Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kościół w Azji Południowo-Wschodniej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.6.0.2.06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kościół w Azji Południowo-Wschodniej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

Orientalistyka chrześcijańska

Wymagania:

A. Każdy student przygotowuje tekst z zadanych tematów (minimum 4 strony formatu A4, czcionka: Times New Roman 12 pkt. odstępy 1,5) z przypisami i bibliografią (styl Chicagowski poszerzony) i przesyła wykładowcy i całej grupie co najmniej 1 dzień przed zajęciami, na których będzie prezentował swój temat.

W przygotowanej pracy student ma odpowiedzieć m.in. następujące zagadnienia:

1. Początki chrześcijaństwa

Kiedy chrześcijaństwo wkroczyło na tereny danego kraju/państwa i jakie temu towarzyszyły okoliczności, jakie znaczące osoby są u początku misji chrześcijańskich? W kontekście jakich innych religii, filozofii, propozycji soteriologicznych, chrześcijaństwo zaczęło funkcjonować?

2. Rozwój historyczny chrześcijaństwa

Jak historycznie rozwijało się chrześcijaństwo w tym kraju (kontrowersje, rozwój)?

3. Chrześcijaństwo obecnie

Jak obecnie funkcjonuje chrześcijaństwo (jakie Kościoły chrześcijańskie są obecne, jakie dominują, jaka jest ich struktura administracyjna)?

4. Kościół katolicki

Liczba duchowieństwa, świątyń, podział administracyjny Kościoła katolickiego, do jakiej Konferencji episkopatu należy, kto jest jej przewodniczącym, jakie są relacje ze Stolicą Apostolską?

5. Współczesne wyzwania

Z jakimi problemami, wyzwaniami, nadziejami wiąże się chrześcijaństwo obecnie w danym kraju, jakie są relacje z aktualną władzą polityczną i z innymi religiami?


B. Ponadto przygotowuje prezentację (mini-wykład, ok. 30 min.) i przedstawia ją na zajęciach oraz publikuje ją (np. w mediach społecznościowych w formie filmu, prezentacji, artykułu) przesyłając link do wszystkich uczestników. (→ metody i kryteria oceniania). Na zajęciach pozostali uczestnicy zadają pytania, poszerzają zagadnienie, uzupełniają informacje.


Jeżeli jeden, obszerny temat dostaje do opracowania kilku studentów, powinni oni się między sobą podzielić materiałem i każdy opracowuje inną część według powyższych zasad.

Literatura uzupełniająca:

Aziz, S. Atiya. Historia Kościołów wschodnich. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1978.

Fédou, Michel. Regards asiatiques sur le Christ. Collection „Jésus et Jésus-Christ” 77. Paris: Desclée, 1998.

Ledwoń, Ireneusz Sławomir. Kościół Azji a religie, 2018.

———. Nauczycielski Urząd Kościoła a religie, 2015.

McGreal, Ian Philip. Wielcy myśliciele Wschodu. Przetłumaczone przez Zofia Łomnicka i Irena Kałużyńska. Warszawa: Al fine, 1997.

Spalding, Baird T. Życie i nauka mistrzów dalekiego wschodu. Gdańsk: DYLIS AAR, 2002.

Spalding, Baird Thomas, i Anna Müller. Życie i nauka mistrzów Dalekiego Wschodu. T. 6 T. 6. Gdańsk: Dylis Aar, 2003.

Waldenfels, Hans. Chrystus a religie. Przetłumaczone przez Bronisław Drąg. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004.

———. Religie odpowiedzią na pytanie o sens istnienia człowieka. Przetłumaczone przez Edward Perczak. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1987.

———. Ukrzyżowany i religie świata. Przetłumaczone przez Paweł Pachciarek. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1985.

Waldenfels, Hans, i Franz König. Leksykon religii: zjawiska, dzieje, idee. Przetłumaczone przez Tadeusz Pachciarek. Warszawa: Verbinum, 1997.

Nakład pracy studenta:

Przedmiot stanowi 2 ECTS, czyli ok. 50-60 godzin nakładu pracy studenta, z czego 15 godzin przypada na udział we wspólnych konwersatoriach a 35-45 godzin pracy własnej na opracowanie zadanego tematu.

Skrócony opis:

Azja południowo-wschodnia to obszar dynamicznych zmian kulturowych, politycznych i religijnych, od wieków stanowiący wyzwanie dla chrześcijaństwa, które musi uwzględniać złożone procesy tamtego regionu. Przedmiot ukazuje procesy eklezjotwórcze w perspektywie historycznej oraz współczesne problemy, przed którymi stoi chrześcijaństwo w relacji do innych religii, kultury, polityki, języków Azji południowo-wschodniej.

Pełny opis:

1. Kościół w Azji południowo-wschodniej. Perspektywa ogólna

2. Kościół w Indiach (poza przedmiotem, należy do Azji południowej)

3. Kościół na Filipinach

4. Kościół w Indonezji

5. Kościół w Malezji i Singapurze

6. Kościół w Birmie (Myanmar)

7. Kościół w Wietnamie

9. Kościół w Laosie, Tajlandii, Kambodży

11. Kościoły w Timorze Wschodnim, Królestwie Brunei.

Dodatkowo na zajęciach mogą być omówione eklezjalne wspólnoty istniejące w innych państwach Azji.

