University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Rebellion and opposition in the upbringing process

General data

Course ID: KZ-05-00-000018
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Rebellion and opposition in the upbringing process
Name in Polish: Bunt i sprzeciw w procesie wychowania
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Zaznajomienie z wybranymi koncepcjami i teoriami buntu i sprzeciwu w naukach humanistycznych i społecznych.

Wypracowanie umiejętności identyfikowania elementów struktury buntu i sprzeciwu w aspekcie ich potencjału edukacyjnego.

Uwrażliwienie na znaczenie problemu przeżywania buntu i sprzeciwu przez młodzież w procesie wychowania.

Full description: (in Polish)

Bunt i sprzeciw jako zjawiska społeczne i edukacyjne. Bunt w wybranych teoriach filozoficznych, socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Pedagogika krytyczna i emancypacyjna. Bunt w kulturze współczesnej. Bunt a środowisko wychowujące. Bunt jako rezultat kryzysu autorytetów. Sprzeciw a kultura konsumencka i masowa. Bunt a happening. Bunt jako poszukiwanie utopii. Charakterystyka buntu indywidualnego. Bunt młodzieńczy jako zjawisko psychologiczne. Formy buntu młodzieńczego. Sposoby przejawiania się buntu. Bunt młodzieńczy a sposób przeżywania siebie. Edukacyjny potencjał przeżywania buntu.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć:

KULIGOWSKI W., POMIECIŃSKI A. (RED.), Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, Poznań 2012; OLESZKOWICZ A., Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki, Warszawa 2006; TILLMANN K.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2013; URBAN B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000; TURNER J. H., Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; GUTEK G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; URBAN B., STANIK J. M. (RED.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1 – 2, Warszawa 2008; WOJTYŁA K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

OLESZKOWICZ A., Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki, Warszawa 2006, s. 191 – 212.

B. Literatura uzupełniająca

GULLA B., WYSOCKA-PLECZYK M. (RED.), Przestępczość nieletnich, Kraków 2009; BARTKOWICZ Z., WOJNARSKA A., WĘ-GLIŃSKI A. (RED.), Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, Lublin 2013; HEJNICKA-BEZWIŃSKA T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008; NOWAK M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; PYTKA L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2008; FERRERA A., Byłem zły, Kraków 2013; KAWECKI P., Siła serca kontra siła pięści, Kraków 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego,

- ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym,

- ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach,

- ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach,

- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

Umiejętności

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie,

- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań,

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie.

Kompetencje społeczne (postawy)

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia,

- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną.

B. Formy zaliczenia

• krótka (ok. 10 min.) prezentacja multimedialna przygotowana według zadanego schematu w grupie kilkuosobowej, odwołująca się do informacji zawartych w notatkach z zajęć i do treści lektury.

C. Podstawowe kryteria

• prezentacja multimedialna zaliczeniowa – 70%,

• obecność i aktywność na zajęciach – 30%.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)