Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Liturgia i historia Kościołów Wschodnich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.5.1.3.02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Liturgia i historia Kościołów Wschodnich
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 03
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

Turystyka i kultura śródziemnomorska II stopnia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Zimowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

Poza godzinami kontaktowymi i konsultacjami z nauczycielem akademickim (1,2 ECTS) student:

- zapoznaje się ze wskazaną na wykładzie literaturą: 20h/0,8 ECTS.

Skrócony opis:

W ramach wykładu studenci poznają zarys historii i liturgicznych tradycji chrześcijańskiego Wschodu. Wszystkie rodziny liturgiczne ukazane zostaną najpierw w kluczu historycznym, wskazującym na geopolityczny kontekst ich powstania.

Pełny opis:

1. Nomenklatura i zakres geograficzny

2. Historia i liturgie tradycji ormiańskiej

3. Historia i liturgie tradycji zachodnio-syryjskiej

4. Historia i liturgie tradycji syro-orientalnej

5. Indyjskie oblicze syryjskiego chrześcijaństwa

6. Historia i liturgie tradycji koptyjskiej

7. Historia i liturgie tradycji bizantyjskiej

Literatura:

Atiya A., Historia kościołów wschodnich, Warszawa 1978.

Czerski J. M., Liturgie Kościołów Wschodnich, Opole 2009.

Dalmais I. H., Liturgies d'Orient. Rites et symboles, Paris 1980.

Jaskóła P., Wyznania chrześcijańskie bez jedności z Rzymem, Opole 2008.

Potoczny M., Rodziny liturgiczne chrześcijańskiego Wschodu – panorama, „Teologia i Człowiek” 25/1 (2014), 165-185.

Efekty uczenia się:

Student:

TKŚ_W01 zna terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym;

TKŚ_W07 ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej

TKŚ_W14 zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym

TKŚ_U08 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury

TKŚ_U10

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych

TKŚ_01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

TKŚ_K04

utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) oraz rozmowa egzaminacyjna – 20/80%.

Ocena niedostateczna: student nie zna terminologii używanej w kulturoznawstwie oraz jej zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; nie ma rozszerzonej wiedzy dotyczącej kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej oraz nie zna i nie rozumie pojęć i zasad komunikacji międzykulturowej. Ponadto nie posiada rozwiniętych umiejętności badawczych i nie potrafi wybrać i zastosować właściwego dla danej działalności poznawczej kultury sposobu postępowania; nie potrafi dobierać środków i metod pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz nie utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, nie odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.

Ocena dostateczna: student zna podstawową terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; ma podstawową wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej oraz zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym. Ponadto posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.

Ocena dobra: student zna terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; posiada wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej

zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym; posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.

Ocena bardzo dobra: student zna terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej oraz biegle zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym; posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Potoczny
Prowadzący grup: Michał Petka, Mateusz Potoczny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)