Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badań społecznych II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-DKS-MTBS-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki badań społecznych II
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

I stopnia

Kierunek studiów:

Socjologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

-

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

- Michale Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010.

- Markus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN Warszawa 2009.

- Kathy Charmaz, Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa 2009.

- Krzysztof Tomasz Konceki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.

Nakład pracy studenta:

30 godz ć. + 30 godz wykł. + 30 godz. praca własna + 90 godz.

Założenia:

-

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką badań jakościowych oraz podstawowymi metodami i technikami prowadzenia badań zmierząjących do pozyskania danych jakościowych. Nabycie umiejętności praktycznych w zakresie przygotowania badań jakościowych, zaprojektowania poprawnych narzędzi badawczych, właściwej i etycznej realizacji badań, opracowania i prezentacji wyników badań.

Pełny opis:

Wykłady:

A. Problematyka wykładu:

1. Wprowadzenie w tematykę badań jakościowych, omówienie tematyki zajęć. 2h

2. Użyteczność badań jakościowych na rynku pracy (komercyjne i niekomercyjne zastosowania, przykłady) - 2 h

3. Projektowanie badania jakościowego - forumowanie pytań badawczych, podstawowe elementy procesu badawczego, słabe i mocne strony badań jakościowych, zalety i wady triangulacji. 2h

4. Badania terenowe – powstanie i rozwój podejścia, współczesne zastosowania, relacja badacz - badani. 2h

5. Obserwacja jako metoda w badaniach społecznych. Tradycyjne i nowe formy i zastosowania. Shadowing, Tajemniczy klijent. 4h

6. Wywiad: tradycje badawcze, techniki wywiadu, przygotowanie do wywiadu i przykłady zastosowań. 4 h

7. Badania biograficzne, oral history – historia, zastosowania, przykłady 2h.

8. Studium przypadku – podejście, typy, przykłady . 2h

9. Badania uczestniczące - action research, przykłady zastosowań. 2h

10. Autoetnografia i co-autortnografia . 2h

11. Badania wizualne w socjologii. Podejścia. Przykłady. Zastosowania. 2h

12. Netnografia - wykorzystanie internetu w badaniach jakościowych - 2 h.

13. Etyczne problemy w badaniach jakościowych. 2h

Ćwiczenia/Konwersatoria/Warsztaty:

1. Projektowanie badania jakościowego. Etapy, harmonogram, kosztorys: 2h

2. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - wywiad – przygotowanie scenariusza, przeprowadzanie różnych typów wywiadów: 4h

3. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - obserwacja – przygotowanie do obserwacji, arkusze obserwacji, różne techniki wspomagające, przykłady badań „tajemniczy klient”, mini próby badawcze itp. 4h

4. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania w działaniu – stosowane techniki, narzędzia pomocnicze, procedury: 4h

5. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - wywiady fokusowe, scenariusz badania fokusowego, próba badania, zasady pracy moderatora, 2h

6. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania wizualne, 4h

7. Badania netnograficzne - poszukiwanie wartościowych danych jakościowych w internecie - 2h

8. Plan i techniczne aspekty organizacji pracy w terenie 2h

9. Podstawy weryfikacji, selekcji i analizy danych jakościowych – 2h

10. Raport z badań jakościowych, zasady przygotowania, stałe i zmienne elementy, prezentacja wyników - 2h

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Metody badań jakościowych, t.1 i 2 red. Denzin N i Lincoln Y, PWN 2009 (wybrane rozdziały)

- David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, PWN 2008.

- David Silverman, Interpretacja badań jakościowych, PWN 2010.

- Badania jakościowe. t.1. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.

- Badania jakościowe. t.2. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.

- Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, PWN, 2010.

- Martyn Hammersly, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000.

- Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011.

- Michale Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010.

- R.U.Kozinets, Netografia. Badania etnigraficzne on-line. PWN 2012.

- Steinar Kvale, InterViews - wprowadzenie do wywiadu jakościowego.

- Markus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN Warszawa 2009.

- A. Sułek, ogród metodologii socjologicznej.

Efekty uczenia się:

K_W08 Egzamin ustny/lub pisemny Student potrafi scharakteryzować czym wyróżnia się jakościowe podejście w badaniach społecznych, wymienić i opisać metody badań społecznych stosowane w podejściu jakościowym oraz zrozumie etyczne aspekty badań jakościowych.

K_U03 Aktywność w czasie zajęć, rozwiązywanie zadań, przygotowywanie projektów narzędzi badawczych oraz próby ich realizacji w badaniu pilotażowym, przygotowywanie raportów z badań. Student ma umiejętności: wybrania właściwego podejścia metodologicznego do określonego tematu badawczego; zastosowania różnych technik w badaniach jakościowych;

K_U15 Aktywność w czasie zajęć. Próby badań terenowych – oraz analizy wyników. Student ma umiejętność zaprojektowania i wdrożenia projektu badawczego opartego na jakościowym podejściu badawczym dla przykładowego partnera społecznego (firmy, organizacji, itp.) pod kątem rozwiązania konkretnego problemu społecznego. Przygotowania prezentacji wyników badań w postaci raportu.

K_K04 Dyskusja i aktywność w czasie zajęć. Student ma: pogłębioną świadomość możliwości i ograniczeń stosowania badań społecznych w praktyce; gotowość do inicjowania i projektowania badań społecznych oraz poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje; chęć dzielenia się wiedzą socjologiczną z profesjonalistami i laikami.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę:

- wykonywanie zadań cząstkowych -- przeprowadzenie próbki badań i prezentacja ich wyników (pisemna/ustna)- 50%,

- przygotowanie do zajęć - 25%,

- aktywność na zajęciach - 25%

Egzamin ustny/pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Sobieraj
Prowadzący grup: Iwona Sobieraj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)