Church History in Silesia
General data
Course ID: | 5.FAK.045 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Church History in Silesia |
Name in Polish: | Historia Kościoła na Śląsku |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2022/23-Z |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Self-reading |
Short description: |
(in Polish) Ukazanie najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła na Śląsku od początków chrześcijaństwa do czasów najnowszych. Wykazanie kluczowej roli, jaką Kościół katolicki odgrywał na naszym terenie zarówno w kwestiach politycznych, gospodarczych jak i społeczno-kulturowych. Wpływ oddziaływania Kościoła na funkcjonowanie rodziny i jej wszechstronny rozwój. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe wykładu 1. Śląsk na arenie europejskiej 2. Śląsk przedchrześcijański 3. Utworzenie diecezji śląskiej w ramach metropolii gnieźnieńskiej 4. Okres wielkich biskupów (1169-1301) 5. „Złoty wiek” biskupstwa wrocławskiego (1301-1376) 6. Śląsk i diecezja wrocławska w okresie wojen husyckich (XV wiek) 7. Diecezja wrocławska w przededniu reformacji 8. Rozwój protestantyzmu na Śląsku (1519-1574) 9. Reforma katolicka na Śląsku i kontrreformacja (XVI-XVII wiek) 10. Śląsk pod rządami Pruskimi (1742-1871) 11. Kulturkampf na Śląsku 12. Śląska diecezja pod rządami kardynałów G. Koppa i A. Bertrama (1881-1945) 13. W cieniu dwóch wojen światowych 14. W nowej, polskiej rzeczywistości 15. Diecezje na Śląsku po 1945 roku: 1945, 1972, 1992, 2004 |
Bibliography: |
(in Polish) A.1. wykorzystywana podczas zajęć Dola K., Dzieje Kościoła na Śląsku, cz. I – Średniowiecze, Opole 1996. Górecki P., Wpływ Kościoła katolickiego na dzieje i rozwój Śląska. Przyczynek do dyskusji nad rolą chrześcijaństwa w historii Śląsku, „Roczniki Historii Kościoła” t. 5(60) 2013, s. 91-124. Kopiec J., Dzieje Kościoła katolickiego na Śląsku Opolskim, Opole 1991. Pater J., Z dziejów wrocławskiego Kościoła, Wrocław 1997. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Dola K., Obraz statystyczny diecezji wrocławskiej w 1724 roku, STHSO 11(1985), s. 211-229. Kopiec J., Diecezja gliwicka. Dzieje i współczesność, Gliwice 1999. Mandziuk J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku, t. 1-5, Warszawa 1999-2010. B. Literatura uzupełniająca Chrząszcz J., Kirchengeschichte Schlesiens für Schule und Haus, Breslau 1908. Marschall W., Geschichte des Bistums Breslau, Stuttgart 1980. Pawlik J., Miejsca pątnicze i ruch pielgrzymkowy w diecezji katowickiej, NP t. 44(1975), s. 159-184. Rogalski A., Kościół katolicki na Śląsku. Studia nad dziejami diecezji wrocławskiej, Warszawa 1955. Seppelt F. X., Geschichte des Bistums Breslau, Teil I, im: Real-Handbuch des Bistums Breslau, Breslau 1929, s. 5-144. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: W 1. Student ma uporządkowaną wiedzę o historycznych i kulturowych uwarunkowaniach życia społecznego, także małżeńskiego i rodzinnego, na przykładzie śląskiej historii, TMA_W07, P7S_WG; W 2. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym, TMA_W14, P7S_WG, PS7_WK. Umiejętności: U 1.Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i ich miejsca w procesie historyczno-kulturowym, TMA_U08, P7S_UW; U 2. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu historii w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, TMA_U07, P7S_UW. Kompetencje społeczne (postawy): K 1. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii (szczególnie na Śląsku), podejmuje dalsze działania dotyczące podniesienia swoich kwalifikacji, TMA_K08, P7S_KR; K 2. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy, TMA_K10, P7S_KO. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie ustne. Podstawowe kryteria: 1. Znajomość prezentowanej tematyki przeprowadzonej na wykładach – 50% 2. Aktywność na zajęciach – 30% 3. Znajomość zadanych lektur – 20% |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Opole.