University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Staropolskie inspiracje współczesnych twórców

General data

Course ID: KZ-H-01-08-000013
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Staropolskie inspiracje współczesnych twórców
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali
Online

Supplementary literature:

(in Polish) Literatura

- Uzupełniająca:

Bolecki W., Pre-teksty i teksty. Z zagadnień związków międzytekstowych w literaturze polskiej XX wieku, Warszawa 1998.

Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2011.

Niewiara A. Kształty polskiej tożsamości. Potoczny dyskurs narodowy w perspektywie etnolingwistycznej (XVI-XX w.), Katowice 2010.

Nowicka-Jeżowa A., Barok polski między Europą i Sarmacją, część pierwsza: Profile i zasady całości, Warszawa 2009-2011.

Nowicka-Jeżowa A., Poeta na szlaku peregrynacji polskich do Rzymu, w: eadem, Spotkania w labiryncie. Szkice o poezji Jana Kochanowskiego, Kraków 2019.

Rowińska-Szczepaniak M., „Teraźniejsza przeszłość”, czyli Jacka Kowalskiego opiewanie uroków „wsi spokojnej, wsi wesołej”, w: Człowiek i czas. Studia i szkice o literaturze współczesnej, red. E. Dąbrowska, A. Pryszczewska-Kozołub, Opole 2002, s. 229-243.

Rowińska-Szczepaniak M., I powraca, co było”. Współczesnego poety świadectwo przeszłości, w: Region. Współczesne przejawy dziedzictwa, red. W. Musialik, Opole 2014.

Szacki J., Tradycja, Warszawa 2011.

Zmierzch kultury staropolskiej . Ciągłość i kryzysy (wiek XVII-XIX), red. U. Augustyniak i A. Karpiński, Warszawa 1997.


Short description: (in Polish)

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje tradycję literacką i jej definiowanie w kontekście dziedzictwa kulturowego; sposoby organizacji dzieła literackiego; charakterystykę źródeł inspiracji współczesnych twórców; metody i rodzaje nawiązań do tekstów epok dawnych; ocenę sytuacji nadawczo-odbiorczej; twórcze ponawianie wzoru.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

1. Znaczenie pojęć: dziedzictwo, tradycja, nowatorstwo, kryzys, przełom, zmierzch.

2. Miejsce i rola staropolskiej tradycji literackiej w literaturze współczesnej.

3. Odmiany „współczesnego” baroku.

4. Nawiązanie do dawności przez aktualizację mitu o Dafne.

5. Symbolika domu w poezji dawnej. „Zadomowienie” i „bezdomność” bohatera liryki współczesnej.

6. Odwołania do topiki poezji ziemiańskiej.

7. Wzorce osobowe jako element kształtowania tożsamości.

8. Współczesne przejawy kultury sarmackiej.

9. Przykłady tekstów parabolicznych i ich związek z tradycją.

10. Twórcze kontynuacje narracji pamiętnikarskiej.

11. Ruiny Rzymu tematem wierszy dawnego i współczesnego poety.

12. Oblicza staropolskiej i dzisiejszej Muzy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura

- Podstawowa:

Brzozowski J., Muzy w poezji polskiej. Dzieje toposu do przełomu romantycznego, Warszawa 1986.

Dąbrowska E., Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej, Opole 2001.

Kotarski E., Dziedzictwo i tradycja. Szkice o literaturze staropolskiej, Gdańsk 1990.

Legeżyńska A., Dom i poetycka bezdomność w liryce współczesnej, Warszawa 1996.

Nowoczesność i sarmatyzm, red. P. Czapliński, Poznań 2011.

Pelc J., Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993 (rozdział: Barok a nasza współczesność).

Wilczek P., Dyskurs, przekład, interpretacja. Literatura staropolska i jej trwanie we współczesnej kulturze, Katowice 2001.

W kręgach baroku i barokowości. Studia, red. M. Kaczmarek, Opole 1993.

Wśród poetów współczesnych. Studia i szkice, red. W. Wójcik, Katowice 1986.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

WG - student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie dziedzictwa i tradycji epok dawnych;

WK – student zna konteksty: biograficzne, historyczne, filozoficzne dzieł literackich powstałych w różnych epokach.

Umiejętności

UW – student korzysta z różnych źródeł wiedzy naukowej; potrafi formułować wnioski oraz rozwiązywać problemy badawcze;

UK – student przedstawia wyniki pracy w formie ustnej wypowiedzi; uczestniczy w dyskusji.

Kompetencje społeczne

KK – jest samodzielny oraz krytyczny w wyrażanych ocenach.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena łączna wystawiona na podstawie ocen cząstkowych za:

- referat (komunikat) wprowadzający w problematykę zajęć;

- udział w dyskusji uwzględniający znajomość wskazanej literatury;

- analizę i interpretację utworów podczas zajęć.

Podstawowe kryteria: wystąpienie (referat); zaangażowanie poznawcze i systematyczność pracy studenta; samodzielność w zakresie interpretacji tekstów .

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)