University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Icon Painting II

General data

Course ID: 5.5.1.2.03.c
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Icon Painting II
Name in Polish: Ikonopisarstwo II
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 02
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) magisterski

Field of study:

(in Polish) Turystyka i Kultura Śródziemnomorska

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 2

Type of course:

obligatory courses

Requirements:

(in Polish) Na zaliczenie student prezentuje namalowaną przez siebie ikonę (obraz tablicowy, temperą jajeczną).

Supplementary literature:

(in Polish) A piękno świeci w ciemności. Z biskupem Michałem Janochą rozmawia Ewa Kiedio, Warszawa 2017.


Bułgakow S., Ikona i kult ikony, tłum. H. Paprocki, Bydgoszcz 2002;


Dąb-Kalinowska B., Ikony i obrazy, Warszawa 2000.


Elwich B., Ikona. Duchowość i filozofia, Kraków 2006.


Evdokimov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, tł. M. Żurowska, Warszawa 1999.


Florenski P., Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Białystok 1997.


Forest J., Modlitwa z ikonami, tłum. E. E. Nowakowska, Bydgoszcz 1999;


Jazykowa I., Oto czynię wszystko nowe. Ikona XX wieku, tł. H. Paprocki, Warszawa 2011.


Jazykowa I., Świat ikony, tł. H. Paprocki, Warszawa 1998.


Klejnowski-Różycki D. (red.), Rytuał ikonopisarski. Obrzędy poświęcenia ikon, modlitwy na poszczególnych etapach pisania ikony, ryty błogosławieństw ikonopisarzy. Instrumentum laboris, Zabrze 20101.


Klejnowski-Różycki D., Z tajemnic Rosji. Historia, teologia i estetyka ikony Trójcy Świętej świętego Andrzeja Rublowa i wpływ świętego Sergiusza Radoneżskiego na jej powstanie, Zabrze 2010.


Łukaszuk T., Ikona w życiu, w wierze i w teologii Kościoła, Kraków 2008.


Podgórzec Z., Wokół ikony. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim, Warszawa 1985.


Quenot M., Ikona i Kosmos. Inne spojrzenie na dzieło stworzenia, tł. H. Paprocki, Białystok 2007.


Quenot M., Zmartwychwstanie i ikona, tł. H. Paprocki, Białystok 2001.


Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Studium ikony, Zabrze 20111.


Schöneborn Ch., Ikona Chrystusa, tł. W. Szymona, Poznań 2002.


Smykowska E., Ikona. Mały słownik, Warszawa 2002.


Špidlik T., Duchowość chrześcijańskiego Wschodu. Przewodnik systematyczny…


Trubeckoj E., Kolorowa kontemplacja. Trzy szkice o ikonie ruskiej, tł. H. Paprocki, Białystok 1998.


Uspienski L., Teologia ikony, tł. M. Żurowska, Warszawa 2009.

Short description: (in Polish)

Studenci poznają teologię, estetykę i techniki ikony charakterystyczną dla całej kultury śródziemnomorskiej. Studenci piszą/malują ikonę stosując zdobytą wiedzę w konkretnym dziele.

Full description: (in Polish)

1. Widomości wstępne

2. Czym jest ikona

3. Historia ikony

4. Portrety fajumskie

5. Podstawowe ikony Chrystusa Pana

6. Podstawowe ikony Bogarodzicy

7. Podstawowe ikony Trójcy

8. Kanon ikonograficzny

9. Piękno na Wschodzie i na Zachodzie

10. Symbolika kolorów

11. Źródła symboliki Europejskiej

12. Ikony niekanoniczne

13. Estetyka Dionizego i Bonawentury

14. Malarstwo tablicowe

15. Podsumowanie

Bibliography: (in Polish)

Quenot M., Ikona. Okno ku wieczności, tł. H. Paprocki, Białystok 1997.

Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Studium ikony, Zabrze 2017

Klejnowski-Różycki D., Ikonograf, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ikonograf

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

1. Student zna elementarną terminologię z zakresu ikonografii chrześcijańskiej, posiada bardziej szczegółową wiedzę z zakresu najwybitniejszych dzieł ikonopisarzy.

2. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą odróżnić ikonę kanoniczną od obrazu.

3. Orientuje się w różnicach relacji między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem różnych wyznań.

4. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata.

TMA_W03, TMA_W10, TMA_W18, TMA_W19 , H1A_W03, H2A_W04, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W08, H2A_W04, S2A_W05

Umiejętności

1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, ocenić i rozpoznać podstawowe podlinniki.

2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych formułowanych przez poszczególne wyznania, ich wytworów kultury w celu określenia znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

3. Umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny.

TMA_U01, TMA_U08, TMA_U10, H2A_U01, H2A_U05, H2A_U04, H2A_U03

Kompetencje społeczne (postawy)

1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i wpływu religii na kształt społeczeństwa.

2. Uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi związanymi z religijnością społeczeństwa.

TMA_K05, TMA_K10, H2A_K01, H2A_K03, S2A_K06, H2A_K05

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne

Warsztaty ikonograficzne Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wyma-gania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

Zaliczenie ikonograficzne (napisanie ikony)

B. Formy zaliczenia

Napisanie ikony i opowiedzenie treści zadanej lektury

C. Podstawowe kryteria

1. Zgodność opracowania z tematem – 75%

2. Merytoryczna argumentacja – 10%

3. Aktywność na zajęciach – 5%

4. Znajomość zadanych lektur – 10%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)