Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.4-PgP
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika pracy
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004.



Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie ze złożonością i różnorodnością problematyki pedagogiki pracy,

- ukazanie środowiskowych uwarunkowań wychowania przez pracę.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie ze złożonością i różnorodnością problematyki pedagogiki pracy,

- ukazanie środowiskowych uwarunkowań wychowania przez pracę.

Treści programowe:

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

2. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy.

3. Podstawowe formy działalności człowieka: zabawa, nauka, praca.

4. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego.

5. Pojęcie i zadania edukacji pro zawodowej.

6. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej.

7. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych.

8. Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe jako sposób na podniesienie kwalifikacji

zawodowych osób dorosłych

9. Przemiany struktury gospodarki. Lokalny i globalny rynek pracy.

10. Problemy współczesnego rynku pracy, zjawisko bezrobocia

11. Klasyfikacja zawodów

Literatura:

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz, 2005

Wilsz J.: Teoria pracy: Implikacje dla pedagogiki pracy, Impuls, Kraków 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej

posiada wiedzę na temat różnorodności problematyki pedagogiki pracy,

posiada wiedzę na temat polskiej kwalifikacji zawodów.

Umiejętności:

umie podnosić swoje kompetencje zawodowe poprzez samokształcenie

potrafi zintegrować pozyskane informacje, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie

jest mobilnym i dostosowującym się pracownikiem na lokalnym i globalnym

rynku pracy.

Kompetencje społeczne (postawy):

rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się w celu

podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

ma świadomość roli społecznej absolwenta i rozumie potrzebę dokształcania się, doskonalenia na przestrzeni całego życia.

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie prac śródsemestralnych (konwersatorium)

Aktywność na zajęciach (konwersatorium)

Praca zaliczeniowa (wykład)

Kryteria oceniania:

Oceniając pracę studenta pod uwagę brane są: terminowość realizacji prac, zaangażowanie podczas zajęć oraz poprawność wykonanych prac. Wszystkie części składowe przeliczane są na punkty, a następnie na procenty.

Skala ocen:

3.0 - 51%-60%

3.5 - 61%-70%

4.0 - 71%-80%

4.5 - 81%-90%

5.0 - 91%-100%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)