Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

50 twarzy lewactwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-02-04-000059
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: 50 twarzy lewactwa
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem kursu jest krytyczna analiza zagadnienia tak zwanego lewactwa, czyli radykalnej lewicy, zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i polskim: na płaszczyźnie społecznej, ekonomicznej, politycznej i kulturowej. Będzie ono rozpatrywane z dwóch punktów widzenia – radykalnie lewicowego oraz antagonistycznego wobec lewactwa (prawicowego).

Pełny opis:

W trakcie kursu będą poruszane takie kwestie jak:

- historyczne korzenie radykalnej lewicy

- radykalna lewica a religia (judaizm, chrześcijaństwo, buddyzm)

- Karol Marks jako wzorzec lewactwa

- radykalna lewica a klasa robotnicza

- socjalizm a kwestia narodowa

- lewactwo a prawa kobiet (ze szczególnym uwzględnieniem praw reprodukcyjnych, w tym aborcji)

- radykalna lewica a przemoc – od dziewiętnastowiecznych anarchistów przez terroryzm lat 70. XX wieku po współczesność

- „czasem aspołeczni, ale zawsze antyrasistowscy” – Antifa

- lewackie subkultury – punk, antyrasistowscy (Shinheads Against Racial Prejudices, SHARP) i „czerwoni” skinheadzi (Red & Anarchists Skinheads, RASH)

- radykalna lewica a ochrona przyrody i praw zwierząt (ekologia, wegetarianizm)

- lewactwo a prawa imigrantów

- lewactwo a prawa gejów, lesbijek, osób bi- i transseksualnych, a także queerowych (LGBTQ)

- radykalnie lewicowy stosunek do używek i narkotyków

- „Kim jest lewak w Polsce?” – próba konceptualizacji pojęcia w świetle wypowiedzi prawicowych polityków i komentatorów, a także organizacji nacjonalistycznych

Literatura:

Antifa – łowcy (nazi) skinów (film dokumentalny).

Cywoniuk J., „Doczesne życie czy życie do czasu” – o poszanowaniu prawa do życia i godnej śmierci człowieka w świetle nauczania polskiego Kościoła rzymskokatolickiego, [w:] A. Kusztal, S. Czapnik (red.), Religia i Kościoły w polskiej przestrzeni publicznej, Opole 2015.

Czapnik S., Od Martwych Kennedych po Szkołę Medyczną z Guantanamo. Socjalistyczne przesłanie tekstów Jella Biafry, [w:] P. Żuk (red.), Kulturowo-polityczny Avatar, Warszawa 2013.

Czapnik S., Płynna nowoczesność. Analiza krytyczna, Opole 2016.

Drozda Ł., Lewactwo. Historia dyskursu o polskiej lewicy radykalnej, Warszawa 2015.

Fanon F., Wyklęty lud ziemi, Warszawa 1985.

Kapuściński R., Chrystus z karabinem na ramieniu, różne wydania.

Makuchowska M., M. Pawlęga, Sytuacja społeczna osób LGBT. Raport za lata 2010 i 2011, Warszawa 2012.

Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003.

Singer P., Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2004.

To właśnie Anglia (film), Wielka Brytania 2006.

Tomaszewski M., Błogosławieni ubodzy. Teologia w służbie wyzwolenia, „Magazyn Kontakt”, http://magazynkontakt.pl/blogoslawieni-ubodzy-teologia-w-sluzbie-wyzwolenia.html.

Materiały z serwisów społecznościowych, takich jak YouTube, a także portali internetowych.

Efekty uczenia się:

Dzięki zajęciom studenci poszerzą wiedzę z zakresu teorii polityki i polityczności. Zdobędą umiejętności krytycznej analizy przekazów środków masowego komunikowania. Wykształcą się u nich postawy namysłu nad otaczającą ich rzeczywistości – z wykorzystaniem adekwatnego aparatu pojęciowego.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, honorowane są zwolnienia lekarskie) oraz pisanie krótkich tekstów na zadany temat, z których każdy zostanie oceniony.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)