Pastoral care for contemporary youth. from helplessness to possibilities
General data
Course ID: | 5.FAK.028 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pastoral care for contemporary youth. from helplessness to possibilities |
Name in Polish: | Duszpasterstwo współczesnej młodzieży. Od bezradności ku możliwościom |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Celem niniejszego wykładu jest przybliżenie studentom posługi pastoralnej Kościoła wśród ludzi młodych, która jest realizowana w ramach duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego-kategorialnego. Zajęcia te są próbą odpowiedzi na obecne wyzwania pastoralne, które mają za cel doprowadzenie młodego człowieka do spotkania z Bogiem. Problematyka poruszana podczas tych zajęć porusza współczesne wymagania, oczekiwania i wyzwania jakie przed pasterzami Kościoła stawia współczesny młody człowiek. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe 1. Synod 2018 (cele, założenia, definicje instrumentum laboris) 2. Młody człowiek dzisiaj - rys socjologiczno-psychologiczny 3. Kondycja religijna ludzi młodych 4. Przeprowadzenie rozpoznania: Kościół słuchający rzeczywistości 5. Wyzwania antropologiczne i kulturowe 6. Interpretacja: wiara i rozeznanie powołania 7. Wybieranie: drogi nawrócenia duszpasterskiego i misyjnego 8. Nowa ewangelizacja wśród młodzieży 9. Przesłanie Jana Pawła II do ludzi młodych 10. Przesłanie Benedykta XVI do młodzieży 11. Franciszek i jego inspiracje dla duszpasterstwa młodzieży 12. Organizacja duszpasterstwo młodzieży na przykładzie diecezji opolskiej 13. Organizacja duszpasterstwa młodzieży na przykładzie diecezji gliwickiej 14. Fenomen Światowych Dni Młodzieży 15. Zadania duszpasterskie po światowych Dniach Młodzieży 16. Miejsce młodych ludzi w Kościele 17. Parafia miejscem duszpasterstwa młodzieży 18. Wolontariat młodzieżowy szansą dla duszpasterstwa 19. Organizacja rekolekcji dla młodych (wyjazdowych, parafialnych, szkolnych) 20. Sport jako przestrzeń działalności pastoralnej wśród młodzieży |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Franciszek, Christus vivit, Posynodalna Adhortacja nt. duszpasterstwa młodzieży. 2. XV Ordinary General Assembly, Instrumentum Laboris for the Synod 2018. Young People, The Faith and Vocational Discernment, Vatican City 2018, nr 211,http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20180508_instrumentum-xvassemblea-giovani_en.html (13.11.2018). 3. P. Ochotny, M.J. Tutak, T. Wielebski (red.), Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, Warszawa 2018. 4. M. Fiałkowski, Papieża Franciszka inspiracje dla duszpasterstwa młodzieży, "Polonia Sacra" 20 (2016) nr 4, 87-99. 5. K. Pawlina, Wyzwania pastoralne po Światowych Dniach Młodzieży, "Warszawskie Studia Teologiczne" 29 (2016) nr 4, s. 112-123. 6. J. Przybyłowski, Duszpasterstwo młodzieży i nowa ewangelizacja, "Studia Włocławskie" 1 (1998), s. 142-154. 7. Młodzież 2016 – religijność młodych spada, https://ekai.pl/mlodziez-2016-religijnosc-mlodych-spada/ (25.05.2018). 8. A. Długosz, Młodzieży duszpasterstwo, w: Leksykon teologii pastoralnej, R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski (red.), Lublin 2006, s. 511-515. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA W1. Student w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii w tym związane z duszpasterstwem młodzieży; P8S_WG, TD_WG01; W2. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (młodzieży) w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków; P8S_WK, TD_WK01; UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym związanym z wyzwaniami duszpasterskimi młodzieży; TD_UK03, P8S_UK; U2. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych, które pomagają w wypracowaniu imperatywów duszpasterstwa młodych; TD_UW04, P8S_UW; KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych występujących zwłaszcza u ludzi młodych; TD_KK03, P8S_KK; K2. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego jakim niewątpliwie jest inwestowanie i troska o ludzi młodych; TD_KO02, P8S_KO; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia: • zaliczenie na ocenę B. Forma zaliczenia: • zaliczenie ustne związane z tematyczną prezentacją C. Kryteria oceny • ocena niedostateczna WIEDZA W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań duszpasterstwa młodzieży oraz nie zna dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat pastoralnej posługi wśród młodych; W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat organizacji duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej; U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym; K2. Nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży. • ocena dostateczna WIEDZA W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i wyzwania stawiane przez Kościół duszpasterstwu młodzieży oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat misji; W2. ma podstawową wiedzę na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, a także przynajmniej jeden pastoralny paradygmat; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży. • ocena dobra WIEDZA W1. Student zna pojęcia, cele i zadania duszpasterstwa młodzieży nakreślone przez Synod Biskupów w 2018 roku, oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat posługi wśród młodych; W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat paradygmatu postępowania pastoralnego wśród młodzieży. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół prowadzenia duszpasterstwa młodzieży; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodych ludzi. • ocena bardzo dobra WIEDZA W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań duszpasterstwa młodzieży oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat obecności młodzieży w Kościele; W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat ustaleń ojców synodalnych z 2018 roku. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej,paradygmaty działalności duszpasterskiej wśród młodzieży; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży, zna papieskie nauczanie na temat duszpasterstwa młodych i stara się wcielać je w życie. |
Copyright by University of Opole.