(in Polish) Wkład judaizmu w kulturę europejską na przykładzie miasta Opola
General data
Course ID: | 5.5.1.4.03.K1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wkład judaizmu w kulturę europejską na przykładzie miasta Opola |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie z miejscami, które są śladami historii kultury i społecznego funkcjonowania opolskich Żydów. |
Full description: |
(in Polish) Opis: (Główne cele przedmiotu); Zapoznanie z najważniejszymi miejscami życia opolskich Żydów. Poznanie elementów ich kultury, wkładu w życie mieszkańców Opola. - Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: - wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną i dyskusją - wycieczki terenowe - Treści programowe: - Emin Pasha jako przykład osobowości transcendentnej – przekraczanie granic państwowych, religijnych i kulturowych. (Emin Pascha as an example of a transcendent personality - crossing state, religious and cultural borders.) - Stereotyp Żyda w polskim/śląskim? społeczeństwie i kulturze. (The stereotype of the Jew in Polish/Silesian? society and culture.) - Sklepy kolonialne w Opolu w XX w.( Colonial shops in Opole in the 20th century) - Browary opolskich Judaików (Breweries of Opole Judaica) - Opole - miasto dwóch synagog. (Opole - the city of two synagogues) - Liberalny rabin – Leo Baeck (Liberal rabbi - Leo Baeck) - Kirkut Opolski – niemy świadek (Opole Jewish cemetery - a silent witness) - Opolscy Żydzi w obliczu Holocaustu – studium procesu zagłady (Jews of Opole facing the Holocaust – a study of the extermination process) - Projekty edukacyjne jako sposób przywracania pamięci o społeczności żydowskiej (Educational projects as they way to restore the memory of the Jewish community) - Antysemityzm wczoraj i dziś – przyczyny, symptomy, sposoby zapobiegania (Anti-Semitism yesterday and today – causes, symptoms and ways to prevent) - Rozwój Opolskiej Gminy Żydowskiej w okresie międzywojennym (Development of the Opole Jewish Community in the interwar period) |
Bibliography: |
(in Polish) A. STEINERT, Geschichte der Juden in Oppeln. Fest und Gedenksschrift der Oppelner Synagogengemeinde zur Erinnerung an das 25-jährige Bestehen der neuen Synagoge, Oppeln 1922; F. IDZIKOWSKI, Opole. Dzieje miasta do roku 1963, Opole 2004; M. BORKOWSKI, Gmina żydowska w Opolu w latach 1812-1944, Opole 2009. M. BORKOWSKI, Wybitni Żydzi opolscy w latach 1812-1938. Próba ukazania elity społeczności żydowskiej Opola, „Studia Śląskie”, Opole 1997, t. LVI, s. 152-153. M. BORKOWSKI, By nie przepadli w mroku … Opolscy Żydzi 1812-1938, „Opolski Rocznik Muzealny”, Opole 1998, t. 12, s. 29-31. D. KRUBA-RACZEK, M. OSIKA, A. STARCZEWSKA-WOJNAR (red.), Stacje odzyskanej obecności. Porozmawiajmy jak … byśmy byli umarli, Opole 2014 S. RABIEJ, H. ŁABĘCKA, Opolski cmentarz żydowski w XIX w., Opole 2018. S. RABIEJ, H. ŁABĘCKA, Opolski cmentarz żydowski w XX w., Opole 2021. Literatura uzupełniająca: - L. Baeck, Das Wesen des Judentums.Nathansen & Lamm, Berlin 1905; - T. Klimowicz, P. Sygowski, M. Tarajko, A.Trzciński, Ogrodnicy pamięci. Cmentarze żydowskie. Podręcznik dobrych praktyk w ochronie dziedzictwa lokalnego, Lublin 2018. - M. Melchior, Zagłada a tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni „na aryjskich papierach”. Analiza doświadczenia biograficznego, Warszawa 2004. - R. Szuchta, P. Trojański, Holokaust — zrozumieć dlaczego, Warszawa 2006, |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się: Wiedza W 1 – Poznanie dziejów społeczności mniejszości religijnej (żydowskiej) w kontekście chrześcijańskim. W 2 – Odkrycie metod integracji społeczeństwa wielokulturowego. W 3 – Zgłębienie specyfiki judaizmu liberalnego W 4 – Zaznajomienie się z judaikami Opola Umiejętności U 1 - Samodzielnie zdobywa wiedzę. U 2 – Potrafi dokonać kwerendy archiwalnej. U 3 – Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz na ich podstawie formułować krytyczne sądy i wnioski Kompetencje społeczne (postawy) K 1 - Student uświadomi sobie rolę ludzi innych kultur w kształtowaniu przestrzeni życia społecznego. K-2 Student dostrzeże znaczenie kultury żydowskiej dla rozwoju Opola. K-3 - Jest gotowy do otwartej dyskusji, zdolny do wyrażania ocen, wrażliwy i tolerancyjny wobec odmiennych poglądów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: - Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: - Zaliczenie z oceną - Uczestnictwo w zajęciach terenowych - Realizacja ćwiczeń |
Copyright by University of Opole.