University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Female rock rebels: feminism in popular music

General data

Course ID: KZ-O-01-07-000003
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Female rock rebels: feminism in popular music
Name in Polish: Buntowniczki rocka: feminizm w muzyce popularnej
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
(in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

general courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest podnoszenie samoświadomości studentów w zakresie wiedzy o udziale kobiet w tworzeniu i wykonywaniu muzyki rockowej, szczególnie w odniesieniu do feminizmów i zmian postrzegania kobiety w kulturze. Studentki i studenci mają okazję zapoznać się z kanonicznymi, kobiecymi płytami muzyki rockowej, ich wymiarem muzyczno-słowno-graficznym, oraz kontekstem historyczno-kulturowym.

Full description: (in Polish)

Mimo że mężczyźni dominują w świecie muzyki rockowej jeśli chodzi o ilość, to kobiety są co najmniej tak samo ważne w kontekście jakości. Ta ilościowa dysproporcja pokazuje ważną rzecz, a mianowicie, że rock powstał jako wysoce patriarchalna i seksistowska gałąź popkultury i często nadal tak jest postrzegany. A jednak od samych początków rocka w latach sześćdziesiątych XX wieku, zaobserwować możemy postępującą zmianę tego paradygmatu: kobiety stają się coraz istotniejszymi artystkami związanymi z tą formą sztuki, zarówno jako wokalistki, instrumentalistki i liderki zespołów. Co ważne, kobiety w rocku nie podążają ścieżką męskich stereotypów genderowych, a ich funkcjonowanie w ramach idiomu szeroko rozumianej muzyki popularnej nierozerwalnie wpisuje się w próby podkreślenia ich własnej tożsamości i seksualności. Celem tego kursu jest zaprezentowanie studentkom i studentom rozwoju kobiecego rocka jako formy rebelii wobec opresyjnej, patriarchalnej rzeczywistości.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Amburn, Ellis. Pearl. The Obsessions and Passions of Janis Joplin. 1992.

Blandford, James R. P.J. Harvey: Siren Rising. 2004.

Gordon, Kim. Girl in a Band: A Memoir. 2015.

McNeil, Legs and Gillian McCain. Please Kill Me: The Uncensored Oral History of Punk. 1996.

Salewicz, Chris. Mick and Keith: Parallel Lines. 2002.

Smith, Patti. Just Kids. 2010.

Sounes, Howard. Notes from the Velvet Underground. 2015.

Thomson, Graeme. Under the Ivy: The Story of Kate Bush. 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student zna:

1. podstawową terminologię związaną z muzyką rockową (H1A_W02)

Umiejętności

Student:

2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (H1A_U01)

3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków (H1A_U06)

Kompetencje społeczne (postawy)

Student

4. kształtuje własne poglądy w oparciu o zdobytą wiedzę szczegółową i ogólną (H1A_K01)

5. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (H1A_K02)

6. potrafi określić priorytety służące realizacji zadań związanych z poszukiwaniem i pogłębianiem wiedzy na wybrany temat (H1A_K03)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia na przykład:

• aktywny udział w zajęciach (1,2,3,4,5,6)

• zaliczenie wybranych zadań domowych w formie ustnej prezentacji (1,2,3,4)

C. Podstawowe kryteria

Zaangażowanie, żywa dyskusja, wymiana poglądów

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Sławomir Kuźnicki
Group instructors: Sławomir Kuźnicki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Sławomir Kuźnicki
Group instructors: Sławomir Kuźnicki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Sławomir Kuźnicki
Group instructors: Sławomir Kuźnicki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)