Kurs stały z kultury bizantyńskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.5.1.3.06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs stały z kultury bizantyńskiej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 03 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia 2. stopnia magisterskie |
Kierunek studiów: | Turystyka i kultura śródziemnomorska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr zimowy |
Profil kształcenia: | Studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Literatura uzupełniająca: | Legan Michał, Balthasar-Tarkowski. Teodramat w filmie, Częstochowa 2012. Lis Marek, Filmer l’âme de la Russie, w: Stanisław RABIEJ (red.), Chemins de réconciliation en Europe. III Colloque International, Opole 2010, s. 85–89. Lis Marek, Garbicz Adam (red.), Światowa encyklopedia filmu religijnego, Kraków 2007. |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Kultura sakralna w kinie rosyjskim" stawia za cel przedstawienie studentom twórczości najważniejszych reżyserów, podejmujących w swych filmach tematykę inspirowaną motywami biblijnymi oraz zaczerpniętymi z rosyjskiego prawosławia: Andrieja Tarkowskiego, Łarisy Szepitko, Andrieja Zwiagincewa i Pawła Łungina. Wśród analizowanych filmów znajdują się: Andriej Rublow, Wniebowstąpienie, Powrót i Wyspa. |
Pełny opis: |
Kolejne zajęcia przedstawią zagadnienia dotyczące styku kultury prawosławnej oraz kina, ujawniające się w twórczości wybranych reżyserów rosyjskich: analiza wybranych filmów lub ich fragmentów pozwoli na odczytywanie znaczeń ukrytych w filmach, tworzonych w czasie funkcjonowania w ZSRR cenzury, niedopuszczającej wątków religijnych. Przykładem takiej twórczości są filmy Andrieja Tarkowskiego (Andriej Rublow, Stalker) oraz Łarisy Szepitko (Wniebowstąpienie). Również w filmach Andrieja Zwiagincewa (Powrót; Lewiatan) i Pawła Łungina (Wyspa; Car; Dyrygent) można zidentyfikować motywy biblijne oraz zaczerpnięte. |
Literatura: |
Lis Marek, The Bible in the films of Pavel Lungin and Andrey Zvyagintsev, „Studia Religiologica” (2018) T. 51, nr 2, s. 83–92. Lis Marek, Epifania w kinie, w: Sebastian Jakub Konefał, Magdalena Zelent, Krzysztof Kornacki (red.), Sacrum w kinie. Dekadę później, Gdańsk 2013, s. 51–62. Lis Marek, Kina rosyjskiego fascynacje Biblią, w: Joanna Kazimiera Wawrzynów, Wawrzyniec Zbigniew Wojtyra (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019, s. 43–54. Lis Marek, Wyspa, Car i Dyrygent: Biblia oczami Pawła Łungina, „Studia Filmoznawcze” (2014) nr 35, s. 103–118. Wieczorek Bartosz, Figura świętego głupca w twórczości Andrieja Tarkowskiego, "Studia Filmoznawcze" (2019) nr 40, s. 175-186. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia łączą metodę konwersatorium z ćwiczeniami (praca z materiałami audiowizualnymi). Na ocenę składa się aktywność studenta podczas zajęć oraz wynik ustnego kolokwium: na ocenę 3.0 50-60% na ocenę 3.5 61-70% na ocenę 4.0 71-80% na ocenę 4.5 81-90% na ocenę 5.0 > 90% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Lis | |
Prowadzący grup: | Marek Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.