University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Pastoral care for contemporary youth. from helplessness to possibilities

General data

Course ID: 5.FAK.028
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pastoral care for contemporary youth. from helplessness to possibilities
Name in Polish: Duszpasterstwo współczesnej młodzieży. Od bezradności ku możliwościom
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem niniejszego wykładu jest przybliżenie studentom posługi pastoralnej Kościoła wśród ludzi młodych, która jest realizowana w ramach duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego-kategorialnego. Zajęcia te są próbą odpowiedzi na obecne wyzwania pastoralne, które mają za cel doprowadzenie młodego człowieka do spotkania z Bogiem. Problematyka poruszana podczas tych zajęć porusza współczesne wymagania, oczekiwania i wyzwania jakie przed pasterzami Kościoła stawia współczesny młody człowiek.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

1. Synod 2018 (cele, założenia, definicje instrumentum laboris)

2. Młody człowiek dzisiaj - rys socjologiczno-psychologiczny

3. Kondycja religijna ludzi młodych

4. Przeprowadzenie rozpoznania: Kościół słuchający rzeczywistości

5. Wyzwania antropologiczne i kulturowe

6. Interpretacja: wiara i rozeznanie powołania

7. Wybieranie: drogi nawrócenia duszpasterskiego i misyjnego

8. Nowa ewangelizacja wśród młodzieży

9. Przesłanie Jana Pawła II do ludzi młodych

10. Przesłanie Benedykta XVI do młodzieży

11. Franciszek i jego inspiracje dla duszpasterstwa młodzieży

12. Organizacja duszpasterstwo młodzieży na przykładzie diecezji opolskiej

13. Organizacja duszpasterstwa młodzieży na przykładzie diecezji gliwickiej

14. Fenomen Światowych Dni Młodzieży

15. Zadania duszpasterskie po światowych Dniach Młodzieży

16. Miejsce młodych ludzi w Kościele

17. Parafia miejscem duszpasterstwa młodzieży

18. Wolontariat młodzieżowy szansą dla duszpasterstwa

19. Organizacja rekolekcji dla młodych (wyjazdowych, parafialnych, szkolnych)

20. Sport jako przestrzeń działalności pastoralnej wśród młodzieży

Bibliography: (in Polish)

1. Franciszek, Christus vivit, Posynodalna Adhortacja nt. duszpasterstwa młodzieży.

2. XV Ordinary General Assembly, Instrumentum Laboris for the Synod 2018. Young People, The Faith and Vocational Discernment, Vatican City 2018, nr 211,http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20180508_instrumentum-xvassemblea-giovani_en.html (13.11.2018).

3. P. Ochotny, M.J. Tutak, T. Wielebski (red.), Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, Warszawa 2018.

4. M. Fiałkowski, Papieża Franciszka inspiracje dla duszpasterstwa młodzieży, "Polonia Sacra" 20 (2016) nr 4, 87-99.

5. K. Pawlina, Wyzwania pastoralne po Światowych Dniach Młodzieży, "Warszawskie Studia Teologiczne" 29 (2016) nr 4, s. 112-123.

6. J. Przybyłowski, Duszpasterstwo młodzieży i nowa ewangelizacja, "Studia Włocławskie" 1 (1998), s. 142-154.

7. Młodzież 2016 – religijność młodych spada, https://ekai.pl/mlodziez-2016-religijnosc-mlodych-spada/ (25.05.2018).

8. A. Długosz, Młodzieży duszpasterstwo, w: Leksykon teologii pastoralnej, R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski (red.), Lublin 2006, s. 511-515.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

W1. Student w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów

zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy

teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia

szczegółowe teologii w tym związane z duszpasterstwem młodzieży; P8S_WG, TD_WG01;

W2. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (młodzieży) w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków; P8S_WK, TD_WK01;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym związanym z wyzwaniami duszpasterskimi młodzieży; TD_UK03, P8S_UK;

U2. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych, które pomagają w wypracowaniu imperatywów duszpasterstwa młodych; TD_UW04, P8S_UW;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w

rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych występujących zwłaszcza u ludzi młodych; TD_KK03, P8S_KK;

K2. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na

rzecz interesu publicznego jakim niewątpliwie jest inwestowanie i troska o ludzi młodych; TD_KO02, P8S_KO;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

• zaliczenie ustne związane z tematyczną prezentacją

C. Kryteria oceny

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań duszpasterstwa młodzieży oraz nie zna dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat pastoralnej posługi wśród młodych;

W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat organizacji duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej;

U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i

społecznym;

K2. Nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży.

• ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i wyzwania stawiane przez Kościół duszpasterstwu młodzieży oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat misji;

W2. ma podstawową wiedzę na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, a także przynajmniej jeden pastoralny paradygmat;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży.

• ocena dobra

WIEDZA

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania duszpasterstwa młodzieży nakreślone przez Synod Biskupów w 2018 roku, oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat posługi wśród młodych;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat paradygmatu postępowania pastoralnego wśród młodzieży.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół prowadzenia duszpasterstwa młodzieży;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodych ludzi.

• ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań duszpasterstwa młodzieży oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat obecności młodzieży w Kościele;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat ustaleń ojców synodalnych z 2018 roku.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej,paradygmaty działalności duszpasterskiej wśród młodzieży;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich

znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży, zna papieskie nauczanie na temat duszpasterstwa młodych i stara się wcielać je w życie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)