(in Polish) Staropolskie inspiracje współczesnych twórców
General data
Course ID: | KZ-H-01-08-000013 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Staropolskie inspiracje współczesnych twórców |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne (in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Literatura - Uzupełniająca: Bolecki W., Pre-teksty i teksty. Z zagadnień związków międzytekstowych w literaturze polskiej XX wieku, Warszawa 1998. Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2011. Niewiara A. Kształty polskiej tożsamości. Potoczny dyskurs narodowy w perspektywie etnolingwistycznej (XVI-XX w.), Katowice 2010. Nowicka-Jeżowa A., Barok polski między Europą i Sarmacją, część pierwsza: Profile i zasady całości, Warszawa 2009-2011. Nowicka-Jeżowa A., Poeta na szlaku peregrynacji polskich do Rzymu, w: eadem, Spotkania w labiryncie. Szkice o poezji Jana Kochanowskiego, Kraków 2019. Rowińska-Szczepaniak M., „Teraźniejsza przeszłość”, czyli Jacka Kowalskiego opiewanie uroków „wsi spokojnej, wsi wesołej”, w: Człowiek i czas. Studia i szkice o literaturze współczesnej, red. E. Dąbrowska, A. Pryszczewska-Kozołub, Opole 2002, s. 229-243. Rowińska-Szczepaniak M., I powraca, co było”. Współczesnego poety świadectwo przeszłości, w: Region. Współczesne przejawy dziedzictwa, red. W. Musialik, Opole 2014. Szacki J., Tradycja, Warszawa 2011. Zmierzch kultury staropolskiej . Ciągłość i kryzysy (wiek XVII-XIX), red. U. Augustyniak i A. Karpiński, Warszawa 1997. |
Short description: |
(in Polish) Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje tradycję literacką i jej definiowanie w kontekście dziedzictwa kulturowego; sposoby organizacji dzieła literackiego; charakterystykę źródeł inspiracji współczesnych twórców; metody i rodzaje nawiązań do tekstów epok dawnych; ocenę sytuacji nadawczo-odbiorczej; twórcze ponawianie wzoru. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe 1. Znaczenie pojęć: dziedzictwo, tradycja, nowatorstwo, kryzys, przełom, zmierzch. 2. Miejsce i rola staropolskiej tradycji literackiej w literaturze współczesnej. 3. Odmiany „współczesnego” baroku. 4. Nawiązanie do dawności przez aktualizację mitu o Dafne. 5. Symbolika domu w poezji dawnej. „Zadomowienie” i „bezdomność” bohatera liryki współczesnej. 6. Odwołania do topiki poezji ziemiańskiej. 7. Wzorce osobowe jako element kształtowania tożsamości. 8. Współczesne przejawy kultury sarmackiej. 9. Przykłady tekstów parabolicznych i ich związek z tradycją. 10. Twórcze kontynuacje narracji pamiętnikarskiej. 11. Ruiny Rzymu tematem wierszy dawnego i współczesnego poety. 12. Oblicza staropolskiej i dzisiejszej Muzy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura - Podstawowa: Brzozowski J., Muzy w poezji polskiej. Dzieje toposu do przełomu romantycznego, Warszawa 1986. Dąbrowska E., Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej, Opole 2001. Kotarski E., Dziedzictwo i tradycja. Szkice o literaturze staropolskiej, Gdańsk 1990. Legeżyńska A., Dom i poetycka bezdomność w liryce współczesnej, Warszawa 1996. Nowoczesność i sarmatyzm, red. P. Czapliński, Poznań 2011. Pelc J., Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993 (rozdział: Barok a nasza współczesność). Wilczek P., Dyskurs, przekład, interpretacja. Literatura staropolska i jej trwanie we współczesnej kulturze, Katowice 2001. W kręgach baroku i barokowości. Studia, red. M. Kaczmarek, Opole 1993. Wśród poetów współczesnych. Studia i szkice, red. W. Wójcik, Katowice 1986. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza WG - student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie dziedzictwa i tradycji epok dawnych; WK – student zna konteksty: biograficzne, historyczne, filozoficzne dzieł literackich powstałych w różnych epokach. Umiejętności UW – student korzysta z różnych źródeł wiedzy naukowej; potrafi formułować wnioski oraz rozwiązywać problemy badawcze; UK – student przedstawia wyniki pracy w formie ustnej wypowiedzi; uczestniczy w dyskusji. Kompetencje społeczne KK – jest samodzielny oraz krytyczny w wyrażanych ocenach. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena łączna wystawiona na podstawie ocen cząstkowych za: - referat (komunikat) wprowadzający w problematykę zajęć; - udział w dyskusji uwzględniający znajomość wskazanej literatury; - analizę i interpretację utworów podczas zajęć. Podstawowe kryteria: wystąpienie (referat); zaangażowanie poznawcze i systematyczność pracy studenta; samodzielność w zakresie interpretacji tekstów . |
Copyright by University of Opole.