Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia krajów arabskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.6.0.2.01.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia krajów arabskich
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Licencjanckie

Kierunek studiów:

Orientalistyka chrześcijańska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Drugi roku pierwszego

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Literatura uzupełniająca:

Price-Jones, David. The Closed Circle: an Interpretation of the Arabs. Pbk. ed., with a new preface by the author. Chicago 2002.

Ankerl, Guy. Coexisting Contemporary Civilizations: Arabo-Muslim, Bharati, Chinese, and Western, Geneva, 2000.

Bitar, Amer (2020). Bedouin Visual Leadership in the Middle East: The Power of Aesthetics and Practical Implications, Springer 2020.

J. i D. SOURDEL Cywilizacja islamu, Warszawa 1980;

D. MADEYSKA Historia świata arabskiego. Okres osmański 1516–1920, Warszawa 1988;

J. HAUZIŃSKI Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego, Warszawa–Kraków 1993;

A. HOURANI Historia Arabów, Gdańsk 1995;

Geschichte der Araber, Bd. 1–7, Berlin 1971–83;

Geschichte der Arabischen Welt, red. W. Haarmann, München 1994.

Nakład pracy studenta:

15 godz. w ramach zajęć w salach dydaktycznych i hybrydowych + 35 godz. pracy własnej studenta (5 godz. gromadzenie materiałów (literatury przedmiotu), 20 godz. zapoznawanie się z treściami we wskazanej literaturze przedmiotu, 8 godz. przygotowanie wskazanej pracy w formie prezentacji w programie Power Point poświęconej jednemu z autorów, 2 godz. omówienie z prowadzącym przekazanej prezentacji)

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dziejami szeroko pojętych krajów zamieszkanych przez ludność arabskiego pochodzenia. Owe pojęcie kraju „arabskiego” nie jest ściśle zdefiniowane, bowiem wyznaczają go zachodzące na siebie kryteria językowe, historyczne, kulturowe i polityczne. Spektrum zagadnień jest obszerne, rozpoczyna się w starożytności, aby poprzez pojawienie się islamu przejść do średniowiecza i późniejszych epok.

Pełny opis:

1. Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich I

2. Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich II

3. Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich III

4.Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich IV

5. Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich V

6. Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich VI

7. Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich VII

8. Wybrane zagadnienia z dziejów krajów arabskich VIII

Literatura:

1. K.Ph. Hitti, Dzieje Arabów. tłum. W.Dębski, M. Skuratowicz, E.Szymański. Warszawa 1969.

2. Bizancjum i Arabowie. Spotkanie cywilizacji VI-VIII wiek, pod red. T. Wolińskiej, P. Filipczaka, Warszawa 2015.

3. Historia krajów arabskich 1917-1966, Warszawa 1973.

4. Islam w feudalnych państwach arabskich i w krajach ościennych (VII-XV w.), pod red. J. Hauzińskiego, Warszawa 2000.

5. J. Knopek, Polityka polski wobec krajów arabskich w świetle notatki kierownictwa msz z 1973 roku, Politeja No. 19 (2012), s. 323-342.

6. R. Chałaczkiewicz, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Historia, kraj i ludzie. Warszawa 2011.

7. B. Lewis, Arabowie w historii, Warszawa 1995.

8. A. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995.

9. Koran, tłum. J.Bielawski, PWN, Warszawa 1993

10. Mahomet. Mądrości Proroka, tłum. J.Danecki, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 1993.

11. Bednarowicz S., Chrześcijanie Syrii i Mezopotamii w pierwszym wieku hidżry na podstawie pism Jerzego biskupa Arabów, w: Arabowie. Islam. Świat, (red.) M.M.Dziekan i I.Kończak, Wydawnictwo Ibidem, Łódź 2007, s. 581 – 590.

12. Bielawski J., Mały słownik kultury świata arabskiego, Widza Powszechna, Warszawa 1971 .

13. Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001.

14. Sourdel J., Sourdel D., Cywilizacja islamu, tłum. M. Skuratowicz, W. Dembski,Warszawa 1980.

15. J. Hauziński, Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego, Warszawa 1993.

16. J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001,

17. H. Kennedy. Wielkie podboje arabskie, Warszawa 2011.

18. J. Zdanowski, Arabia wschodnia od czasów najdawniejszych do XII w., Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

OCL_W04

zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania

P6S_WG

OCL_W09

zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania

P6S_WG/K

OCL_W13

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin orientalistyki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

P6S_WG

Umiejętności: absolwent potrafi

OCL_U05

posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań

P6S_UK

OCL_U10

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań

P6S_UU

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

OCL_K04

ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

P6S_KK

OCL_K08

uczestniczy w życiu kulturalnym oraz interesuje się aktualnymi wydarzeniami z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej

P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 50%.

2. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na temat wskazanego zagdanienia) – 50%.

przygotowanie prezentacji w formacie Power Point, lub innym pokrewnym, na max. 50

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bohm
Prowadzący grup: Marcin Bohm
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)