Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino rosyjskie wobec totalitarnej władzy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-H-05-00-000005
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kino rosyjskie wobec totalitarnej władzy
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Skrócony opis:

• Opis przedmiotu/zakres tematyczny

Przedmiot stawia za cel przedstawienie studentom twórczości wybranych reżyserów rosyjskich, w krytyczny sposób ukazujących rzeczywistość swojego kraju – Andruieja Tarkowskiego, Pawła Łungina, Andrieja Zwiagincewa. Analiza filmów pozwoli na dostrzeżenie, w jaki sposób kinematografia pozwala na zrozumienie mechanizmów opresyjnej władzy. Wśród proponowanych filmów znajdują się m.in. Stalker, Car i Lewiatan.

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs

15 godzin

• Forma zajęć,

Wykład

• Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta

15 godzin

Pełny opis:

• Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć

Wykład, prezentacja audiowizualna

• Treści programowe

Kino jako obraz społeczeństwa; Twórcy kina rosyjskiego – Tarkowski, Łungin, Zwiagincew; Stalker: język obrazów wobec cenzury; Car: szaleństwo totalitarnej władzy i zideologizowana religia; Lewiatan: bezwzględna przemoc władzy.

Literatura:

Lis Marek, The Bible in the films of Pavel Lungin and Andrey Zvyagintsev, „Studia Religiologica” (2018) T. 51, nr 2, s. 83–92.

Lis Marek, Kina rosyjskiego fascynacje Biblią, w: Joanna Kazimiera Wawrzynów, Wawrzyniec Zbigniew Wojtyra (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019, s. 43–54.

Lis Marek, Wyspa, Car i Dyrygent: Biblia oczami Pawła Łungina, „Studia Filmoznawcze” (2014) nr 35, s. 103–118.

Wieczorek Bartosz, Figura świętego głupca w twórczości Andrieja Tarkowskiego, "Studia Filmoznawcze" (2019) nr 40, s. 175-186.

Wojnicka Joanna, Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego, Kraków 2020.

Literatura uzupełniająca:

Legan Michał, Balthasar-Tarkowski. Teodramat w filmie, Częstochowa 2012.

Lis Marek, Filmer l’âme de la Russie, w: Stanisław RABIEJ (red.), Chemins de réconciliation en Europe. III Colloque International, Opole 2010, s. 85–89.

Wawrzynów Joanna Kazimiera, Wojtyra Wawrzyniec Zbigniew (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019.

Efekty uczenia się:

• Efekty uczenia się, w podziale na WIEDZĘ, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE, jakie student uzyskuje po ukończeniu przedmiotu wraz z symbolem tych efektów

• Wiedza

Student zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o filmie oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych,

zna metody analizy i interpretacji tekstów kultury.

• Umiejętności

Student potrafi sformułować profesjonalną wypowiedź krytyczną (pisemną, ustną) odnoszącą się do określonego wydarzenia filmowego,

posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w zakresie wiedzy o filmie.

• Kompetencje społeczne

Student rozwija własne kompetencje kulturowe i aktywizuje w tym zakresie innych, posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury filmowej,

rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu kulturalnym i różnych jego formach (pokazy filmowe, spotkania z artystami, festiwale i warsztaty).

Metody i kryteria oceniania:

• Forma i warunki zaliczenia przedmiotu

Zajęcia łączą metodę wykładu z pracą z materiałami audiowizualnymi.

Na ocenę składa się aktywność studenta podczas zajęć oraz wynik ustnego kolokwium:

na ocenę 3.0 50-60%

na ocenę 3.5 61-70%

na ocenę 4.0 71-80%

na ocenę 4.5 81-90%

na ocenę 5.0 > 90%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lis
Prowadzący grup: Marek Lis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o kulturze i religii

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lis
Prowadzący grup: Marek Lis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o kulturze i religii

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)