Kościół w Azji Południowo-Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.6.0.2.06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kościół w Azji Południowo-Wschodniej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | Orientalistyka chrześcijańska |
Wymagania: | A. Każdy student przygotowuje tekst z zadanych tematów (minimum 4 strony formatu A4, czcionka: Times New Roman 12 pkt. odstępy 1,5) z przypisami i bibliografią (styl Chicagowski poszerzony) i przesyła wykładowcy i całej grupie co najmniej 1 dzień przed zajęciami, na których będzie prezentował swój temat. W przygotowanej pracy student ma odpowiedzieć m.in. następujące zagadnienia: 1. Początki chrześcijaństwa Kiedy chrześcijaństwo wkroczyło na tereny danego kraju/państwa i jakie temu towarzyszyły okoliczności, jakie znaczące osoby są u początku misji chrześcijańskich? W kontekście jakich innych religii, filozofii, propozycji soteriologicznych, chrześcijaństwo zaczęło funkcjonować? 2. Rozwój historyczny chrześcijaństwa Jak historycznie rozwijało się chrześcijaństwo w tym kraju (kontrowersje, rozwój)? 3. Chrześcijaństwo obecnie Jak obecnie funkcjonuje chrześcijaństwo (jakie Kościoły chrześcijańskie są obecne, jakie dominują, jaka jest ich struktura administracyjna)? 4. Kościół katolicki Liczba duchowieństwa, świątyń, podział administracyjny Kościoła katolickiego, do jakiej Konferencji episkopatu należy, kto jest jej przewodniczącym, jakie są relacje ze Stolicą Apostolską? 5. Współczesne wyzwania Z jakimi problemami, wyzwaniami, nadziejami wiąże się chrześcijaństwo obecnie w danym kraju, jakie są relacje z aktualną władzą polityczną i z innymi religiami? B. Ponadto przygotowuje prezentację (mini-wykład, ok. 30 min.) i przedstawia ją na zajęciach oraz publikuje ją (np. w mediach społecznościowych w formie filmu, prezentacji, artykułu) przesyłając link do wszystkich uczestników. (→ metody i kryteria oceniania). Na zajęciach pozostali uczestnicy zadają pytania, poszerzają zagadnienie, uzupełniają informacje. Jeżeli jeden, obszerny temat dostaje do opracowania kilku studentów, powinni oni się między sobą podzielić materiałem i każdy opracowuje inną część według powyższych zasad. |
Literatura uzupełniająca: | Aziz, S. Atiya. Historia Kościołów wschodnich. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1978. Fédou, Michel. Regards asiatiques sur le Christ. Collection „Jésus et Jésus-Christ” 77. Paris: Desclée, 1998. Ledwoń, Ireneusz Sławomir. Kościół Azji a religie, 2018. ———. Nauczycielski Urząd Kościoła a religie, 2015. McGreal, Ian Philip. Wielcy myśliciele Wschodu. Przetłumaczone przez Zofia Łomnicka i Irena Kałużyńska. Warszawa: Al fine, 1997. Spalding, Baird T. Życie i nauka mistrzów dalekiego wschodu. Gdańsk: DYLIS AAR, 2002. Spalding, Baird Thomas, i Anna Müller. Życie i nauka mistrzów Dalekiego Wschodu. T. 6 T. 6. Gdańsk: Dylis Aar, 2003. Waldenfels, Hans. Chrystus a religie. Przetłumaczone przez Bronisław Drąg. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004. ———. Religie odpowiedzią na pytanie o sens istnienia człowieka. Przetłumaczone przez Edward Perczak. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1987. ———. Ukrzyżowany i religie świata. Przetłumaczone przez Paweł Pachciarek. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1985. Waldenfels, Hans, i Franz König. Leksykon religii: zjawiska, dzieje, idee. Przetłumaczone przez Tadeusz Pachciarek. Warszawa: Verbinum, 1997. |
Nakład pracy studenta: | Przedmiot stanowi 2 ECTS, czyli ok. 50-60 godzin nakładu pracy studenta, z czego 15 godzin przypada na udział we wspólnych konwersatoriach a 35-45 godzin pracy własnej na opracowanie zadanego tematu. |
Skrócony opis: |
Azja południowo-wschodnia to obszar dynamicznych zmian kulturowych, politycznych i religijnych, od wieków stanowiący wyzwanie dla chrześcijaństwa, które musi uwzględniać złożone procesy tamtego regionu. Przedmiot ukazuje procesy eklezjotwórcze w perspektywie historycznej oraz współczesne problemy, przed którymi stoi chrześcijaństwo w relacji do innych religii, kultury, polityki, języków Azji południowo-wschodniej. |
Pełny opis: |
