Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02.06-S-PSŁ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy – Student ma wiedzę o przedmiocie i zakresie psychologii społecznej; zna specyfikę i kierunki jej rozwoju oraz wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, analizowania zjawisk społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości; zna mechanizmy wywierające wpływ na zachowania społeczne. - w zakresie umiejętności - Student posługując się specjalistyczną terminologią psychologiczną potrafi obserwować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne; posiada umiejętność samodzielnego rozpoznawania i interpretacji zachowań człowieka, formułowania własnych opinii na ten temat. - w zakresie kompetencji - ma świadomość praktycznego wykorzystania psychologii społecznej, świadomość zasad etyki badań eksperymentalnych, lepiej rozumie zachowania społeczne odwołując się do teorii i badań. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1. Psychologia społeczna jako nauka. Wprowadzenie do psychologii społecznej. 2. Metody badawcze w psychologii społecznej – metoda eksperymentalna na przykładzie serii eksperymentów. 3. Reguły wpływu społecznego w ujęciu R. Cialdiniego. Wpływ społeczny a manipulacja. 4. Poznanie społeczne. Rola schematów, skryptów i teorii potocznych w rozumieniu świata społecznego. Heurystyki. 5. Teoria dysonansu poznawczego w świetle badań eksperymentalnych. 6. Zachowania prospołeczne vs agresja społeczna 7. Atrakcyjność interpersonalna. 8. Konflikty społeczne. Treści programowe ćwiczeń: 1. Konformizm i czynniki nasilające uległość wobec grupy w świetle badań eksperymentalnych 2. Procesy grupowe 3. Postawy i ich zmiana 4. Stereotypy i uprzedzenia społeczne 5. Spostrzeganie siebie. Natura Ja. Kierowanie wrażaniem 6. Spostrzeganie społeczne - zachowania niewerbalne, modele atrybucji, ocenianie ludzi. Metody pracy: - wykłady - ćwiczenia interaktywne z wykorzystanie platfor-my elearningowej Moodle - analiza materiału filmowego - analiza tekstu źródłowego - gra symulacyjna - prezentacja - metody aktywizujące (wykorzystywane w trakcie ćwiczeń) - studium przypadku |
Literatura: |
A1. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Aronson E. (red., 2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Aronson.E., Wilson, T., D., Akert, R.,M. (1997). Psychologia Społeczna. Serce i umysł. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo. Cialdini R. (1994 i kolejne wydania). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP. Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Ossolineum. Wojciszke B. (2011 i kolejne wydania). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. B. Literatura samodzielnie studiowana przez studenta Szutrowa (red.), „Złudzenia, które pozwalają żyć”, PWN, Warszawa, 2001. Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting. C. Literatura uzupełniająca Wojciszke B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Seria: Wykłady z Psychologii, tom 8. Warszawa Forsterling, F. (2001). Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowanie. Gdańsk 2005. Kofta, M. i Szustrowa, T. (red.) Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. Warszawa. Krahe, B. (2005). Agresja. Gdańsk 2004. Leary, M. (2005). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna terminologię używaną w psychologii społecznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia: poznanie społeczne, dysonans społeczny, komunikacja interpersonalna, atrakcyjność interpersonalna, konformizm, normatywny wpływ społeczny, informacyjny wpływ społeczny, wpływ autorytetu, warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja, zachowanie prospołeczne, atrybucja, syndrom myślenia grupowego. - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu psychologii społecznej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk; - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju psychologii społecznej i rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach mechanizmów społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy; Umiejętności - student umie przeprowadzić charakterystykę procesów grupowych; - posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień psychologicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii społecznej; - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi; - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Kompetencje społeczne - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; - potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści. - student potrafi pracować w grupie przy wykonaniu projektu grupowego. Potrafi świadomie przyjmować różne role podczas realizacji projektu grupowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: 1. Wykład: Kolokwia pisemne (test wielokrotnego wyboru) 2. Ćwiczenia: - ocena z aktywności na zajęciach - prezentacja wybranego zagadnienia - eksperymentu - przygotowanie pisemnej pracy dotyczącej problematyki spostrzegania siebie lub postaw. - przygotowanie plakatu (lub inna kreatywna forma prezentacji) z wybranego zagadnienia Możliwe są dwie nieobecności na zajęciach. Kolejne wymagają wykonania dodatkowego ćwiczenia zaliczeniowego. W ramach zajęć ćwiczeniowych można zdobyć 60 punktów, z czego do zaliczenia koniecznych jest minimum 31. Punktacja do oceny z ćwiczeń: 31-36 -dst 37-42 - dst plus 43-48 - db 49-54 - db plus 55-60 - bdb Kolokwium zaliczeniowe z części wykładowej oceniane jest w następujący sposób: Ocena z kolokwium zaliczeniowego z części wykładowej zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.