University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

The History of the Arab states

General data

Course ID: 5.6.0.2.01
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The History of the Arab states
Name in Polish: Historia krajów arabskich
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 2
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) Licencjackie

Field of study:

(in Polish) Orientalistyka chrześcijańska

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) Drugi semestr roku pierwszego.

Type of course:

elective monographs
obligatory courses

Mode:

(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Price-Jones, David. The Closed Circle: an Interpretation of the Arabs. Pbk. ed., with a new preface by the author. Chicago 2002.

Ankerl, Guy. Coexisting Contemporary Civilizations: Arabo-Muslim, Bharati, Chinese, and Western, Geneva, 2000.

Bitar, Amer (2020). Bedouin Visual Leadership in the Middle East: The Power of Aesthetics and Practical Implications, Springer 2020.

J. i D. SOURDEL Cywilizacja islamu, Warszawa 1980;

D. MADEYSKA Historia świata arabskiego. Okres osmański 1516–1920, Warszawa 1988;

J. HAUZIŃSKI Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego, Warszawa–Kraków 1993;

A. HOURANI Historia Arabów, Gdańsk 1995;

Geschichte der Araber, Bd. 1–7, Berlin 1971–83;

Geschichte der Arabischen Welt, red. W. Haarmann, München 1994.

Student workload:

(in Polish) W kontakcie bezpośrednim z wykładowcą: 1,5 pkt (50%)

30 godz. – zajęcia hybrydowe z prowadzącym w ramach zajęć dydakt.

5 godz. – konsultowanie prac cząstkowych oraz prac zaliczeniowych z prowadzący, prezentowanie wyników pracy poza zajęciami dydakt.


40 godz. - zbieranie materiałów do prac zal., zapoznanie się z treściami ujętymi w literaturze przedmiotu, opracowanie materiału na potrzeby prac zal.


Łącznie: 75 godz. pracy studenta

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dziejami szeroko pojętych krajów zamieszkanych przez ludność arabskiego pochodzenia. Owe pojęcie kraju „arabskiego” nie jest ściśle zdefiniowane, bowiem wyznaczają go zachodzące na siebie kryteria językowe, historyczne, kulturowe i polityczne. Spektrum zagadnień jest obszerne, rozpoczyna się w starożytności, aby poprzez pojawienie się islamu przejść do średniowiecza i późniejszych epok.

Full description: (in Polish)

Podstawowe zagadnienia:

1. Półwysep Arabski w starożytności.

2. Pomiędzy Persją a Bizancjum-plemiona arabskie od I do VI w.

3. Mahomet i jego czyny.

4. Pierwsi kalifowie. Wojny z Persją i Bizancjum w VII w.

5. Sunnici i szyici.

6. Umajadzi, Abbasydzi, Fatymidzi.

7. Wyprawy krzyżowe.

8. Magreb.

9. Mamelucy.

10. Świat arabski pod panowaniem Turków osmańskich (XVI-XVIII)

11. Świat arabski wobec europejskiej ekspansji kolonialnej w XVI-XVIII w.

12. Próby wybicia się na niepodległość (XIX – XX w.)

13. Rola świata arabskiego w I i II wojnie światowej.

14. Powstanie narodowych państw arabskich (Arabii Saudyjskiej, Jordanii)

15. Pomiędzy komunizmem a fundamentalizmem islamskim.

16. Liga Państw Arabskich

Bibliography:

LITERATURA

1. K.Ph. Hitti, Dzieje Arabów. tłum. W.Dębski, M. Skuratowicz, E.Szymański. Warszawa 1969.

2. Bizancjum i Arabowie. Spotkanie cywilizacji VI-VIII wiek, pod red. T. Wolińskiej, P. Filipczaka, Warszawa 2015.

3. Historia krajów arabskich 1917-1966, Warszawa 1973.

4. Islam w feudalnych państwach arabskich i w krajach ościennych (VII-XV w.), pod red. J. Hauzińskiego, Warszawa 2000.

5. J. Knopek, Polityka polski wobec krajów arabskich w świetle notatki kierownictwa msz z 1973 roku, Politeja No. 19 (2012), s. 323-342.

6. R. Chałaczkiewicz, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Historia, kraj i ludzie. Warszawa 2011.

7. B. Lewis, Arabowie w historii, Warszawa 1995.

8. A. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995.

9. Koran, tłum. J.Bielawski, PWN, Warszawa 1993

10. Mahomet. Mądrości Proroka, tłum. J.Danecki, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 1993.

11. Bednarowicz S., Chrześcijanie Syrii i Mezopotamii w pierwszym wieku hidżry na podstawie pism Jerzego biskupa Arabów, w: Arabowie. Islam. Świat, (red.) M.M.Dziekan i I.Kończak, Wydawnictwo Ibidem, Łódź 2007, s. 581 – 590.

12. Bielawski J., Mały słownik kultury świata arabskiego, Widza Powszechna, Warszawa 1971 .

13. Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001.

14. Sourdel J., Sourdel D., Cywilizacja islamu, tłum. M. Skuratowicz, W. Dembski,Warszawa 1980.

15. J. Hauziński, Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego, Warszawa 1993.

16. J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001,

17. H. Kennedy. Wielkie podboje arabskie, Warszawa 2011.

18. J. Zdanowski, Arabia wschodnia od czasów najdawniejszych do XII w., Warszawa 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie

OCL_W04

zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania

P6S_WG

OCL_W09

zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania

P6S_WG/K

OCL_W13

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin orientalistyki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

P6S_WG

Umiejętności: absolwent potrafi

OCL_U05

posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań

P6S_UK

OCL_U10

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań

P6S_UU

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

OCL_K04

ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

P6S_KK

OCL_K08

uczestniczy w życiu kulturalnym oraz interesuje się aktualnymi wydarzeniami z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej

P6S_KR

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.

2. Pisemny egzamin z prezentowanej podczas zajęć teorii – 70%.

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marcin Bohm
Group instructors: Marcin Bohm
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)