(in Polish) Logika i metodologia nauk
General data
Course ID: | 5.6.0.1.03.c |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Logika i metodologia nauk |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 1 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Wykład z logiki ma na celu zapoznanie studentów z najczęściej spotykanymi prawami logicznymi (tezami, schematami inferencji), mającymi zastosowanie w przeprowadzaniu dowodów lub w obalaniu twierdzeń przeciwnych. Logika formalna jest prezentowana z pozycji współczesnego stanu jej opracowania, uwzględnione są jednak również elementy logiki tradycyjnej (kwadrat logicznym konwersje, sylogizmy). Wśród zagadnień zaliczanych do ogólnej metodologii nauk omawia się logiczną teorię języka, sposoby poprawnego wyrażania myśli i formułowania twierdzeń, podstawowe metody naukowe, typy rozumowań, elementy teorii nauki (teorie, hipotezy, klasyfikacje nauk). |
Full description: |
(in Polish) Tematyka konwersatorium jest skorelowana z wykładem. W ramach konwersatoriów (15 godzin w semestrze) analizowane są wybrane zagadnienia z zakresu logiki i metodologii. Konwersatorium jest prowadzone metodą rozwiązywania zadań, analizy tekstów oraz ilustrowania tematów przykładami. Dotyczy to następujących zagadnień: - Stopnie języka; - Funkcje wyrażeń językowych (tekst i zadania); - Kategorie zdań, nazw i funktorów (analiza przykładów); - Pytania i odpowiedzi (analiza przykładów, rozwiązywanie zadań dotyczących założeń pytań i typów pytań); - Metoda matrycowa sprawdzania funkcji logicznych; - Sprawdzanie poprawności sylogizmów; - Logiczna analiza relacji; - Zastosowanie dedukcji, indukcji, redukcji, rozumowania na podstawie analogii. |
Bibliography: |
- Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lubin 1998. - Kisielewicz A., Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia. Warszawa 2017. - Kwiatkowski T., Wykłady i szkice z logiki ogólnej. Lublin 2002. - Logika dla prawników, red. A. Malinowski, Warszawa 2017. - Łukowski P., Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji. Warszawa 2012. - Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1998. - Widła T., Zienkiewicz D., Logika. Warszawa 2005. - Ziembiński Z., Logika praktyczna. Warszawa 2007 (i inne wydania). |
Learning outcomes: |
(in Polish) I. WIEDZA ("Student wie i rozumie"): - Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG; - ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego: TMA_W15; P7S_WG; - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencji dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, ich prawidłowości i zakłóceń: TMA_W16; P7S_WG. II. UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi"): - Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł praz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01; P7S_UW; - posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie problemów: TMA_U02; P7S_UW; - posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW; - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii: TnMA_U05; P7S_UK; Rozp. I_2_2; - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych. III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."): - Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności: TMA_K01; P7S_KK; - rozumie potrzebę intelektualnego orz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny: TMA_K02; P7S_Kr; ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: - udział w zajęciach, - realizacja bieżących zadań, - zaliczenie kolokwium (testu składającego się z 16 pytań). Oceny z kolokwium udzielane są według następującej skali: 16 pkt. = bardzo dobry (5,0) 14-15 pkt. = dobry plus (4,5) 12-13 pkt. = dobry (4,0) 10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5) 9 pkt. = dostateczny (3,0) poniżej 9 pkt = niedostateczny (2,0) |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Grygiel | |
Group instructors: | Wojciech Grygiel | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Copyright by University of Opole.