University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Martin Luther: heretic or hero of faith?

General data

Course ID: KZ-O-05-00-000020
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Martin Luther: heretic or hero of faith?
Name in Polish: Marcin Luter: heretyk czy bohater wiary?
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Online

Requirements:

(in Polish) Bez wymagań wstępnych

Supplementary literature:

(in Polish) J. Sojka, Teologia Marcina Lutra w debacie Światowej Federacji Luterańskiej po roku 2010, „Gdański Rocznik Ewangelicki” 10 (2016), s. 122–138

M. Uglorz, Eklezjologia w teologii Marcina Lutra, w: Z problemów Reformacji, t. I. Warszawa 1975, s. 24–45.

F. Posset, The Real Luther: A Friar at Erfurt and Wittenberg: Exploring Luther's Life with Melanchthon as Guide. St. Louis: Concordia Publishing 2011.

D. Sattler, Ist Martin Luther katholisch? Annäherung an eine provozierende Frage. W: Neu hinsehen: Luther. Katholische Perspektiven – ökumenische Horizonte. Red. S. Mokry, R. Grütz, L. Nagel. Paderborn: Bonifatius – Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt 2016 s. 162–174.

H. Schilling, Martin Luther. Rebell in einer Zeit des Umbruchs. München: C.H.Beck 20143.

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu sformułowanie odpowiedzi na pytanie, czy Lutra należy uważać za heretyka, czy też można w nim widzieć bohatera wiary? Istotną podstawą dla takiej odpowiedzi będą przede wszystkim wyniki teologicznych i historycznych badań, które wskazują na głębokie zakorzenienie Lutra w ówczesnej teologii mistycznej. Uwidacznia się to w jego sposobie uprawiania teologii, gdzie wiodącym źródłem poznania stało się własne doświadczenie wiary.

Full description: (in Polish)

Przedmiot będzie obejmował następujące zagadnienia:

- aktualny stan badań nad Marcinem Lutrem,

- usprawiedliwienie z wiary jako wyraz egzystencjalnego doświadczenia,

- teologia egzystencjalna Lutra,

- zakorzenienie Lutra w katolickiej tradycji wiary,

- duchowość Lutra,

- ewolucja katolickiego obrazu Lutra,

- wypowiedzi uzgodnień ekumenicznych.

Bibliography: (in Polish)

T. Dola, Marcina Lutra soteriologiczna teoria „radosnej wymiany i konfliktu”. „Studia Oecumenica“ 17:2017 s. 133–147.

P. Jaskóła, Historyczny rozwój katolickiego obrazu Marcina Lutra. „Studia Nauk Teologicznych” 13:2018 s. 45–60.

O.H. Pesch, Zrozumieć Lutra. Tłum. A. Marniok, K. Kowalik. Poznań: W drodze 2004.

R. Porada, Lutra nauczanie o usprawiedliwieniu jako „imputatio” i „deificatio”. „Studia Nauk Teologicznych“ 13:2018 s. 109–127.

M. Składanowski M., Marcin Luter – świadek Chrystusa i nauczyciel wiary? Ekumeniczne katolicko-luterańskie spojrzenie na Reformatora w świetle dokumentu „Od konfliktu do komunii”. „Studia Teologiczne” 33:2015 s. 65–79.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę specjalistyczną z zakresu teologii ekumenicznej - TMA_W06; P7S_WG

2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG

3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW

2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW

3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO

2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane funkcjonowaniem wspólnoty, jaką jest Kościół - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO

3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej - TMA_K08; P7S_KR

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu

1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.

2. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na temat wskazanego dzieła sztuki) – 80%.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)