50 twarzy lewactwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-02-04-000059 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | 50 twarzy lewactwa |
Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest krytyczna analiza zagadnienia tak zwanego lewactwa, czyli radykalnej lewicy, zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i polskim: na płaszczyźnie społecznej, ekonomicznej, politycznej i kulturowej. Będzie ono rozpatrywane z dwóch punktów widzenia – radykalnie lewicowego oraz antagonistycznego wobec lewactwa (prawicowego). |
Pełny opis: |
W trakcie kursu będą poruszane takie kwestie jak: - historyczne korzenie radykalnej lewicy - radykalna lewica a religia (judaizm, chrześcijaństwo, buddyzm) - Karol Marks jako wzorzec lewactwa - radykalna lewica a klasa robotnicza - socjalizm a kwestia narodowa - lewactwo a prawa kobiet (ze szczególnym uwzględnieniem praw reprodukcyjnych, w tym aborcji) - radykalna lewica a przemoc – od dziewiętnastowiecznych anarchistów przez terroryzm lat 70. XX wieku po współczesność - „czasem aspołeczni, ale zawsze antyrasistowscy” – Antifa - lewackie subkultury – punk, antyrasistowscy (Shinheads Against Racial Prejudices, SHARP) i „czerwoni” skinheadzi (Red & Anarchists Skinheads, RASH) - radykalna lewica a ochrona przyrody i praw zwierząt (ekologia, wegetarianizm) - lewactwo a prawa imigrantów - lewactwo a prawa gejów, lesbijek, osób bi- i transseksualnych, a także queerowych (LGBTQ) - radykalnie lewicowy stosunek do używek i narkotyków - „Kim jest lewak w Polsce?” – próba konceptualizacji pojęcia w świetle wypowiedzi prawicowych polityków i komentatorów, a także organizacji nacjonalistycznych |
Literatura: |
Antifa – łowcy (nazi) skinów (film dokumentalny). Cywoniuk J., „Doczesne życie czy życie do czasu” – o poszanowaniu prawa do życia i godnej śmierci człowieka w świetle nauczania polskiego Kościoła rzymskokatolickiego, [w:] A. Kusztal, S. Czapnik (red.), Religia i Kościoły w polskiej przestrzeni publicznej, Opole 2015. Czapnik S., Od Martwych Kennedych po Szkołę Medyczną z Guantanamo. Socjalistyczne przesłanie tekstów Jella Biafry, [w:] P. Żuk (red.), Kulturowo-polityczny Avatar, Warszawa 2013. Czapnik S., Płynna nowoczesność. Analiza krytyczna, Opole 2016. Drozda Ł., Lewactwo. Historia dyskursu o polskiej lewicy radykalnej, Warszawa 2015. Fanon F., Wyklęty lud ziemi, Warszawa 1985. Kapuściński R., Chrystus z karabinem na ramieniu, różne wydania. Makuchowska M., M. Pawlęga, Sytuacja społeczna osób LGBT. Raport za lata 2010 i 2011, Warszawa 2012. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Singer P., Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2004. To właśnie Anglia (film), Wielka Brytania 2006. Tomaszewski M., Błogosławieni ubodzy. Teologia w służbie wyzwolenia, „Magazyn Kontakt”, http://magazynkontakt.pl/blogoslawieni-ubodzy-teologia-w-sluzbie-wyzwolenia.html. Materiały z serwisów społecznościowych, takich jak YouTube, a także portali internetowych. |
Efekty uczenia się: |
Dzięki zajęciom studenci poszerzą wiedzę z zakresu teorii polityki i polityczności. Zdobędą umiejętności krytycznej analizy przekazów środków masowego komunikowania. Wykształcą się u nich postawy namysłu nad otaczającą ich rzeczywistości – z wykorzystaniem adekwatnego aparatu pojęciowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, honorowane są zwolnienia lekarskie) oraz pisanie krótkich tekstów na zadany temat, z których każdy zostanie oceniony. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.