University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Biblical archaeology

General data

Course ID: 5.5.1.1.05
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Biblical archaeology
Name in Polish: Archeologia biblijna
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 01
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) studia II stopnia magisterskie

Field of study:

(in Polish) Kultura śródziemnomorska

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) Semestr zimowy 2022/2023

Education profile:

(in Polish) Profil ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych

Supplementary literature:

(in Polish) A. CHOURAQUI, Życie codzienne ludzi Biblii (Warszawa 1995);

E. GALBIATI – F. SERAFINI, Historyczny atlas Biblii (Kielce 2006);

JÓZEF FLAWIUSZ, Dawne dzieje Izraela (przekł. J. Radożycki; Warszawa 31993);

M. GRANT, Dzieje dawnego Izraela (Warszawa 1991);

J. MÉLÈZE MODRZEJEWSKI, Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana (BZ.TNT 3; Kraków 2000);

M. ROSIK (red.), Świątynia jerozolimska (Archeolog czyta Biblię; Wrocław 2007).


Student workload:

(in Polish) Udział w zajęciach – 30 godz.,

przygotowanie do zajęć – 5 godz.,

przygotowanie do zaliczenia – 5 godz.,

przygotowanie prezentacji i referatów – 10 godz.,

przygotowanie referatów – 10 godz.

(w sumie: 60 godz.)


Prerequisites:

(in Polish) Przedmiot prezentuje najważniejsze założenia metodologiczne badań archeologicznych w XIX i XX w. Następnie, na bazie przeprowadzonych badań archeologicznych zostają omówione najważniejsze miejsca prac wykopaliskowych Ziemi Świętej, takich jak Jerozolima, Betlejem i Nazaret. Na trzecim etapie realizacji przedmiotu zostaje podjęty szeroki temat odkryć w Qumran, ich znaczenie dla archeologii ogólnej, jak i dotyczącej Izraela, szczególnie w dziedzinie odkrytych tam rękopisów z przełomu tysiącleci.

Short description: (in Polish)

Pierwsza część wykładu jest poświęcona kwestiom metodologicznym w archeologii biblijnej, zwłaszcza w specyfice regionu Starożytnego Wschodu. Druga część wykładu obejmuje prezentacje dokonań w badaniach archeologicznych Jerozolimy, Betlejem i Nazaretu, skoncentrowanych na wykopaliskach terenu świątynnego, bazyliki narodzenia i zwiastowania Pańskiego. Trzecia część koncentruje się na odkryciach w Qumran, z uwzględnieniem odkrytych w grotach rękopisów esseńczyków.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w stosowane metody badań archeologicznych XIX i XX w.

2. Wykopaliska archeologiczne w Jerozolimie, ze szczególnym uwzględnieniem terenu świątyni.

3. Wykopaliska archeologiczne w Betlejem, ze szczególnym uwzględnieniem Bazyliki Narodzenia Pańskiego.

4. Wykopaliska archeologiczne Nazaretu ze szczególnym uwzględnieniem Bazyliki Zwiastowania.

5. Wykopaliska archeologiczne w Qumran z uwzględnieniem prac R. de Vaux.

6. Wykopaliska archeologiczne w osadzie esseńczyków, umiejscowienie 11 grot, w których odnaleziono zwoje.

7. Rola Józefa Milika w odczytaniu i udostępnieniu rękopisów znalezionych w grotach w pobliżu osady Qumran.

Bibliography: (in Polish)

ST. GĄDECKI. Archeologia biblijna I-II (Gniezno 1994);

S. H. HORN, Z archeologią przez kraje biblijne (Warszawa 1989);

S. A. JASIŃSKI, Jerozolima. Płomień miłości Jahwe (Kraków 1999);

H. MUSZYŃSKI – ST. MĘDALA (red.), Archeologia Palestyny w zarysie (Pelplin 1984);

A. NEGEV (red.), Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej (Warszawa 2002);

G. PEREGO, Nowy przewodnik po świecie Biblii. Pismo Święte, geografia, archeologia i teologia w konfrontacji ze sobą (Częstochowa 2013);

R. PIETKIEWICZ (red.), Geografia i archeologia biblijna w zarysie (Archeolog czyta Biblię; Wrocław 2011);

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: („student zna i rozumie”)

- w stopniu pogłębionym terminologię i metodologię badań oraz

współczesne kierunki badawcze związane ze studiami

śródziemnomorskimi K_W02, P7S_WG

- w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia polityczne,

filozoficzne i religioznawcze z kręgu kultury śródziemnomorskiej K_W06, P7S_WG, P7S_WK;

- w stopniu pogłębionym zagadnienia związane z językami i

pismem w świecie śródziemnomorskim K_W09, P7S_WG;

Umiejętności: („student potrafi”)

- wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować wiedzę na

temat świata śródziemnomorskiego przy użyciu różnych źródeł i

narzędzi badawczych w celu krytycznego analizowania i

interpretowania tekstów kultury śródziemnomorskiej K_U01, P7S_UW;

- argumentować merytorycznie i prezentować własne poglądy na

tle poglądów innych badaczy, a także prowadzić debatę K_U06, P7S_UK;

- popularyzować wiedzę o antyku i kulturze śródziemnomorskiej,

wykorzystując różne formy przekazu K_U08, P7S_UW;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: („student jest gotów do”)

- doceniania znaczenia kultury antycznej i śródziemnomorskiej w

kształtowaniu cywilizacji europejskiej K_K02, P7S_KK;

- odpowiedzialnego wykorzystywania zdobytej wiedzy i

umiejętności dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych, w tym

międzynarodowych K_K04, P7S_KO;

- podjęcia partnerskiego dialogu z przedstawicielami odmiennych

światopoglądów i postaw, różnych środowisk i kręgów

kulturowych oraz funkcjonowania w zróżnicowanym (także międzynarodowym) otoczeniu społeczno-kulturowym i

zawodowym K_K06, P7S_KO.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przewidziane jest zaliczenie pisemne, w którym przyjmuje się następujące kryteria oceniania:

- bardzo dobry (5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury; potrafi dynamicznie operować wiedzą w rozwiązywaniu zadanych problemów;

- dobry plus (4,5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury;

- dobry (4,0): student zna wykładane treści;

- dostateczny plus (3,5): student większość wykładanych treści;

- dostateczny (3,0): student zna najistotniejsze wykładane treści;

- niedostateczny (2): student nie zna najistotniejszych wykładanych treści.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)