(in Polish) Schola liturgiczna w języku polskim I
General data
Course ID: | 5.FAK.063 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Schola liturgiczna w języku polskim I |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2021/22-Z (in Polish) Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2022/23-Z |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Field of study: | (in Polish) Teologia kapłańska |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) Semestr zimowy |
Type of course: | elective courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Student musi wykazać się słuchem muzycznym i głosem możliwym do kształcenia śpiewaczego – warunkiem udziału w zajęciach jest wstępne przesłuchanie. |
Supplementary literature: | (in Polish) G. SKOP (red.), Exsultate Deo. Śpiewnik mszalny, Carlsberg-Lublin 19947; H.J. SOBECZKO (red.), Zwycięzca śmierci. Teksty liturgiczne i komentarz na Wielki Tydzień i Oktawę Wielkanocy, Opole 19922; J. WALOSZEK I IN. (red.), Psallite Domino sapienter. Typiczne melodie do Liturgii Godzin i Mszy świętej, Opole 20043. |
Student workload: | (in Polish) Udział w zajęciach oraz samodzielne przygotowywanie się do zajęć w zakresie "rozczytania" śpiewów liturgicznych. |
Prerequisites: | (in Polish) Nauczanie śpiewów ORDINARIUM MISSAE. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest kształcenie aparatu wokalnego w celu nabycia podstawowych umiejętności posługiwania się nim, rozwijanie słuchu, zapoznanie z repertuarem śpiewów liturgicznych w języku polskim, ogólny rozwój muzyczny i wokalny. Stosowane metody: indywidualne i zespołowe ćwiczenia wokalne. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności zespołowego muzykowania (w tym m.in.: praca nad właściwą emisją głosu); kształcenie wokalne studentów (w tym m.in.: podstawy prawidłowego oddechu i podparcia dźwięku, zasady właściwej fonacji, prawidłowe kształtowanie samogłosek, właściwa wymowa spółgłosek, zasady dykcji, praca nad poszerzeniem skali głosu, wyrównanie barwy brzmienia głosu w poszczególnych rejestrach, stosowanie różnych rodzajów artykulacji); rozwijanie umiejętności świadomego frazowania; poznanie poszczególnych faz cyklu pracy nad śpiewem; poznanie. W ramach zajęć studenci doskonalą nabyte umiejętności zespołowego muzykowania. |
Bibliography: |
(in Polish) MIĘDZYDIECEZJALNA KOMISJA DS. LITURGII, DUSZPASTERSTWA LITURGICZNEGO I MUZYKI KOŚCIELNEJ DIECEZJI OPOLSKIEJ I GLIWICKIEJ (red.), Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2001; K. MROWIEC I IN. (red.), Śpiewnik liturgiczny, Lublin 1991; J. SIEDLECKI, Śpiewnik kościelny, Kraków 1990. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. 2. Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej. 3. Student ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka Umiejętności 1. Student potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej. 2. Potrafi samodzielnie dokonywać wyboru wartościowej muzyki. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucja realizujących działania pedagogiczne i ewangelizacyjno-katechetyczne. 2. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy 3. Student rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia w zakresie szeroko pojętej kultury. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposób zaliczenia Zaliczenie z oceną Formy zaliczenia Zaliczenie ustne Podstawowe kryteria 1. Aktywny udział w próbach – 75% 2. Śpiew podczas celebracji liturgicznych – 25% |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by University of Opole.