Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Łacina dla każdego. Kurs podstawowy dla początkujących KZ-H-SJ-00-000013
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

GOLIAS M., 1984, Wstępna nauka języka greckiego, Warszawa.

BUTYR S., 2010, Dum vivimus, discimus, Łacina dla początkujących, Warszawa.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

JĘDRASZKO CZ., 1977, Łacina na co dzień, Warszawa.

B. Literatura uzupełniająca

WINNICZUK L., 1983, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa.

JACZYNOWSKA M. 1979, Historia starożytnego Rzymu, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu kursu student umie:

1) scharakteryzować elementy kultury śródziemnomorskiej

2) omówić ich wpływ na naszą cywilizację

3) zdefiniować różne symbole starożytności

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student potrafi:

1) zaprezentować przysłowia łacińskie i greckie

2) poradzić sobie z czytaniem łatwego tekstu łacińskiego i greckiego

Kompetencje społeczne (postawy)

Po zakończeniu kursu student potrafi:

1) chętnie włączać się do dyskusji na wyżej wymieniony temat

2) zainteresować innych tą tematyką

3) mając podstawy, dalej samodzielnie uczyć się np. łaciny

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

• Zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

• Przygotowanie prezentacji

• Zaliczenie przysłów łacińskich

C. Podstawowe kryteria

• Znajomość przysłów łacińskich

• Aktywność

Zakres tematów:

Cele przedmiotu

Kurs ma na celu w jasny i przejrzysty sposób objaśnić podstawy łaciny , nauczyć czytać , poznać słownictwo i konstrukcje gramatyczne niezbędne do poruszania się w świecie języka starożytnych Rzymian .Uczestnik kursu ponadto pozna teksty przybliżające kulturę antyczną oraz słynne łacińskie sentencje.

Treści programowe

A. Problematyka wykładu

1) Unia Europejska współczesnym Imperium Romanum? Nulla posteritas, si non in honore antiquitas. / Nie ma żadnej przyszłości, gdy brak szacunku dla starożytności. – Petros Pneumaticos /

2) Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym (śluby, rozwody, ubiory)

.

3) Mitologia, filozofia i teatr – bez tego nie byłoby współczesnych cywilizacji.

4) Literatura grecka i rzymska – co z niej czerpiemy?

B. Problematyka ćwiczeń

5) Jak czytamy po łacinie? Ćwiczenia w czytaniu i tłumaczeniu krótkich tekstów.

6) Sentencje łacińskie dotyczące głównie państwa, prawa, polityki, zdrowia, terminy literackie, skróty wydawnicze.

7) Greka – alfabet, wymowa, akcent. Nauka czytania, aforyzmy Greków – w oryginale i w przekładzie.

8) Śródziemnomorskie słowne pamiątki: np. co oznaczają: kasandryczna wróżba, list Bellerofonta, miecz Damoklesa itd. (konkurs na znajomość).

9) Symbole naukowe, kalendarz i imiona - też od nich? Mówcy Rzymscy-Hannibal: Pokój jest w twoim ręku.

10) Znajomość łaciny i greki ułatwia i skraca naukę języków nowożytnych – dyskusja.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne

• Wykład z prezentacją multimedialną

• Praca w grupach / parach

• Samodzielna praca w bibliotece

• Filmy dydaktyczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Irena Kosiorowska-Majka 34/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)