Martin Luther: heretic or hero of faith?
General data
Course ID: | KZ-O-05-00-000020 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Martin Luther: heretic or hero of faith? |
Name in Polish: | Marcin Luter: heretyk czy bohater wiary? |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne (in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Online |
Requirements: | (in Polish) Bez wymagań wstępnych |
Supplementary literature: | (in Polish) J. Sojka, Teologia Marcina Lutra w debacie Światowej Federacji Luterańskiej po roku 2010, „Gdański Rocznik Ewangelicki” 10 (2016), s. 122–138 M. Uglorz, Eklezjologia w teologii Marcina Lutra, w: Z problemów Reformacji, t. I. Warszawa 1975, s. 24–45. F. Posset, The Real Luther: A Friar at Erfurt and Wittenberg: Exploring Luther's Life with Melanchthon as Guide. St. Louis: Concordia Publishing 2011. D. Sattler, Ist Martin Luther katholisch? Annäherung an eine provozierende Frage. W: Neu hinsehen: Luther. Katholische Perspektiven – ökumenische Horizonte. Red. S. Mokry, R. Grütz, L. Nagel. Paderborn: Bonifatius – Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt 2016 s. 162–174. H. Schilling, Martin Luther. Rebell in einer Zeit des Umbruchs. München: C.H.Beck 20143. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu sformułowanie odpowiedzi na pytanie, czy Lutra należy uważać za heretyka, czy też można w nim widzieć bohatera wiary? Istotną podstawą dla takiej odpowiedzi będą przede wszystkim wyniki teologicznych i historycznych badań, które wskazują na głębokie zakorzenienie Lutra w ówczesnej teologii mistycznej. Uwidacznia się to w jego sposobie uprawiania teologii, gdzie wiodącym źródłem poznania stało się własne doświadczenie wiary. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot będzie obejmował następujące zagadnienia: - aktualny stan badań nad Marcinem Lutrem, - usprawiedliwienie z wiary jako wyraz egzystencjalnego doświadczenia, - teologia egzystencjalna Lutra, - zakorzenienie Lutra w katolickiej tradycji wiary, - duchowość Lutra, - ewolucja katolickiego obrazu Lutra, - wypowiedzi uzgodnień ekumenicznych. |
Bibliography: |
(in Polish) T. Dola, Marcina Lutra soteriologiczna teoria „radosnej wymiany i konfliktu”. „Studia Oecumenica“ 17:2017 s. 133–147. P. Jaskóła, Historyczny rozwój katolickiego obrazu Marcina Lutra. „Studia Nauk Teologicznych” 13:2018 s. 45–60. O.H. Pesch, Zrozumieć Lutra. Tłum. A. Marniok, K. Kowalik. Poznań: W drodze 2004. R. Porada, Lutra nauczanie o usprawiedliwieniu jako „imputatio” i „deificatio”. „Studia Nauk Teologicznych“ 13:2018 s. 109–127. M. Składanowski M., Marcin Luter – świadek Chrystusa i nauczyciel wiary? Ekumeniczne katolicko-luterańskie spojrzenie na Reformatora w świetle dokumentu „Od konfliktu do komunii”. „Studia Teologiczne” 33:2015 s. 65–79. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA 1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę specjalistyczną z zakresu teologii ekumenicznej - TMA_W06; P7S_WG 2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG 3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI 1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW 2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO 2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane funkcjonowaniem wspólnoty, jaką jest Kościół - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO 3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej - TMA_K08; P7S_KR |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - Forma i warunki zaliczenia przedmiotu 1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%. 2. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na temat wskazanego dzieła sztuki) – 80%. |
Copyright by University of Opole.