1. Kościół w Azji południowo-wschodniej. Perspektywa ogólna 2. Kościół w Indiach (poza przedmiotem, należy do Azji południowej) 3. Kościół na Filipinach 4. Kościół w Indonezji 5. Kościół w Malezji i Singapurze 6. Kościół w Birmie (Myanmar) 7. Kościół w Wietnamie 9. Kościół w Laosie, Tajlandii, Kambodży 11. Kościoły w Timorze Wschodnim, Królestwie Brunei. Dodatkowo na zajęciach mogą być omówione eklezjalne wspólnoty istniejące w innych państwach Azji. 1. Bliski Wschód 1.1. Arabia Saudyjska 1.2. Bahrajn 1.3. Cypr 1.4. Egipt 1.5. Irak 1.6. Iran 1.7. Izrael z Palestyną 1.8. Jemen 1.9. Jordania 1.10. Katar 1.11. Kuwejt 1.12. Liban 1.13. Oman 1.14. Syria 1.15. Turcja 1.16. Zjednoczone Emiraty Arabskie 2. Daleki Wschód 2.1. Azja Wschodnia 2.1.1. Chiny 2.1.1.1. Chińska Republika Ludowa 2.1.1.2. Hongkong 2.1.1.3. Makao 2.1.1.4. Tajwan 2.1.1.5. Tybet (Azja centralna) 2.1.2. Japonia 2.1.3. Korea Południowa i Północna 2.1.4. Mongolia 2.2. Azja Południowo-Wschodnia 2.2.1. Brunei 2.2.2. Filipiny 2.2.3. Indonezja 2.2.4. Kambodża 2.2.5. Laos 2.2.6. Malezja 2.2.7. Mjanma (Birma) 2.2.8. Singapur 2.2.9. Tajlandia 2.2.10. Timor Wschodni 2.2.11. Wietnam 2.3. Azja Południowa 2.3.1. Bhutan 2.3.2. Bangladesz 2.3.3. Indie 2.3.4. Malediwy 2.3.5. Nepal 2.3.6. Pakistan 2.3.7. Sri Lanka 3. Azja środkowa 3.1. Afganistan 3.2. Kazachstan 3.3. Kirgistan 3.4. Tadżykistan 3.5. Turkmenistan 3.6. Uzbekistan 4. Kaukaz 4.1. Gruzja (Abchazja, Osetia Południowa) 4.2. Armenia (Górski Karabach) 4.3. Azerbejdżan 5. Rosja |
Literatura: |
Aziz, S. Atiya. Historia Kościołów wschodnich. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1978. Fédou, Michel. Regards asiatiques sur le Christ. Collection „Jésus et Jésus-Christ” 77. Paris: Desclée, 1998. Ledwoń, Ireneusz Sławomir. Kościół Azji a religie, 2018. ———. Nauczycielski Urząd Kościoła a religie, 2015. McGreal, Ian Philip. Wielcy myśliciele Wschodu. Przetłumaczone przez Zofia Łomnicka i Irena Kałużyńska. Warszawa: Al fine, 1997. Spalding, Baird T. Życie i nauka mistrzów dalekiego wschodu. Gdańsk: DYLIS AAR, 2002. Spalding, Baird Thomas, i Anna Müller. Życie i nauka mistrzów Dalekiego Wschodu. T. 6 T. 6. Gdańsk: Dylis Aar, 2003. Waldenfels, Hans. Chrystus a religie. Przetłumaczone przez Bronisław Drąg. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004. ———. Religie odpowiedzią na pytanie o sens istnienia człowieka. Przetłumaczone przez Edward Perczak. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1987. ———. Ukrzyżowany i religie świata. Przetłumaczone przez Paweł Pachciarek. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1985. Waldenfels, Hans, i Franz König. Leksykon religii: zjawiska, dzieje, idee. Przetłumaczone przez Tadeusz Pachciarek. Warszawa: Verbinum, 1997. Do opracowania poszczególnych tematów niezbędne będą także zasoby internetowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG OCL _W09 zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania P6S_WG/K OCL _W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych kwestiach dotyczących zagadnień prawnych i ich specyfice w krajach Orientu P6S_WK OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK Umiejętności: absolwent potrafi OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW OCL _U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej P6S_UW OCL _U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji religioznawczych P6S_UO OCL _U13 potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych P6S_UO Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK OCL _K02 docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych P6S_KO OCL _K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań kulturotwórczych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie promowania wartości, kultury i tradycji chrześcijańskiego Orientu P6S_KO OCL _K09 uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu P6S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie pisemnego opracowania (→ wymagania) – 35%. 2. Przygotowanie medialnej formy prezentacji (prezentacja, audycja, film, reportaż, artykuł) i umieszczenie jej w Internecie (na YouTube, FB, stronie własnej, itp. → wymagania) lub opublikowanie w inny sposób (książka, artykuł w czasopiśmie, poster, wystawa, itp.) – 40%. 3. Rozwiązanie testów cząstkowych z zadanego materiału – 15%. 4. Stworzenie listy opublikowanych prac całej grupy (praca zespołowa) – 5%. 5. Przygotowanie (stworzenie) testu/formularza na wyznaczony temat w zakresie przedmiotu – 5%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Klejnowski-Różycki | |
Prowadzący grup: | Dariusz Klejnowski-Różycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.