Metody i techniki badań społecznych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02.06-DKS-MTBS-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki badań społecznych II |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | I stopnia |
Kierunek studiów: | Socjologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IV |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | - |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: - Michale Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010. - Markus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN Warszawa 2009. - Kathy Charmaz, Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa 2009. - Krzysztof Tomasz Konceki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000. |
Nakład pracy studenta: | 30 godz ć. + 30 godz wykł. + 30 godz. praca własna + 90 godz. |
Założenia: | - |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką badań jakościowych oraz podstawowymi metodami i technikami prowadzenia badań zmierząjących do pozyskania danych jakościowych. Nabycie umiejętności praktycznych w zakresie przygotowania badań jakościowych, zaprojektowania poprawnych narzędzi badawczych, właściwej i etycznej realizacji badań, opracowania i prezentacji wyników badań. |
Pełny opis: |
Wykłady: A. Problematyka wykładu: 1. Wprowadzenie w tematykę badań jakościowych, omówienie tematyki zajęć. 2h 2. Użyteczność badań jakościowych na rynku pracy (komercyjne i niekomercyjne zastosowania, przykłady) - 2 h 3. Projektowanie badania jakościowego - forumowanie pytań badawczych, podstawowe elementy procesu badawczego, słabe i mocne strony badań jakościowych, zalety i wady triangulacji. 2h 4. Badania terenowe – powstanie i rozwój podejścia, współczesne zastosowania, relacja badacz - badani. 2h 5. Obserwacja jako metoda w badaniach społecznych. Tradycyjne i nowe formy i zastosowania. Shadowing, Tajemniczy klijent. 4h 6. Wywiad: tradycje badawcze, techniki wywiadu, przygotowanie do wywiadu i przykłady zastosowań. 4 h 7. Badania biograficzne, oral history – historia, zastosowania, przykłady 2h. 8. Studium przypadku – podejście, typy, przykłady . 2h 9. Badania uczestniczące - action research, przykłady zastosowań. 2h 10. Autoetnografia i co-autortnografia . 2h 11. Badania wizualne w socjologii. Podejścia. Przykłady. Zastosowania. 2h 12. Netnografia - wykorzystanie internetu w badaniach jakościowych - 2 h. 13. Etyczne problemy w badaniach jakościowych. 2h Ćwiczenia/Konwersatoria/Warsztaty: 1. Projektowanie badania jakościowego. Etapy, harmonogram, kosztorys: 2h 2. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - wywiad – przygotowanie scenariusza, przeprowadzanie różnych typów wywiadów: 4h 3. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - obserwacja – przygotowanie do obserwacji, arkusze obserwacji, różne techniki wspomagające, przykłady badań „tajemniczy klient”, mini próby badawcze itp. 4h 4. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania w działaniu – stosowane techniki, narzędzia pomocnicze, procedury: 4h 5. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - wywiady fokusowe, scenariusz badania fokusowego, próba badania, zasady pracy moderatora, 2h 6. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania wizualne, 4h 7. Badania netnograficzne - poszukiwanie wartościowych danych jakościowych w internecie - 2h 8. Plan i techniczne aspekty organizacji pracy w terenie 2h 9. Podstawy weryfikacji, selekcji i analizy danych jakościowych – 2h 10. Raport z badań jakościowych, zasady przygotowania, stałe i zmienne elementy, prezentacja wyników - 2h |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Metody badań jakościowych, t.1 i 2 red. Denzin N i Lincoln Y, PWN 2009 (wybrane rozdziały) - David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, PWN 2008. - David Silverman, Interpretacja badań jakościowych, PWN 2010. - Badania jakościowe. t.1. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012. - Badania jakościowe. t.2. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012. - Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, PWN, 2010. - Martyn Hammersly, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000. - Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011. - Michale Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010. - R.U.Kozinets, Netografia. Badania etnigraficzne on-line. PWN 2012. - Steinar Kvale, InterViews - wprowadzenie do wywiadu jakościowego. - Markus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN Warszawa 2009. - A. Sułek, ogród metodologii socjologicznej. |
Efekty uczenia się: |
K_W08 Egzamin ustny/lub pisemny Student potrafi scharakteryzować czym wyróżnia się jakościowe podejście w badaniach społecznych, wymienić i opisać metody badań społecznych stosowane w podejściu jakościowym oraz zrozumie etyczne aspekty badań jakościowych. K_U03 Aktywność w czasie zajęć, rozwiązywanie zadań, przygotowywanie projektów narzędzi badawczych oraz próby ich realizacji w badaniu pilotażowym, przygotowywanie raportów z badań. Student ma umiejętności: wybrania właściwego podejścia metodologicznego do określonego tematu badawczego; zastosowania różnych technik w badaniach jakościowych; K_U15 Aktywność w czasie zajęć. Próby badań terenowych – oraz analizy wyników. Student ma umiejętność zaprojektowania i wdrożenia projektu badawczego opartego na jakościowym podejściu badawczym dla przykładowego partnera społecznego (firmy, organizacji, itp.) pod kątem rozwiązania konkretnego problemu społecznego. Przygotowania prezentacji wyników badań w postaci raportu. K_K04 Dyskusja i aktywność w czasie zajęć. Student ma: pogłębioną świadomość możliwości i ograniczeń stosowania badań społecznych w praktyce; gotowość do inicjowania i projektowania badań społecznych oraz poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje; chęć dzielenia się wiedzą socjologiczną z profesjonalistami i laikami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę: - wykonywanie zadań cząstkowych -- przeprowadzenie próbki badań i prezentacja ich wyników (pisemna/ustna)- 50%, - przygotowanie do zajęć - 25%, - aktywność na zajęciach - 25% Egzamin ustny/pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Sobieraj | |
Prowadzący grup: | Iwona Sobieraj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.