(in Polish) Kurs stały z kultury bizantyńskiej
General data
Course ID: | 5.5.1.3.06 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kurs stały z kultury bizantyńskiej |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Turystyka i Kultura Śródziemnomorska - mgr - sem 03 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) Studia 2. stopnia magisterskie |
Field of study: | (in Polish) Turystyka i kultura śródziemnomorska |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) Semestr zimowy |
Education profile: | (in Polish) Studia stacjonarne |
Type of course: | elective monographs |
Mode: | (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Legan Michał, Balthasar-Tarkowski. Teodramat w filmie, Częstochowa 2012. Lis Marek, Filmer l’âme de la Russie, w: Stanisław RABIEJ (red.), Chemins de réconciliation en Europe. III Colloque International, Opole 2010, s. 85–89. Lis Marek, Garbicz Adam (red.), Światowa encyklopedia filmu religijnego, Kraków 2007. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot "Kultura sakralna w kinie rosyjskim" stawia za cel przedstawienie studentom twórczości najważniejszych reżyserów, podejmujących w swych filmach tematykę inspirowaną motywami biblijnymi oraz zaczerpniętymi z rosyjskiego prawosławia: Andrieja Tarkowskiego, Łarisy Szepitko, Andrieja Zwiagincewa i Pawła Łungina. Wśród analizowanych filmów znajdują się: Andriej Rublow, Wniebowstąpienie, Powrót i Wyspa. |
Full description: |
(in Polish) Kolejne zajęcia przedstawią zagadnienia dotyczące styku kultury prawosławnej oraz kina, ujawniające się w twórczości wybranych reżyserów rosyjskich: analiza wybranych filmów lub ich fragmentów pozwoli na odczytywanie znaczeń ukrytych w filmach, tworzonych w czasie funkcjonowania w ZSRR cenzury, niedopuszczającej wątków religijnych. Przykładem takiej twórczości są filmy Andrieja Tarkowskiego (Andriej Rublow, Stalker) oraz Łarisy Szepitko (Wniebowstąpienie). Również w filmach Andrieja Zwiagincewa (Powrót; Lewiatan) i Pawła Łungina (Wyspa; Car; Dyrygent) można zidentyfikować motywy biblijne oraz zaczerpnięte. |
Bibliography: |
(in Polish) Lis Marek, The Bible in the films of Pavel Lungin and Andrey Zvyagintsev, „Studia Religiologica” (2018) T. 51, nr 2, s. 83–92. Lis Marek, Epifania w kinie, w: Sebastian Jakub Konefał, Magdalena Zelent, Krzysztof Kornacki (red.), Sacrum w kinie. Dekadę później, Gdańsk 2013, s. 51–62. Lis Marek, Kina rosyjskiego fascynacje Biblią, w: Joanna Kazimiera Wawrzynów, Wawrzyniec Zbigniew Wojtyra (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019, s. 43–54. Lis Marek, Wyspa, Car i Dyrygent: Biblia oczami Pawła Łungina, „Studia Filmoznawcze” (2014) nr 35, s. 103–118. Wieczorek Bartosz, Figura świętego głupca w twórczości Andrieja Tarkowskiego, "Studia Filmoznawcze" (2019) nr 40, s. 175-186. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia łączą metodę konwersatorium z ćwiczeniami (praca z materiałami audiowizualnymi). Na ocenę składa się aktywność studenta podczas zajęć oraz wynik ustnego kolokwium: na ocenę 3.0 50-60% na ocenę 3.5 61-70% na ocenę 4.0 71-80% na ocenę 4.5 81-90% na ocenę 5.0 > 90% |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marek Lis | |
Group instructors: | Marek Lis | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.