1. Bliski Wschód

1.1. Arabia Saudyjska

1.2. Bahrajn

1.3. Cypr

1.4. Egipt

1.5. Irak

1.6. Iran

1.7. Izrael z Palestyną

1.8. Jemen

1.9. Jordania

1.10. Katar

1.11. Kuwejt

1.12. Liban

1.13. Oman

1.14. Syria

1.15. Turcja

1.16. Zjednoczone Emiraty Arabskie

2. Daleki Wschód

2.1. Azja Wschodnia

2.1.1. Chiny

2.1.1.1. Chińska Republika Ludowa

2.1.1.2. Hongkong

2.1.1.3. Makao

2.1.1.4. Tajwan

2.1.1.5. Tybet (Azja centralna)

2.1.2. Japonia

2.1.3. Korea Południowa i Północna

2.1.4. Mongolia

2.2. Azja Południowo-Wschodnia

2.2.1. Brunei

2.2.2. Filipiny

2.2.3. Indonezja

2.2.4. Kambodża

2.2.5. Laos

2.2.6. Malezja

2.2.7. Mjanma (Birma)

2.2.8. Singapur

2.2.9. Tajlandia

2.2.10. Timor Wschodni

2.2.11. Wietnam

2.3. Azja Południowa

2.3.1. Bhutan

2.3.2. Bangladesz

2.3.3. Indie

2.3.4. Malediwy

2.3.5. Nepal

2.3.6. Pakistan

2.3.7. Sri Lanka

3. Azja środkowa

3.1. Afganistan

3.2. Kazachstan

3.3. Kirgistan

3.4. Tadżykistan

3.5. Turkmenistan

3.6. Uzbekistan

4. Kaukaz

4.1. Gruzja (Abchazja, Osetia Południowa)

4.2. Armenia (Górski Karabach)

4.3. Azerbejdżan

5. Rosja

Literatura:

Aziz, S. Atiya. Historia Kościołów wschodnich. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1978.

Fédou, Michel. Regards asiatiques sur le Christ. Collection „Jésus et Jésus-Christ” 77. Paris: Desclée, 1998.

Ledwoń, Ireneusz Sławomir. Kościół Azji a religie, 2018.

———. Nauczycielski Urząd Kościoła a religie, 2015.

McGreal, Ian Philip. Wielcy myśliciele Wschodu. Przetłumaczone przez Zofia Łomnicka i Irena Kałużyńska. Warszawa: Al fine, 1997.

Spalding, Baird T. Życie i nauka mistrzów dalekiego wschodu. Gdańsk: DYLIS AAR, 2002.

Spalding, Baird Thomas, i Anna Müller. Życie i nauka mistrzów Dalekiego Wschodu. T. 6 T. 6. Gdańsk: Dylis Aar, 2003.

Waldenfels, Hans. Chrystus a religie. Przetłumaczone przez Bronisław Drąg. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004.

———. Religie odpowiedzią na pytanie o sens istnienia człowieka. Przetłumaczone przez Edward Perczak. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1987.

———. Ukrzyżowany i religie świata. Przetłumaczone przez Paweł Pachciarek. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1985.

Waldenfels, Hans, i Franz König. Leksykon religii: zjawiska, dzieje, idee. Przetłumaczone przez Tadeusz Pachciarek. Warszawa: Verbinum, 1997.

Do opracowania poszczególnych tematów niezbędne będą także zasoby internetowe.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG

OCL _W09 zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania P6S_WG/K

OCL _W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych kwestiach dotyczących zagadnień prawnych i ich specyfice w krajach Orientu P6S_WK

OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK

Umiejętności: absolwent potrafi

OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW

OCL _U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej P6S_UW

OCL _U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji religioznawczych P6S_UO

OCL _U13 potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych P6S_UO

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK

OCL _K02 docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych P6S_KO

OCL _K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań kulturotwórczych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie promowania wartości, kultury i tradycji chrześcijańskiego Orientu P6S_KO

OCL _K09 uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

1. Przygotowanie pisemnego opracowania (→ wymagania) – 35%.

2. Przygotowanie medialnej formy prezentacji (prezentacja, audycja, film, reportaż, artykuł) i umieszczenie jej w Internecie (na YouTube, FB, stronie własnej, itp. → wymagania) lub opublikowanie w inny sposób (książka, artykuł w czasopiśmie, poster, wystawa, itp.) – 40%.

3. Rozwiązanie testów cząstkowych z zadanego materiału – 15%.

4. Stworzenie listy opublikowanych prac całej grupy (praca zespołowa) – 5%.

5. Przygotowanie (stworzenie) testu/formularza na wyznaczony temat w zakresie przedmiotu – 5%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Klejnowski-Różycki
Prowadzący grup: Dariusz Klejnowski-Różycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)