University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

God in the Literature

General data

Course ID: KZ-O-05-00-000001
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: God in the Literature
Name in Polish: Bóg w literaturze
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Tematem konwersatorium ma być kwestia Boga i Jego obraz w literaturze pięknej. Chodzi o analizowanie religijnego wymiaru literatury i ukazanie dialogu teologii z literaturą. W ramach zajęć będą omawiane wybrane przykłady, głównie z literatury niemieckojęzycznej (także z uwzględnieniem śląskich autorów), stąd byłoby wskazane, aby uczestnicy kursu posiadali przynajmniej podstawową znajomość języka niemieckiego.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15 godzin

Forma zajęć: konwersatorium

Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta: 10 godzin

Full description: (in Polish)

Metody dydaktyczne: wykład, analiza tekstów, dyskusja.

Treści programowe: W trakcie konwersatorium ma być przeanalizowane i pokazane, jak wybitni autorzy podchodzą do m.in. takich zagadnień, jak: (nie)poznawalność Boga, poszukiwanie Go, Jego bliskość (Boża Opatrzność), trudności w wierze w Boga, wymowa i znaczenie głównych świąt chrześcijańskich (Boże Narodzenie, Wielkanoc).

Bibliography: (in Polish)

1/ W. Frühwald, Das Gedächtnis der Frömmigkeit, Frankfurt am Main-Leipzig 2008

2/ G. Kaiser, Christus im Spiegel der Dichtung, Freiburg im Breisgau 1997

3/ P. K. Kurz, Gott in der modernen Literatur, Münster-Hamburg-London 2003

4/ K.-J. Kuschel, Im Spiegel der Dichter. Mensch, Gott und Jesus in der Literatur des 20. Jahrhunderts, Düsseldorf 1997

5/ G. Langenhorst, Gedichte zur Gottesfrage, München 2003

6/ K. Vellguth (red.), „Gott sei Dank bin ich Atheist“. Gott als Thema in der Literatur des 20. Jahrhunderts, Lahr 2001

7/ M. Worbs, "Und meine Seele spannte weit ihre Flügel aus". Ein religiöses Porträt von Joseph von Eichendorff, Opole 1996

Literatura uzupełniająca:

1/ W. Gössmann, Kulturchristentum. Religion und Literatur in der Geistesgeschichte, Kevelaer 2002

2/ J. Szymik, W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury, Katowice 1994

3/ M. Worbs, Die Romantik und die Religion – eine ambivalente Beziehung, w: G.B. Szewczyk / G. Jelitto-Piechulik (red.), Die Romantik in heutiger Sicht. Studien und Aufsätze, Dresden 2017, s. 149-159.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA – student ma pogłębioną wiedzę na temat interdyscyplinarnej relacji literaturoznawstwo-teologia oraz szerszy zasób wiadomości odnośnie do religijnych motywów występujących w literaturze pięknej;

Student rozpoznaje rolę literatury pięknej i teologii we współczesnym świecie, widząc ich znaczenie w obszarze życia kulturowego i społecznego.

UMIEJĘTNOŚCI – student posiada umiejętność interpretowania tekstów literackich i integrowania wiedzy filologicznej z teologiczną.

Potrafi posługiwać się tekstami literackimi, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, a także uczestniczy w życiu kulturalnym.

Zachowuje krytycyzm wobec treści literackich oraz sposobów ich przekazu, dostrzegając znaczenie wiedzy teoretycznej, a zwłaszcza badań nad literaturą i badań w zakresie teologii.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć oraz ustne kolokwium końcowe, podsumowujące całość.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)