Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Człowiek - istota świętująca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-05-00-000006
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Człowiek - istota świętująca
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Ukazanie istoty chrześcijańskiego przeżywania czasu i świętowania obchodów upamiętniających historię zbawienia.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

Wprowadzenie w istotę roku liturgicznego.

Zaznajomienie z układem świąt i innych obchodów.

Uchwycenie znaczenia obrzędowości w celebracji świąt roku liturgicznego.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. Wykorzystywana podczas zajęć

NADOLSKI B., Liturgika. Liturgia i czas, t. II, Poznań 1991,

BOGUNIOWSKI J., Misterium Paschalne w roku liturgicznym, Kraków 1997,

ZALESKI W., Rok kościelny, Warszawa 1989.

A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta

WYSOCKI J., Rytuał rodzinny, Włocławek 2000.

B. Literatura uzupełniająca

KUNZLER M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999.

SINKA T., Zarys liturgiki, Kraków 1994.

Efekty uczenia się:

Student...

Wiedza

- TMA_W03: zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie - P7S_WG;

- TMA_W05: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej - P7S_WG;

- TMA_W10: zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia - P7S_WG.

- TkMA_W02: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej - P7S_WG, P7S_WK.

Umiejętności

- TMA_U01: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - P7S_UW;

- TMA_U09: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - P7S_UK;

- TMA_U14: potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej - P7S_UO;

- TkMA_U04: potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego - P7S_UK.

Kompetencje społeczne

- TMA_K01: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - P7S_KK;

- TMA_K02: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - P7S_KR;

- TkMA_K01: podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób - P7S_KO.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

wykład podejmujący analizę współczesnych zachowań zwyczajowych, związanych ze świętami, z dyskusją na temat prezentowanych obrzędów ludowych i liturgicznych.

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych;

W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;

U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.

• ocena dostateczna

W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat liturgii sakramentów i sakramentaliów;

W2. ma podstawową wiedzę na temat liturgiki pastoralnej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.

• ocena dobra

W1. Student zna terminologęi nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i liturgiki pastoralnej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki pastoralnej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii liturgii.

• ocena bardzo dobra

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat liturgii;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii liturgii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)