ABC of rock: towards the Gesamtkunstwerk
General data
Course ID: | KZ-O-01-07-000001 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0215) Music and performing arts
|
Course title: | ABC of rock: towards the Gesamtkunstwerk |
Name in Polish: | ABC rocka: w stronę syntezy sztuk |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne (in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Supplementary literature: | (in Polish) Chlebowski P., Chlebowska E. (red.), 2015, Czesław Niemen i jego płytowe dzieła, Lublin 2015. Chlebowski P., Chlebowska E. (red.), 2015, Czesław Niemen i jego płytowe dzieła 2, Lublin 2017. Gradowski M., 2018, Big beat. Style i gatunki polskiej muzyki młodzieżowej (1957–1973), Warszawa. Marcinkiewicz R., 2012, O nazwach polskich wykonawców z kręgu art rocka. Część I: lata 1959–1989 // „Studia Slavica” XVI, s. 333–354. Marcinkiewicz R., 2013, O nazwach polskich wykonawców z kręgu art rocka. Część II: lata 1990–2003 // „Studia Slavica” XVII, z. 1, s. 173–196. Marcinkiewicz R., 2014, O nazwach polskich wykonawców z kręgu art rocka. Część III: lata 2004–2013 // „Studia Slavica” XVIII, z. 2, s. 151–173. Marcinkiewicz R., 2017, O problemach z delimitacją tytułów albumów fonograficznych Czesława Niemena (i jego zespołów) wydanych przez Polskie Nagrania // W kręgu kultury PRL. Muzyka. Rodzaje i style, red. K. Bittner, D. Skotarczak, Poznań 2017, s. 353–366. Shuker R., 2002, Popular music. The key concepts, London — New York. Shute G., 2013, Concept albums, b.m. Smołka T., 2003, Inwazje decybeli, czyli muzyka rockowa i okolice, Tychy. Waschko R., 1970, Przewodnik Iskier. Muzyka jazzowa i rozrywkowa, Warszawa. Wolański A., 2000, Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Warszawa. |
Short description: |
(in Polish) — Opis przedmiotu / zakres tematyczny: Podstawowym celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na twórczość rockową jako zjawisko heterogeniczne i multikodowe, a także podkreślenie znaczenia fonografii jako sprzyjającej rozwojowi rocka w duchu syntezy sztuk. Istotnym założeniem jest odejście od stereotypowego spojrzenia na kulturę rocka (w myśl którego rock bada się jedynie w kontekście mówienia o subkulturach, traktuje się go jako muzykę adresowaną jedynie do młodzieży itp.). Podczas zajęć studenci mają okazję poznania wielu kanonicznych, ale także niszowych dzieł rocka, w urozmaiconej formie wykładu multimedialnego, uwzględniającego wszystkie ważniejsze nośniki dźwięku, w tym płyty winylowe. — Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15. — Forma zajęć: wykład z prezentacją multimedialną. — Nakład pracy studenta / liczba godzin pracy własnej studenta: 35*. * zalecane będzie samodzielne słuchanie proponowanych utworów |
Full description: |
(in Polish) — Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna z użyciem sprzętu hi-fi (m.in. odtwarzacze BD, DVD, CD, gramofon), komputera i rzutnika. — Treści programowe: 1. Zróżnicowanie zjawisk rockowych i jego odbicie w terminologii. 2. Muzyka. 3. Język. Artifonimy. 4. Język. Ideonimia albumów. 5. Język. Ideonimia utworow. 6. Język. Teksty utworów rockowych. 7. Scena. Koncert rockowy. 8. Scena. W stronę rock opery. 9. Fonografia. Singel. 10. Fonografia. Album. 11. Fonografia. Maksisingel, epka, box, split album, bootleg… 12. Fonografia. Okładki płytowe. Picture disc. 13. Fonografia. Rama wydawnicza dzieła fonograficznego. 14. Fonografia. Concept album. 15. Rock na pograniczach. |
Bibliography: |
(in Polish) Burszta W.J., Rychlewski M. (red.), 2003, A po co nam rock. Między duszą a ciałem, Warszawa. Castaldo G., 1997, Ziemia obiecana. Kultura rocka 1954–1994, przeł. J. Uszyński, Kraków. Macan E., 2001, Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń. Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole. Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Po zakończeniu kursu student powinien: — uświadamiać sobie wielokodowy charakter rocka i znać podstawowe panujące w nim tendencje stylistyczne (WG). UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu kursu student powinien umieć: — wskazać cechy najważniejszych odmian rocka i wymienić ich najważniejszych reprezentantów (UW); — dokonać prostej interpretacji multikodowych dzieł rockowych (UK). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Sposób zaliczenia Zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia Praca zaliczeniowa. C. Podstawowe kryteria Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%, aktywność / udział w dyskusji — 40%. |
Copyright by University of Opole.