University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

"Czech film"... are you sure that nobody knows anything?

General data

Course ID: KZ-01-04-000023
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: "Czech film"... are you sure that nobody knows anything?
Name in Polish: „Czeski film"..., czy na pewno nie wiadomo, o co w nim chodzi?
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
(in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest prezentacja wybranych przykładów współczesnej kinematografii czeskiej, które pozwolą obalić stereotyp niezrozumiałej treści w związku frazeologicznym „czeski film”.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć będzie możliwość zapoznania się z klasycznymi, ale również kultowymi czeskimi filmami obyczajowymi, (para)dokumentalnymi oraz animowanymi. Wśród proponowanych reżyserów znajdą się takie nazwiska jak:

Jiří Menzel

Jaromil Jireš

Petr Zelenka

Jan Hřebejk

David Ondříček

Alice Nellis

Jan Svěrák

Ondřej Trojan

Vít Klusák, Filip Remunda

Jan Švankmajer

Zdeněk Miler i in.

Wykład w formie prezentacji multimedialnej, projekcja

Bibliography: (in Polish)

Literatura uzupełniająca:

Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, pod redakcją Ewy Ciszewskiej i Mikołaja Góralika, Łódź 2018.

Maciej Robert, „Perełki i skowronki", adaptacje filmowe prozy Bohumila Hrabala, Łódź 2014.

Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury, pod red. Ewy Ciszewskiej i Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Łódź 2013.

Peter Hames, Czechosłowacka Nowa Fala, [przeł. Justyna Burzyńska et al.], Gdańsk 2009.

Jadwiga Głowa, Dokument filmowy epoki Havla, Kraków 2005.

Miloš Forman, Jan Novák, Miloš Forman - moje dwa światy. Wspomnienia. przeł. Jacek Illg, Katowice 1996.

Punkty widzenia II. Strategie autorskie w czeskim i polskim teatrze i filmie, pod red. Tatiany Lazorcakovej i Ewy Wąchockiej, Katowice 2004.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- zna kontekst historyczny i społeczny oglądanych filmów

- jest w stanie wymienić nazwiska znaczących reżyserów współczesnego kina czeskiego

- potrafi zastosować nabytą wiedzę i umiejętności podczas analizy wybranego przez siebie filmu (recenzja)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowe kryteria oceny:

- aktywność na zajęciach - 50 %

- przygotowanie recenzji dowolnego filmu oryginalnego lub adaptacji filmowej produkcji czeskiej (ewentualnie czechosłowackiej) - 50 %

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)