Kultura sepulkralna krajów Bliskiego Wschodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.5.1.2.02.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura sepulkralna krajów Bliskiego Wschodu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 02 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | turystyka i kultura śródziemnomorska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2. |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | Estreicher Karol, Historia sztuki w zarysie, Kraków 1982. Kolbuszewski Jacek, Cmentarze, Wrocław 1996. Nicieja Stanisław, Cmentarze – panteony wybitnych Polaków, w: Czerner O., Juszkiewicz I., Sztuka cmentarna, Wrocław 1995. |
Nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach: 15 godzin. Przygotowanie do zajęć: 12 godzin. Przygotowanie do zaliczenia: 3 godzin. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia, odwołujące się do wiedzy o zwyczajach pogrzebowych i miejscach sepulkralnych krajów obszaru Bliskiego Wschodu i Morza Śródziemnego, mają za cel zrozumieć różnorodność współczesnych miejsc pochówku, dostępnych dla studenta, z obszaru kultury judaizmu, chrześcijańskiej i pochrześcijańskiej. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest przedstawienie przez studenta wybranych form kultury sepulkralnej (formy pochówku zmarłych, grobowce, nekropolie, rozwijającej się na przestrzeni tysiącleci na obszarach Bliskiego Wschodu (Mezopotamia, Persja, Syria, Izrael) oraz wschodniej części basenu Morza Śródziemnego (Egipt, Rzym), oraz związanych z nimi koncepcji religijnych. |
Literatura: |
Stasiak Andrzej, Tanaś Sławoj, Przestrzeń sepulkralna w turystyce, Turystyka i Hotelarstwo, 8 (2005), S. 9-42. Tanaś Sławoj, Miejsce cmentarzy w turystyce kulturowej - wokół problemu badawczego, "Turystyka Kulturowa" 2(2008), s. 4-16. Tanaś Sławoj, Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej, Łódź 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza TKŚ_W05 Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju sztuki jako elementu szeroko pojętej kultury P7S_WG TKŚ_W07 Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej P7S_WG Umiejętności TKŚ_U01 Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturalnych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów działalności kulturotwórczej P7S_UW TKŚ_U02 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kulturoznawstwa oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu analizy złożonych problemów kulturalnych i turystycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych P7S_UW Kompetencje społeczne TKŚ_01 Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego P7S_KR TKŚ_K08 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć: dyskusja, umiejętność argumentacji – 20%. 2. Praca zaliczeniowa: prezentacja na temat wybranego grobowca i nekropolii – 40%. 3. Zaliczenie pisemne – 40%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.