University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wkład judaizmu w kulturę europejską na przykładzie miasta Opola

General data

Course ID: 5.5.1.4.03.K1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wkład judaizmu w kulturę europejską na przykładzie miasta Opola
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Zapoznanie z miejscami, które są śladami historii kultury i społecznego funkcjonowania opolskich Żydów.

Full description: (in Polish)

Opis: (Główne cele przedmiotu);

Zapoznanie z najważniejszymi miejscami życia opolskich Żydów. Poznanie elementów ich kultury, wkładu w życie mieszkańców Opola.

- Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

- wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną i dyskusją

- wycieczki terenowe

- Treści programowe:

- Emin Pasha jako przykład osobowości transcendentnej – przekraczanie granic państwowych, religijnych i kulturowych. (Emin Pascha as an example of a transcendent personality - crossing state, religious and cultural borders.)

- Stereotyp Żyda w polskim/śląskim? społeczeństwie i kulturze. (The stereotype of the Jew in Polish/Silesian? society and culture.)

- Sklepy kolonialne w Opolu w XX w.( Colonial shops in Opole in the 20th century)

- Browary opolskich Judaików (Breweries of Opole Judaica)

- Opole - miasto dwóch synagog. (Opole - the city of two synagogues)

- Liberalny rabin – Leo Baeck (Liberal rabbi - Leo Baeck)

- Kirkut Opolski – niemy świadek (Opole Jewish cemetery - a silent witness)

- Opolscy Żydzi w obliczu Holocaustu – studium procesu zagłady (Jews of Opole facing the Holocaust – a study of the extermination process)

- Projekty edukacyjne jako sposób przywracania pamięci o społeczności żydowskiej (Educational projects as they way to restore the memory of the Jewish community)

- Antysemityzm wczoraj i dziś – przyczyny, symptomy, sposoby zapobiegania (Anti-Semitism yesterday and today – causes, symptoms and ways to prevent)

- Rozwój Opolskiej Gminy Żydowskiej w okresie międzywojennym (Development of the Opole Jewish Community in the interwar period)

Bibliography: (in Polish)

A. STEINERT, Geschichte der Juden in Oppeln. Fest und Gedenksschrift der Oppelner Synagogengemeinde zur Erinnerung an das 25-jährige Bestehen der neuen Synagoge, Oppeln 1922;

F. IDZIKOWSKI, Opole. Dzieje miasta do roku 1963, Opole 2004;

M. BORKOWSKI, Gmina żydowska w Opolu w latach 1812-1944, Opole 2009.

M. BORKOWSKI, Wybitni Żydzi opolscy w latach 1812-1938. Próba ukazania elity społeczności żydowskiej Opola, „Studia Śląskie”, Opole 1997, t. LVI, s. 152-153.

M. BORKOWSKI, By nie przepadli w mroku … Opolscy Żydzi 1812-1938, „Opolski Rocznik Muzealny”, Opole 1998, t. 12, s. 29-31.

D. KRUBA-RACZEK, M. OSIKA, A. STARCZEWSKA-WOJNAR (red.), Stacje odzyskanej obecności. Porozmawiajmy jak … byśmy byli umarli, Opole 2014

S. RABIEJ, H. ŁABĘCKA, Opolski cmentarz żydowski w XIX w., Opole 2018.

S. RABIEJ, H. ŁABĘCKA, Opolski cmentarz żydowski w XX w., Opole 2021.

Literatura uzupełniająca:

- L. Baeck, Das Wesen des Judentums.Nathansen & Lamm, Berlin 1905;

- T. Klimowicz, P. Sygowski, M. Tarajko, A.Trzciński, Ogrodnicy pamięci. Cmentarze żydowskie. Podręcznik dobrych praktyk w ochronie dziedzictwa lokalnego, Lublin 2018.

- M. Melchior, Zagłada a tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni „na aryjskich papierach”. Analiza doświadczenia biograficznego, Warszawa 2004.

- R. Szuchta, P. Trojański, Holokaust — zrozumieć dlaczego, Warszawa 2006,

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 – Poznanie dziejów społeczności mniejszości religijnej (żydowskiej) w kontekście chrześcijańskim.

W 2 – Odkrycie metod integracji społeczeństwa wielokulturowego.

W 3 – Zgłębienie specyfiki judaizmu liberalnego

W 4 – Zaznajomienie się z judaikami Opola

Umiejętności

U 1 - Samodzielnie zdobywa wiedzę.

U 2 – Potrafi dokonać kwerendy archiwalnej.

U 3 – Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz na ich podstawie formułować krytyczne sądy i wnioski

Kompetencje społeczne (postawy)

K 1 - Student uświadomi sobie rolę ludzi innych kultur w kształtowaniu przestrzeni życia społecznego.

K-2 Student dostrzeże znaczenie kultury żydowskiej dla rozwoju Opola.

K-3 - Jest gotowy do otwartej dyskusji, zdolny do wyrażania ocen, wrażliwy i tolerancyjny wobec odmiennych poglądów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

- Zaliczenie z oceną

- Uczestnictwo w zajęciach terenowych

- Realizacja ćwiczeń

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)