Analiza informacji w bezpieczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6-BW-II-AIB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza informacji w bezpieczeństwie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć II rok Bezpieczeństwo Wewnętrzne II st. sem. zimowy studia stacjonarne Plan zajęć II rok Bezpieczeństwo wewnętrzne II st. stacjonarne semestr zimowy 2021/2022 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Przedstawienie istoty funkcjonowania infrastruktury informacyjnej państwa. 2. Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi wybranych elementów teorii informacji. 3. Uzyskanie przez studenta praktycznych umiejętności w posługiwaniu się metodami analizy informacji. |
Pełny opis: |
1. Społeczny ład podstawą demokratycznego państwa • uwarunkowania prawne; • obowiązki państwa wobec obywateli; • społeczne bezpieczeństwo informacyjne. 2. Społeczne funkcje informacji • definicje; • hierarchia społecznych funkcji informacji. 3. Manipulacja informacją • użyteczność informacji; • luka informacyjna; • meta i para informacje. 4. Ekonomiczne funkcje informacji • system i rynek informacyjny; • koszt informacji; • podaż i popyt na informacje. 5. Wybrane metody analizy informacji • raport z analizy informacji - przykład 6. Smart City • codzienność społeczeństwa informacyjnego; • budynki inteligentne; • systemy zabezpieczeń; • inteligentne miasta – analiza porównawcza. |
Literatura: |
1. Babik W., Ekologia informacji: zadania w społeczeństwie informacji i wiedzy, [w:] Cisek S. red., Inspiracje i innowacje: zarzadzanie informacja w perspektywie bibliologii i informatologii, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2016. 2. Batorowska H., Kultura bezpieczeństwa informacyjnego, Wyd. UR t.1 i 2, Rzeszów 2018. 3. Gotlib D., Olszewski R., Smart City. Informacja przestrzenna w zarzadzaniu inteligentnym miastem, Wyd. PWN, Warszawa 2016. 4. Kisilowska M., Kultura informacji, Wyd. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2016. 5. Oleński J., Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego Wydział Nauk Ekonomicznych, Warszawa 2006. 6. Oleński J., Ekonomika informacji. Metody, Wyd. PWE, Warszawa 2003. 7. Piwowarski J., Trzy filary kultury bezpieczeństwa, Kultura Bezpieczeństwa Nauka - Praktyka – Refleksje, Nr 24, 2016. 8. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji w działaniu, Wyd. Difin, Warszawa 2012. 9. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji. Teoria i praktyka, Wyd. Difin, Warszawa 2012. 10. Liedel K., Serafin T., Otwarte źródła informacji w działalności wywiadowczej, Wyd. Difin, Warszawa 2011. 11. Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania, Wyd. Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999. 12. Sienkiewicz P., Nowak J.S., Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz, Wyd. Polskie Towarzystwo Informatyczne - Oddział Górnośląski, Katowice 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 W pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań. K_W03 W pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. Umiejętności: K_U01 Potrafi dokonać pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U07 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia. Kompetencje społeczne: K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonania o potrzebie ciągłego dokształcania się rozwoju zawodowego, wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K03 Ma gotowość do podejmowania nowych wyzwań zawodowych, pogłębione wykazywanie aktywności, trudu, wytrwałości w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w dziedzinie administracji publicznej, wykazywanie odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test wielokrotnego wyboru Metody dydaktyczne: analiza tekstów, dyskusje, wykorzystanie e-learningu Zaliczenie konwersatorium odbywa się na podstawie ocen uzyskanych w ramach trzech „wejściówek” do ćwiczeń (krótkie testy wielokrotnego wyboru sprawdzające stopień przygotowania do kolejnych zajęć) wskazanych na początku semestru oraz na podstawie aktywności studentów na zajęciach. Za każdą „wejściówkę” można otrzymać maksymalnie 25 pkt., za aktywność również 25 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100. Sumaryczna liczba punktów Ocena 91 ÷100 5,0 (bdb) 81 ÷ 90 4,5 (db+) 71 ÷ 80 4,0 (db) 61 ÷70 3,5 (dst+) 51 ÷60 3,0 (dst) 0 ÷ 50 2,0 (ndst) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.