University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kino rosyjskie wobec totalitarnej władzy

General data

Course ID: KZ-H-05-00-000005
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kino rosyjskie wobec totalitarnej władzy
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

general courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Short description: (in Polish)

• Opis przedmiotu/zakres tematyczny

Przedmiot stawia za cel przedstawienie studentom twórczości wybranych reżyserów rosyjskich, w krytyczny sposób ukazujących rzeczywistość swojego kraju – Andruieja Tarkowskiego, Pawła Łungina, Andrieja Zwiagincewa. Analiza filmów pozwoli na dostrzeżenie, w jaki sposób kinematografia pozwala na zrozumienie mechanizmów opresyjnej władzy. Wśród proponowanych filmów znajdują się m.in. Stalker, Car i Lewiatan.

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs

15 godzin

• Forma zajęć,

Wykład

• Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta

15 godzin

Full description: (in Polish)

• Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć

Wykład, prezentacja audiowizualna

• Treści programowe

Kino jako obraz społeczeństwa; Twórcy kina rosyjskiego – Tarkowski, Łungin, Zwiagincew; Stalker: język obrazów wobec cenzury; Car: szaleństwo totalitarnej władzy i zideologizowana religia; Lewiatan: bezwzględna przemoc władzy.

Bibliography: (in Polish)

Lis Marek, The Bible in the films of Pavel Lungin and Andrey Zvyagintsev, „Studia Religiologica” (2018) T. 51, nr 2, s. 83–92.

Lis Marek, Kina rosyjskiego fascynacje Biblią, w: Joanna Kazimiera Wawrzynów, Wawrzyniec Zbigniew Wojtyra (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019, s. 43–54.

Lis Marek, Wyspa, Car i Dyrygent: Biblia oczami Pawła Łungina, „Studia Filmoznawcze” (2014) nr 35, s. 103–118.

Wieczorek Bartosz, Figura świętego głupca w twórczości Andrieja Tarkowskiego, "Studia Filmoznawcze" (2019) nr 40, s. 175-186.

Wojnicka Joanna, Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego, Kraków 2020.

Literatura uzupełniająca:

Legan Michał, Balthasar-Tarkowski. Teodramat w filmie, Częstochowa 2012.

Lis Marek, Filmer l’âme de la Russie, w: Stanisław RABIEJ (red.), Chemins de réconciliation en Europe. III Colloque International, Opole 2010, s. 85–89.

Wawrzynów Joanna Kazimiera, Wojtyra Wawrzyniec Zbigniew (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019.

Learning outcomes: (in Polish)

• Efekty uczenia się, w podziale na WIEDZĘ, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE, jakie student uzyskuje po ukończeniu przedmiotu wraz z symbolem tych efektów

• Wiedza

Student zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o filmie oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych,

zna metody analizy i interpretacji tekstów kultury.

• Umiejętności

Student potrafi sformułować profesjonalną wypowiedź krytyczną (pisemną, ustną) odnoszącą się do określonego wydarzenia filmowego,

posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w zakresie wiedzy o filmie.

• Kompetencje społeczne

Student rozwija własne kompetencje kulturowe i aktywizuje w tym zakresie innych, posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury filmowej,

rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu kulturalnym i różnych jego formach (pokazy filmowe, spotkania z artystami, festiwale i warsztaty).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

• Forma i warunki zaliczenia przedmiotu

Zajęcia łączą metodę wykładu z pracą z materiałami audiowizualnymi.

Na ocenę składa się aktywność studenta podczas zajęć oraz wynik ustnego kolokwium:

na ocenę 3.0 50-60%

na ocenę 3.5 61-70%

na ocenę 4.0 71-80%

na ocenę 4.5 81-90%

na ocenę 5.0 > 90%

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Lis
Group instructors: Marek Lis
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
(in Polish) Dyscyplina:

(in Polish) nauki o kulturze i religii

Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2025-03-01 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Lis
Group instructors: Marek Lis
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
(in Polish) Dyscyplina:

(in Polish) nauki o kulturze i religii

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)