Pedagogika pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.4-PgP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika pracy |
Jednostka: | Wydział Przyrodniczo-Techniczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: - zapoznanie ze złożonością i różnorodnością problematyki pedagogiki pracy, - ukazanie środowiskowych uwarunkowań wychowania przez pracę. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest: - zapoznanie ze złożonością i różnorodnością problematyki pedagogiki pracy, - ukazanie środowiskowych uwarunkowań wychowania przez pracę. Treści programowe: 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 2. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. 3. Podstawowe formy działalności człowieka: zabawa, nauka, praca. 4. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. 5. Pojęcie i zadania edukacji pro zawodowej. 6. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej. 7. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych. 8. Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe jako sposób na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych 9. Przemiany struktury gospodarki. Lokalny i globalny rynek pracy. 10. Problemy współczesnego rynku pracy, zjawisko bezrobocia 11. Klasyfikacja zawodów |
Literatura: |
Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz, 2005 Wilsz J.: Teoria pracy: Implikacje dla pedagogiki pracy, Impuls, Kraków 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej posiada wiedzę na temat różnorodności problematyki pedagogiki pracy, posiada wiedzę na temat polskiej kwalifikacji zawodów. Umiejętności: umie podnosić swoje kompetencje zawodowe poprzez samokształcenie potrafi zintegrować pozyskane informacje, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie jest mobilnym i dostosowującym się pracownikiem na lokalnym i globalnym rynku pracy. Kompetencje społeczne (postawy): rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych ma świadomość roli społecznej absolwenta i rozumie potrzebę dokształcania się, doskonalenia na przestrzeni całego życia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie prac śródsemestralnych (konwersatorium) Aktywność na zajęciach (konwersatorium) Praca zaliczeniowa (wykład) Kryteria oceniania: Oceniając pracę studenta pod uwagę brane są: terminowość realizacji prac, zaangażowanie podczas zajęć oraz poprawność wykonanych prac. Wszystkie części składowe przeliczane są na punkty, a następnie na procenty. Skala ocen: 3.0 - 51%-60% 3.5 - 61%-70% 4.0 - 71%-80% 4.5 - 81%-90% 5.0 - 91%-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.