Historia Kościołów wschodnich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.6.0.1.02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościołów wschodnich |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Orientalistyka chrześcijańska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Pierwszy |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w terenie |
Literatura uzupełniająca: | Odahl Ch., Konstantyn i chrześcijańskie cesarstwo, Oświęcim 2015. Rollin A., Islam, chrześcijaństwo i Zachód. Burzliwe dzieje wzajemnych relacji, Kraków 2004. Ryś G., Jeden, święty, powszechny apostolski. Spotkania z historią Kościoła, Kraków 2016. Żurek A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000 |
Nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach, własna lektura. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z dziejami wschodnich Kościołów. Rozwój chrześcijaństwa we wschodniej Europie i Azji zostanie omówiony w kluczu chronologicznym, dzięki czemu słuchacze będą mieli okazję poznać historię ekspansji chrześcijaństwa, rozwój doktryny, momenty sukcesów i świetności, a także trawiące tamtejsze wspólnoty problemy, spory i wynikające z nich rozłamy. Dodatkowo przedmiotem rozważań będzie kwestia misji chrześcijańskich w Azji, a także problematyka konfrontacji z islamem. |
Pełny opis: |
Początki chrześcijaństwa we wschodniej części Imperium Rzymskim. Patriarchaty wschodniego Kościoła – powstanie i zasięg. Starożytne sobory powszechne. Rywalizacja wschodniego chrześcijaństwa z Rzymem. Rozwój wschodniej teologii – dogmaty i herezje. Powstanie chrześcijaństwa w Gruzji i innych obszarach poza Imperium. Cesarze a Kościół na Wschodzie. Chrześcijaństwo wobec ekspansji islamu; krucjaty. Misja Cyryla i Metodego oraz początki Kościoła na Rusi Wielka schizma wschodnia i próby pojednania z Zachodem. Patriarchat moskiewski i jego stosunki z caratem. Nowożytne misje dalekowschodnie. Chrześcijaństwo w Związku Radzieckim. Kościół w Chinach i Japonii. Dzieje najnowsze – prześladowania, wyzwania i perspektywy. |
Literatura: |
Bihlmeyer K. Tühle H., Historia Kościoła, t. I: Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971. Carroll W., Historia chrześcijaństwa, t. I-VI, Wrocław 2011. Meyendorff J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, Kraków 2007. Shepard J. (red.), The expansion of orthodox Europe. Byzantium, the Balkans and Russia, Aldershot – Burlington 2007. Stachura M., Heretycy, schizmatycy i manichejczycy wobec Cesarstwa Rzymskiego (lata 324-428, wschodnia część Imperium), Kraków 2000. Starowieyski. M., Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016. |
Efekty uczenia się: |
Student zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju sztuki jako elementu szeroko pojętej kultury i religijności; ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu; ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi Orientu; zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania; ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych kwestiach dotyczących zagadnień prawnych i ich specyfice w krajach Orientu; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania; ma podstawową wiedzę o współczesnych próbach integracyjnych państw Bliskiego i Dalekiego Wschodu, w szczególności na płaszczyźnie dyplomacji i negocjacji międzykulturowych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności; potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej; potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w obszarze teologii chrześcijańskiego Wschodu i pozachrześcijańskich kultur Orientu; docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych; ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20% 2. Egzamin z teorii zaprezentowanej podczas wykładu – 80% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drygier | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drygier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.