Ikonopisarstwo II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.5.1.2.03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ikonopisarstwo II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 02 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterski |
Kierunek studiów: | Turystyka i Kultura Śródziemnomorska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Student poznaje malarstwo tablicowe, dominujące w regionie śródziemnomorskim, charakterystyczne dla kultur helleńskiej, rzymskiej, arabskiej i in. Student na zaliczenie przedmiotu wypełnia test ze zdobytej wiedzy. |
Literatura uzupełniająca: | A piękno świeci w ciemności. Z biskupem Michałem Janochą rozmawia Ewa Kiedio, Warszawa 2017. Bułgakow S., Ikona i kult ikony, tłum. H. Paprocki, Bydgoszcz 2002; Dąb-Kalinowska B., Ikony i obrazy, Warszawa 2000. Elwich B., Ikona. Duchowość i filozofia, Kraków 2006. Evdokimov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, tł. M. Żurowska, Warszawa 1999. Florenski P., Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Białystok 1997. Forest J., Modlitwa z ikonami, tłum. E. E. Nowakowska, Bydgoszcz 1999; Jazykowa I., Oto czynię wszystko nowe. Ikona XX wieku, tł. H. Paprocki, Warszawa 2011. Jazykowa I., Świat ikony, tł. H. Paprocki, Warszawa 1998. Klejnowski-Różycki D. (red.), Rytuał ikonopisarski. Obrzędy poświęcenia ikon, modlitwy na poszczególnych etapach pisania ikony, ryty błogosławieństw ikonopisarzy. Instrumentum laboris, Zabrze 20101. Klejnowski-Różycki D., Z tajemnic Rosji. Historia, teologia i estetyka ikony Trójcy Świętej świętego Andrzeja Rublowa i wpływ świętego Sergiusza Radoneżskiego na jej powstanie, Zabrze 2010. Łukaszuk T., Ikona w życiu, w wierze i w teologii Kościoła, Kraków 2008. Podgórzec Z., Wokół ikony. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim, Warszawa 1985. Quenot M., Ikona i Kosmos. Inne spojrzenie na dzieło stworzenia, tł. H. Paprocki, Białystok 2007. Quenot M., Zmartwychwstanie i ikona, tł. H. Paprocki, Białystok 2001. Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Studium ikony, Zabrze 20111. Schöneborn Ch., Ikona Chrystusa, tł. W. Szymona, Poznań 2002. Smykowska E., Ikona. Mały słownik, Warszawa 2002. Špidlik T., Duchowość chrześcijańskiego Wschodu. Przewodnik systematyczny… Trubeckoj E., Kolorowa kontemplacja. Trzy szkice o ikonie ruskiej, tł. H. Paprocki, Białystok 1998. Uspienski L., Teologia ikony, tł. M. Żurowska, Warszawa 2009. |
Skrócony opis: |
Student poznaje malarstwo tablicowe, dominujące w regionie śródziemnomorskim, charakterystyczne dla kultur helleńskiej, rzymskiej, arabskiej i in. |
Pełny opis: |
1. Widomości wstępne 2. Czym jest ikona 3. Historia ikony 4. Portrety fajumskie 5. Podstawowe ikony Chrystusa Pana 6. Podstawowe ikony Bogarodzicy 7. Podstawowe ikony Trójcy 8. Kanon ikonograficzny 9. Piękno na Wschodzie i na Zachodzie 10. Symbolika kolorów 11. Źródła symboliki Europejskiej 12. Ikony niekanoniczne 13. Estetyka Dionizego i Bonawentury 14. Malarstwo tablicowe 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Quenot M., Ikona. Okno ku wieczności, tł. H. Paprocki, Białystok 1997. Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Studium ikony, Zabrze 2017 Klejnowski-Różycki D., Ikonograf, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ikonograf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna elementarną terminologię z zakresu ikonografii chrześcijańskiej, posiada bardziej szczegółową wiedzę z zakresu najwybitniejszych dzieł ikonopisarzy. 2. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą odróżnić ikonę kanoniczną od obrazu. 3. Orientuje się w różnicach relacji między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem różnych wyznań. 4. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata. TMA_W03, TMA_W10, TMA_W18, TMA_W19 , H1A_W03, H2A_W04, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W08, H2A_W04, S2A_W05 Umiejętności 1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, ocenić i rozpoznać podstawowe podlinniki. 2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych formułowanych przez poszczególne wyznania, ich wytworów kultury w celu określenia znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. 3. Umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny. TMA_U01, TMA_U08, TMA_U10, H2A_U01, H2A_U05, H2A_U04, H2A_U03 Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i wpływu religii na kształt społeczeństwa. 2. Uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi związanymi z religijnością społeczeństwa. TMA_K05, TMA_K10, H2A_K01, H2A_K03, S2A_K06, H2A_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne Warsztaty ikonograficzne Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wyma-gania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia Zaliczenie ikonograficzne (napisanie ikony) B. Formy zaliczenia Napisanie ikony i opowiedzenie treści zadanej lektury C. Podstawowe kryteria 1. Zgodność opracowania z tematem – 75% 2. Merytoryczna argumentacja – 10% 3. Aktywność na zajęciach – 5% 4. Znajomość zadanych lektur – 10% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.