Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Semiotyka kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.3.PO2.28
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Semiotyka kultury
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter ćwiczeń, na których dokonywana jest analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja.

Pełny opis:

Problematyka konwersatorium:

1. Semiotyka i semiologia. Anglosaskie i europejskie tradycje w badaniach nad znakami.

2. Historia semiotyki.

3. Podstawowe kategorie semiotyczne. Znak, kod, tekst.

4. Semiotyczny mechanizm kultury. Szkoła tartusko-moskiewska.

5. Semiotyka i kultura popularna.

6. Sztuka i semiotyka.

7. Semiotyka kultury ponowoczesnej.

8. Semiotyka ciała.

9. Semiotyka władzy.

10. Denotacja, konotacja, mit.

11. Kultura materialna i semiotyka.

12. Semiotyka literatury.

13. Semiotyka, ideologia, krytyka kultury.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000.

• Barthes R., Podstawy semiologii, przeł. A. Turczyn, Kraków 2009.

• Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne - jego mity i struktury, przeł. S. Królak, War-szawa 2006.

• Brocki M., Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław 2001.

• Eco U., Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996.

• Eco U., Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Warszawa 1996

• Eco U., Teoria semiotyki, przeł. M. Czerwiński, Kraków 2009.

• Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, przeł. A. Gierczak, Wrocław 1999.

• Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Kraków 2010.

• Hawkes T., Strukturalizm i semiotyka, przeł. I. Sieradzki, Warszawa 1988.

• Jakobson R., W poszukiwaniu istoty języka Wybór pism, Warszawa 1989,

• Leach E., Kultura i komunikowanie, przeł. M. Buchowski, Warszawa 2010.

• Łotman J., Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 1999.

• Semiotyka dziejów Rosji, wyb. i przeł B. Żyłko, Łódź 1993.

• Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, red. J. Pelc, L. Koj, Wrocław – Warszawa 1991.

• Semiotyka kultury, red. E. Janus, M.R. Mayenowa, Warszawa 1977.

• Uspieński B., Historia i semiotyka, przeł B. Żyłko, Gdańsk 1998.

• Znak, styl, konwencja, red. M. Głowiński, Warszawa 1977.

• Żyłko B., Semiotyka kultury. Szkoła kartusko-moskiewska, Gdańsk 2009.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Barthes R., Mit i znak. Eseje, wyb. J. Błoński, przeł. W. Błońska i in., Warszawa 1970.

• Eco U., Superman w literaturze masowej : powieść popularna - między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008.

• Łotman J., Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko. Warszawa 1999.

• Łotman J., Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. B. Żyłko. Gdańsk 2008.

• Nowe mitologie, red. J. Garcin, przeł. A. Kocot, Kraków 2007.

• Pastouereau M., Średniowieczna gra symboli, przeł. H. Igalson-Tygielska, Warszawa 2006.

• Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1982.

• Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualno-ścią, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010.

• Schmidt J-C., Gest w średniowiecznej Europie, przeł. H. Zaremska, Warszawa 2006.

• Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W.J. Burszta, Poznań 1995.

• Sztuka w świecie znaków, red. B. Żyłko, Gdańsk 2002.

• Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006.

B. Literatura uzupełniająca

• Bogatyriew P., Semiotyka kultury ludowej, przeł. M.R. Mayenowa, Warszawa 1979.

• Dant T., Kultura materialna w rzeczywistości społecznej: wartości, działania, style życia, przeł. J. Barański, Kraków 2007.

• Łotman J., Semiotyka filmu, przeł. J. Faryno, T. Miczka, Warszawa 1983.

• Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 1995.

• Toporow W., Miasto i mit, przeł B. Żyłko, Gdańsk 2000.

• Ziemiańska-Sapija D., Semiotyka szkoły tartuskiej jako nauka o kulturze, Warszawa 1987.

• Żółkiewski S., Teksty kultury, Warszawa 1988.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Dysponuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzą metodologiczną z zakresu badań kulturoznawczych,

2. Zna i rozumie właściwe głównym teoriom i szkołom badawczym metody analizy, interpretacji i problematyzowania różnych zjawisk kulturowych.

Umiejętności:

1. Ma umiejętności badawcze, obejmujące analizę i syntezę różnych stanowisk, idei, poglądów teoretycznych i propozycji metodologicznych,

2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury.

Kompetencje społeczne (postawy):

1. Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa,

2. Wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań w sferze uczestnictwa w kulturze, ich planowania, kierowania ich przebiegiem.

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia:

1. Kolokwium (ze znajomości tekstów): test w formie zbioru zadań otwartych,

2. Referat na jeden wybrany temat.

C. Podstawowe kryteria:

1. Aktywność na zajęciach (30%),

2. Kolokwium (35%),

3. Referat (35%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)