Bezpieczeństwo a żywność w starożytnym Rzymie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.8-BW-WM5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo a żywność w starożytnym Rzymie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć III rok Bezpieczeństwo Wewnętrzne I st. sem. letni studia stacjonarne Plan zajęć III rok Bezpieczeństwo wewnętrzne I st. stacjonarne semestr letni 2021/2022 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. wykazanie korelacji między prawem a żywnością w starożytnym Rzymie 2. prezentacja zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności i bezpieczeństwem żywnościowym w antyku rzymskim 3. uwrażliwienie na kwestie konserwacji żywności w starożytnym Rzymie |
Pełny opis: |
1. Problematyka wykładu 1,2 Cele przedmiotu, literatura podstawowa i pomocnicza, terminologia łacińska dotycząca przedmiotu. Kultura rzymska. 3,4 Państwo i prawo rzymskie – najważniejsze informacje. 5,6 Żywność i jej konserwacja u Katona i w rzymskich traktatach agronomicznych. „Nie ruszą ich ani mole, ani robaki” Katon, O gospodarstwie rolnym 162. Apicjusz a żywność. De re coquinaria. 7,8 Status społeczny i prawny kucharza w starożytności. Cocus mediocris i cocus optimus. 9,10 Znaczenie jęczmienia i orkiszu u Rzymian. Edylowie i nadzór nad jakością żywności. Plaut, Lina (Rudens, 410-412: „Takto Neptun zwykle robi; strasznie skrupulatny edyl z niego: gdy gdzieś widzi jakiś kiepski towar, wszystko zaraz porozrzuca!” 11,12 Rozdawnictwo zboża u Rzymian. 13,14 Annona, praefectus annonae, crimen annonae – spekulacja żywnością. 15 Rzymskie magazyny, Leges cibariae. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do zdania zaliczenia: Literatura podstawowa Fargnoli Iole, Cibo e diritto in età romana. Antologia di fonti, Torino 2015. Fargnoli Iole, I piaceri della tavola in Roma antica. Tra alimentazione e diritto, Torino 2016. Mikołajczyk Ireneusz, Rzymska literatura agronomiczna, Toruń 2004. Sadowski Piotr, Status społeczno-prawny kucharza w republice i cesarstwie rzymskim, „Acta Iuridica Resoviensia” Nr 2(33) 2021, s. 146-164. Starożytne źródła rzymskie prawne i literackie poświęcone analizowanej kwestii, jak Katon, Warron, Apicjusz, CTh. 11, 14, 1 i inne. Literatura uzupełniająca Kuryłowicz Marek, Przestępstwa spekulacji contra annonam w prawie rzymskim, „Folia Societatis Scientiarum Lublinensis, vol. 34 (1993), Hum. 1, s. 5-14. Łoposzko Tadeusz, Rozdawnictwa prywatne w starożytnym Rzymie w okresie schyłku republiki, „Meander” R. 17, 1962, z. 4, s. 207-214. Mrozek Stanisław, Prywatne rozdawnictwo pieniędzy i żywności w miastach Italii w okresie wczesnego cesarstwa, Warszawa-Poznań 1973. Mrozek Stanisław, Przyczynek do zagadnienia kryzysu finansowego w cesarstwie rzymskim w III w. n.e., „Przegląd Historyczny” 59/3, 1968, s. 470-480. Wyrwińska Karolina, Civis romanus sum. Rzymskie prawo publiczne. Wybrane zagadnienia, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych. K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka, jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii. K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach. Umiejętności: K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych. K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych. K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa. K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K05 Student przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt i umie postępować w stanach zagrożenia. K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma zaliczenia wykładu: mieszana Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, wykorzystanie e-learningu Zaliczenie pisemne na ocenę – z pięciu pytań – ocenianych po 1 pkt za każde pytanie = 0-2,4 – ndst.; 2,5-3,4 – dost.; 3,5-4,4 – dobry; 4,5-5 – bdb. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.