Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza danych jakościowych w praktyce klinicznej: studium przypadku 2.5-ANALIZA-PK
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj zajęć przedmiotu: obowiązkowe
Tryb prowadzenia: Realizowany w sali
Założenia: Cele przedmiotu:
- w zakresie wiedzy (przedstawienie terminologii stosowanej w praktyce klinicznej w zakresie konstruowania studium przypadku, zbierania danych i ich analizy, wypracowanie postaw diagnostycznych bazujących na wnioskowaniu opartym na dowodach, przedstawienie klinicznego rozumienia i wykorzystania rozszerzonej wiedzy o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu, wy-branych relacjach i strukturach międzyludzkich)
- w zakresie umiejętności (kształtowanie umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w obszarze analizy danych jakościowych w praktyce klinicznej)
- w zakresie kompetencji (budowanie krytycyzmu wobec odbieranych treści z jednoczesnym poszanowaniem i przestrzeganiem zasad etyki zawodu psychologa)
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Janusz, B., Czapkiewicz, K., Wolska, K., Bierzyński, K., Müldner-Nieckowski, Ł., Furgał, M. (2019). Zasady konstrukcji klinicznego studium przypadku psychoterapii. Psychoterapia, 4(191), 2019, 41–56. DOI: 10.12740/PT/115884

• Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

• Rasmus, P., Lipert, A., Orzechowska, A., Binder-Olibrowska, K., Talarowska, M. (2019). Studium przypadku z psy-chologii klinicznej zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego – przykład do egzaminu państwowego. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(4), 2019, 435–441.

• Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.

• Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny (tomy 1-3). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.

• Olechnowicz. H. (2000). Opowieści terapeutów I, II, III kom. Warszawa: WSIP.

B. Literatura uzupełniająca

• Stricker, G., Gold, J. (red.) (2010). Studia przypadków psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP

• podręczniki narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych w obszarze diagnozy klinicznej i psychiatrii

Efekty uczenia się:

Wiedza- w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• przedstawić terminologię stosowaną w praktyce klinicznej w zakresie konstruowania studium przypadku, zbierania danych i ich analizy,

• wypracować we własnym warsztacie postawy diagnostyczne bazujące na wnioskowaniu opartym na dowodach,

• przedstawić kliniczne rozumienie i wykorzystanie rozszerzonej wiedzy o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu, wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich w procesie konstruowania klinicznego studium przypadku

Umiejętności- w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność:

• obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych

• analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w obszarze psychologii klinicznej na potrzeby konstruowania studium przypadku

Kompetencje społeczne - w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje:

• gotowość do realizowania zadań zawodowych w obszarze pracy klinicznej

• krytycyzm wobec odbieranych treści szanując i przestrzegając zasad etyki zawodu psychologa

Metody i kryteria oceniania:

1. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach w wymiarze nie przekraczającym 1 nieusprawiedliwionej nieobecności. Nieobecność na zajęciach może być usprawiedliwiona tylko poprzez okazanie zwolnienia lekarskiego.

• Zaliczenie nieusprawiedliwionej nieobecności odbywa się indywidualnie, po wcześniejszym ustaleniu formy zaliczenia z prowadzącym zajęcia.

2. Opracowanie pracy pisemnej na zadany temat z wykorzystaniem wskazanych źródeł.

Zakres tematów:

1. Studium przypadku- podstawowe pojęcia

2. Studium przypadku jako proces zbierania i analizowania danych w praktyce klinicznej

3. Wywiad i obserwacja- dane jakościowe w ujęciu klinicznym

4. Poprawna praktyka kliniczna w konstruowaniu studium przypadku

5. Studium przypadku w praktyce klinicznej pracy z dzieckiem i z dorosłymi- różnice i podobieństwa

6. Etyka psychologa w kontekście zbierania i analizy danych jakościowych

Metody dydaktyczne:

• prezentacje multimedialne

• studium przypadku

• praca z filmem

• dyskusje w grupie

• analiza tekstów naukowych i innych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktoria Kubiec 28/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Raszka 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)